/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Svejse i aluminium
Fra : jench
Vist : 6033 gange
50 point
Dato : 10-05-05 13:10

Kan det lade sig gør at svejse aluminium med et elektrodesvejseværk af billigste kvalitet. Der kræves vel nogle specielle elektroder eller hva´?

Jeg skal svejse på nogle 3 cm. firkantede alu-profiler.

M.v.h. . Jench

Kommentar
Fra : jangchr

Dato : 10-05-05 13:24

Nej,du skal havde en co2 svejser og noget special tråd til at svejse i aluminium

Kommentar
Fra : kpm10

Dato : 10-05-05 13:34

Jeg ved det ikke, men er bare nygerig for hvilken bil du skal svejse i? Land rover???

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 10-05-05 16:12

Du kan også bruge ilt og gas, men skal så også have specielle tilsætningstråde og hvidt pulver man dypper dem i.

Men øv dig først på noget der ikke er væsentligt, lige pludselig er der hul,så du kan få hele hånden igennem.

Jeg står tit og kigger på en cykel med aluminiumsstel, flotte svejsninger, men de har nok også øvet sig.

Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : trukni

Dato : 10-05-05 17:20

Hej Jench.
Der findes aluminiumselektroder, men aluminium er et vanskligt matriale at svejse i for uøvede.
Hvis det er tyndvægget aluminium er TIG-svejsning nummer et. Der findes også til ilt/gas tilsætningsmatriale der er fluxbelagt. Men under alle omstændigheder kan du komme på noget af en opgave hvis du ikke har erfaring.

MVH trukni

Kommentar
Fra : trukni

Dato : 10-05-05 17:24
Accepteret svar
Fra : trukni

Modtaget 50 point
Dato : 10-05-05 17:29

Hej igen.

Du skal lige være opmærksom på at der skal bruges jævnstrøm til denne elektrode. Jeg tror ikke de billige kan stilles om til jævnstrøm.

hilsen trukni

Godkendelse af svar
Fra : jench

Dato : 11-05-05 09:17

Tak for svaret trukni.
Det drejer sig om et udendørs stativ i alu, som skal repareres lidt på nogle tværstivere, så pænt skal det ikke nødvendigvis være, men som du skriver kan mit svejseværk ikke stilles om til jævnstrøm, så jeg må på lånemarkedet.

mvh - jench

Kommentar
Fra : allan2712

Dato : 03-07-07 13:56

Svejsning med elektroder vil jeg fraråde da det kræver et godt svejseværk og samtidig er de ikke nemme at svejse med.

Men du kan få en Aluminiums tråd til lodning som er nem at bruge.

se mere på www.absvejs.dk (AB 155 )

Kommentar
Fra : allan2712

Dato : 13-11-09 12:49

Aluminiumssvejsning:

Gas og Iltsvejsning i aluminium er noget mange anser for at være næsten umuligt. Men nogle dele i sprøjtestøbte aluminium har så højt et zink indhold at der ikke er andet der dur.
Førhend var trådene lavet så deres smeltepunkt var så tæt på aluminiumens, at det kun var for specialister.
Men i dag har vi alminiumstråde der er specielt udviklet til reparation. Og har et smeltepunkt der er mere end 200-300 gr. under aluminiumens smeltepunkt. Det gør det muligt for selv uerfarne svejser at lave reparationer. Men stadigvæk skal der der noget øvelse til.

Elektrodesvejsning.
Vil altid kun være en nødløsning, og den kræver at man er god til at svejse.

Tig. Svejsning.
er en proces hvor det er muligt at have fuld kontrol over smeltebadet fra start til slut, fordelene er at man har meget mindre varme i emnet ind ved gas og ilt.
Svejsningen bliver pæn glat og som regel det ikke at det er nødvendigt at slibe svejsningen væk. se bare cykler og motorcykler der er svejsningen ikke slebet. Men til motorblokke og cylinder etc. skal der bruges den rigtige tilsatstråd.

Mig. Svejsning.
Fordelene er at der er den svejseproces hvor der kommer mindst varme i aluminiumen. Og er for det meste brugt i produktionssvejsning. Hvor man kender legeringen der skal svejses.
Ulempen er at de første 10 mm man svejser er svejsningen porøs og ikke optimal.

Kan ikke anbefales.
Der er mange der har købt en flaske argon og en rulle alutråd. Og jeg kender ikke nogen der er særlig benovet over hvordan svejsningerne bliver, både udsende og styrke er i bund.
Det kræver for det første at det er en industrimaskine man har, før der bliver et bruligt resultat.
Der imod de nye mig. svejser man har i dag har meget bedre egenskaber men så snakker vi også maskiner til 80.000 og der over.
Hvem har råd til det, hvis man ikke har en produktion.

Reparation.
Mine erfaringer ang svejsemaskiner. Gas og ilt er brugbart men kræver en del øvelse, Men kan man Svejse med Gas og ilt er der ikke lang vej til at kunne svejse med tig. men for begge metoder kræver en del øvelse. Samtidig er der kun lavet reparationssvejsetråd til gas og ilt samt Tig. svejsning

Hjælp til dem der har udstyret.
Ved gas og iltsvejsning er der nogle triks der kan gøre det nemmer, Når du har tændt din gasbrænder så luk for ilten og svært så emnet til med den sod der kommer fra brænderen, soden forsvinder ved 360 gr. Der efter kommer du flush på det område du skal svejse, når flusen bliver flydene tilsætter du så aluminiumstråden, når du ser din tråd flyde har du den rette temperatur.

Er der flere spørgsmål er i velkommen til at kontakte mig.
Mvh. Allan
tlf. 22 46 31 31
ab@absvejs.dk
www.absvejs.dk

Nogen vil nok kalde det skjult reklame men den tid jeg bruger på det her overstiger det jeg tjener på det her arbejde,
men det er lysten til at hjælpe andre, fordi jeg til dagligt får dele ind som man er begyndt på, uden at man ved hvad man laver.
Ærgeligt for det koster mange gange mere at rede noget som er påbegyndt forkert.