/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Hjælp til en udlagt far i Kolling.
Fra : vestergaard
Vist : 1847 gange
300 point
Dato : 05-05-05 13:25

Kære alle sammen, min oldefar kom fra Kolding og blev ret hurtigt sat i pleje, mit store spørgsmål er hvordan kan jeg finde hans far, det eneste der stod i fattigmands protokollerne var han hed Jørgen Hansen og kom fra Skodborg er der nogen der kan hjælpe. Som i kan se neden under så er der alt hvad jeg har fra fattigmands protokollerne og dåben på min oldefar Klaus Jespersen, alle ider har intresse.

Udlagt far Jørgen Hansen.
------------------------------------------------------------------------------
Fruentimmer: Christiane Henrikke Jespersen. Født: 17.08.1852 i Kolding.
Døbt: 17.09.1852 i Kolding kirke.
Død: 27.02.1879 i Fattiggården i Kolding.
Begravet: 04.04.1879 på Kolding kirkegård.
Aldrig gift:
Konfirmeret: 04.04.1869 i Eltang kirke 16 ½ år.
Far: Christen Jespersen. #16
Mor: Mariane Andersdatter. #17
Fadder ved dåben: Tjenestepige Christine Clausen, Tjenestepige Cecilie
Clausen, Caroline Hansen, Anton Hoff, Jens Pedersen.

Folketælling 1855 Vester Nebel sogn Brusk herred Vejle amt.
Christen Jespersen 48, husfader, født i Bregning.
Mariane Andersdatter 39, hans kone, født i Kolding.
Susanne Christiane Palle 12, deres barn, født i Kolding.
Ane Marie Jespersen 5, deres barn, født i Alminde.
Christian(e) Henrik(ke) Jespersen 2, deres barn, født i Kolding.

Folketælling 1860 Harte sogn Brusk herred Vejle amt.
Christen Jespersen 49, insidder, kludesamler, husfader, født i Ølstrup Ringkøbing amt.
Mariane Andersdater 47, hans kone, født i Kolding.
Anders Jesper Christensen 4, deres barn, født i Nebel, Vejle amt.
Ane Marie Christensen 10, deres barn, født i Almind sogn, vejle amt.
Christiane Henrikke Jespersen 7, deres barn, født i Kolding.

Folketælling 1870 Eltang sogn Brusk herred Vejle amt.
Christen Jespersen 59, husfader, husmand, født i Ølstrup, Ringkøbing amt.
Mariane Andersen 57, hans kone, født i Kolding.
Christiane Henrikke Andersen 18, deres barn, født i Kolding.
Anders Jespersen Andersen 13, deres barn, født i Nebel, Vejle amt.

------------------------------------------------------------------------------
M uægte Barn 1: Klaus Jespersen #6 leveår: 70
Født: 03.07.1875 i Fattiggården i Kolding
Døbt: 08.08.1875 i Kolding kirke.
Død: 02.05.1945 i Kastrup.
Begravet: 05.05.1945 på Kastrup kirkegård.
Konfirmeret: 13.04.1890 i Alminde kirke.
Ægtefælle Bertha Emma Minna Arnold Bohnen #7 f. 19.02.1882 d. 18.01.1935
Gift: 11.08.1907 i St. Magleby kirke på Amager.

Kolding pastorats kirkebog 1875.
Aar 1875 Attenhundrede fem og halvfjerds den 3die juli fødte i Kolding pigen
Kristiane Henrikke Jespersen ved udlagt barnefader tjeneste karl Jørgen Hansen
af Skodborg en søn.
Dåb i Kolding kirke den ottende august den fik navn Klaus Jespersen.
Udskriftens rigtighed bevidnes for embeds vegne under haand og sejl.
Kolding præstegaard den 16 august 1875.
C Lundbach. Sognepræst.

Kolding ridstuearkiv fattigvæsnets brev jounal 1875.
Christiane Henrikke Jespersen.
Juli den 3: fik et barn på fattiggaarden.
August den 8: døbt i kirken med navnet Claus Jespersen
Udlagt barnefader tjeneste karl Jørgen Hansen af Skodborg.
August den 30:beslutning udsættelse til Jørgen Christensen Viuf.
August den 31: til plejefaderen afhentning.
Oktober den 1:send plejefaderen dåbs attesten

Faddere ved dåben.Jep Johansens Enke Johanne.Karl Severin Lundberg.

Folketælling 1880 Alminde by Almind sogn Brusk herred Vejle amt.
Ole Jensen 53, gårdejer, husfader, født i sognet.
Nikoline Petrine Jensen født Frismann 25,ugift,konen, husmoderen, født i sognet.
Jensine Petrea Olesen 19, ugift, datter, født i sognet.
Anders Veigaard Svensen 61, gift, husfader og husejer, født i Houer sogn
Ringkøbing amt.
Kristense Svendsen født Frismand 49, gift, hans hustru, født i Andst sogn Ribe amt.
Hans Jensen Andersen 14, ugift, deres barn, født i sognet.
Kjerstine Jørgensen 29, ugift, tjenestepige, født på Fyn.
Klaus Jespersen 4, ugift, plejebarn, født i Kolding.
Niels Peter Gregersen 35, gift, husfader og gaardejer, født i sognet.
Ane Nielsen Gregersen født Fischer 29, gift, hans hustru, født i Ø. Starup
sogn Vejle amt.
Marie Gregersen 5, ugift, deres barn, født i sognet.
Gregers Gregersen 3, ugift, deres barn, født i sognet.
Marie Nielsen 64, enke, husfaders moder, født i Herslev sogn Vejle amt.
Bertel Sørensen 24, ugift, tjenestefolk, født i Skibet sogn, Vejle amt.
Christiane Jacobsen 25, ugift, tjenestefolk, født i sognet.

