/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Chre(i?)sten Christensen, Store Rise
Fra : Nania
Vist : 479 gange
50 point
Dato : 07-05-05 00:59

Jeg søger min oldefar (alt hvad der er at vide om ham :)), men jeg har desværre begrænsede oplysninger om ham...

Jeg ved at han er født i Store Rise, Ærø den 23. maj 1881 og at han senere tog til USA (jeg har også et papir fra det) - jeg ved at han kom tilbage til DK igen, da han kom til skade med benet, men ved ikke hvornår!

Dette er hvad der står i hans emigrationspapirer; (det som man kan læse)
Att. form 2203
No. 284
Arrived to NW 31. march 1909
Oph. i Beaverhead county, Montana
35 år - ugift på dette tidspunkt
Født i Stor Rise den 23. maj 1881, men på dette tidspunkt bosat i Stokkeby
Sejlede fra Esbjerg med skibet Lusitania
Bosat i Dillon Montana (går udfra det er der han bosætter sig i USA)

Er der nogen der kan hjælpe med oplysninger om ham? Hans videre færden osv? Eller give mig råd om hvor jeg selv kan finde det!
Jeg har søgt lidt forskellige steder, men da jeg er ret ny 'indenfor slægtsforskning' kan det godt virke meget uoverskueligt!

På forhånd tak,

Annemette Engell Hansen

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 07-05-05 19:23

Når ingen har svaret...
er det nok fordi perioden 1881 og fremefter er på grænsen af hvad men kan finde på nettet,
(og så er navnet på din oldefar jo så uhyre almindeligt).

>Født i Stor Rise den 23. maj 1881, men på dette tidspunkt bosat i Stokkeby

Det er vel Store Rise på Ærø? (jeg kan næsten se derover).
Men Stokkeby er det ikke på Langeland??

Begge er jo Svendborg Amt,
men jeg finder ingen Christen Christensen emigranter i 1909 under DDA???

+Dillon +Montana +Christensen giver 35-40 000 hits i USA
(der findes endda Christensen farme over there).

Så også der er det dansk/norske navn Christensen særdeles udbredt...
(mon han også kaldte sig Chresten eller Ckristen, mere tvivlsomt, måske Chris?).

Kun for at "åbne" dette interessante spørgsmål, der rækker lidt ud over vor hjemlige andegård,
svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 11-05-05 22:44

Der var noget jeg ikke kunne få til at stemme:
Arrived to NW 31. march 1909; 35 år - ugift på dette tidspunkt:
Så er han jo født i 1883-84, og ikke: Født i Stor Rise den 23. maj 1881.

Så mon ikke det er ham her:
Var han snedker?

Udtræk fra DDD Udvandrerdatabasen

1 post(er) fundet
Navn: Christensen, Christen Stilling: Snedker
Alder: 19 Bestemmelsessted: Dillon
Kontrakt nr.: 157200 Forevisningsdato: 3/27/1903
Fødested: ? Fødesogn: ?
Sidste oph.sogn: Rise Sidste oph. amt: ? (Dansker)
Sidste oph.sted: Rise Bestemmelses land: USA
Bestemmelses by: Dillon Bestemmelses stat: Montana
Skibsnavn: Indirekte
IDkode: I0203C2006

Og tilsyneladende kaldte han sig Christen ikke Chresten??
hilsen igen, Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 11-05-05 23:01

+Dillon +Montana +"Christen Christensen" giver kun 7-8 navnelister,
mens +Dillon +Montana +"Chris Christensen" giver 30-35 rigtige hits,
så mon ikke han kaldte sig Chris Christensen I USA?

Når han kom hjem igen, er det jo svært at spore hans tid derovre…

Hans tilbagekomst er vel ikke en indvandring??
(sikkert for ny til at være angivet på nettet).
Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-05-05 07:06

Rettelse og endnu større afvigelser:
Arrived to NW 31. march 1909; 35 år - ugift på dette tidspunkt:
Så er han jo født i 1873-74.

Er dine oplysninger: "Født i Stor Rise den 23. maj 1881." korrekte?
Er han kun ca 28 år i 1909.

Er emigrationsoplysningerne rigtige: "19 år i 1903" er han født ca 1884??

Og han er vel ikke 6 år om at komme til Montana, emigrerer han flere gange???

Hvor mon han får lægebehandlet sit dårlige ben?
Et muligt spor, Svend

Kommentar
Fra : Nania

Dato : 18-05-05 12:21

Hej Svend

Tusind tak for al dit besvær :)

Jeg skal nok lige finde ud af hvor det er fejlen ligger mht. årstal/alder - for som du rigtigt påpeger kan han ikke være født i 1881 og være 35 i 1909... Men da det er min mor der på nuværende tidspunkt har hans papirer, skal jeg lige have fat i hende først!

Ang. hans benskade... så ja, jeg vil helt sikkert tro, at han har modtaget lægehjælp, da skaden var så stor, at han fik træben efter ulykken!

Igen - tusind tak for det du har fundet og din påpegning af fejlen

Annemette