Folketælling 1890 Alminde by Almind sogn Brusk herred Vejle amt.
Hans Sørensen Skouenborg 69, ugift, husfader og gaardejer, født i Gaarslev
sogn Vejle amt.
Thomas Hansen Skouenborg 20, ugift, barn, født i sognet.
Else Marie Bertelsen 27, ugift, tjenestetyende, født i Smidstrup sogn Vejle amt.
Marie Pedersen 24, gift, husmoder, født i Vilbjerg sogn Ringkøbing amt.
Peter Petersen 2, ugift, barn, født i sognet.
Hans Jensen 1, ugift, plejebarn, født i Eltang sogn Vejle amt.
Jens Svendsen Andersen 25, ugift, husfader og gaardejer, født i sognet.
Kristine Andersen 53, enke, husmoder, født i Andst sogn Ribe amt.
Klaus Jespersen 14, ugift, plejebarn, født i Kolding.
Valborg født Bølling 50, fraskilt, husmoder og gaardejerske, født i Hejls sogn
Vejle amt.
Cecilie Boesen 21, ugift, datter, født i sognet.
Jens Ladegaard 13, ugift, børn, født i sognet.
Anders Ladegaard 11, ugift, børn, født i sognet.
Karl Ladegaard 10, ugift, børn, født i sognet.
Peter Andreasen 24, ugift, tjenestetyende, karl, født i V. Nebel sogn Vejle amt.
Niels Peder Hansen 27, ugift, husfader og gaardejer, født i sognet.
Johannes Peder Hansen 12, ugift, broder, født i sognet.
Mette Katrine Pedersen Gjersing 41, ugift, tjenestetyende, husholderske, født
i Errisø Vejle amt.
Klaus Rasmussen 58, gift, husfader og husmand, født i sognet.
Ane Marie Rasmussen 52, gift, husmoder, født i sognet.
Ansgar Elias Rasmussen 9, ugift, barn, født i sognet.
Klaus Andreas Marinus Rasmussen 13, ugift, barn, født i sognet.

Konfirmeret den 13 april 1890 første søndag efter påske, i Alminde kirke.
Da han blev konfirmeret var han i pleje hos en Jens Svendsen Andersen født i
1865 ugift gårdejer.
Kristine Andersen født i 1837.enke På dette tidspunkt boede han i Alminde
Almind sogn Brusk herred Vejle amt.

Venlig hilsen Dorte Vestergaard Jacobsen.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 05-05-05 17:29

Jeg har flere gange opfordret spørgere her i kandu til at starte med at fortælle alt,
hvad de de ved om den pågældende slægtning.

Med det lidt du ved om din tipoldefar:
Du lever mere end nogen anden op til dette Dorte, det er næsten for meget...
Flot, Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 05-05-05 18:23

Er det dette Skodborg?
"Skodborg sogn, Frøs herred, Haderslev amt":

Så finder du under sognetræf bl.a. Grosbøll her: http://www.grosboll.dk/
der også søger i dette sogn.

Eneste Jørgen Hansen jeg kan finde i folketællingerne fra Skodborg er:
"
Kilde: FT-1850
Navn: Jørgen Hansen
Alder: 13 Civilstand: Ugift
Erhverv: Tjenestefolk Fødested: Maltbæk Sogn, Ribe Amt
Sogn: Skodborg Herred: Frøs
Amt: Haderslev Stednavn: Skodborg By
Husstands-/familienr: 38 Matr.nr/adresse: en Mølle
Indtastningsnr: C7515 Løbenr.: 244
Kommentarer: Kilde fødested, Maltbæk er et ejerlav i sognet Malt
"
Men han er født i Ribe Amt:
"
haderslev, Frøs, Skodborg, Skodborg By, , en Mølle, 38, FT-1850
Iver Peter Duer, 29 , Gift, , Møller, Huusfader, Skrave Sogn, Haderslev Amt
Anne B. Thomsen, 24 , Gift, , hans Kone, Her i Sognet
Cecilie Duer, 3 , Ugift, , deres Datter, Her i Sognet
Acen Mathisen, 23 , Ugift, , Betjente ved Møllen, Linnet Sogn, Haderslev Amt
Niels P. Sørensen, 22 , Ugift, , Betjente ved Møllen, Heinsv. Sogn, Ribe Amt
Ludvig Jens. Vang, 23 , Ugift, , Tjenestefolk, Jels Sogn, Haderslev Amt
Mette Nielsen, 26 , Ugift, , Tjenestefolk, Folding Sogn, Ribe Amt
Birthe Henriksen, 18 , Ugift, , Tjenestefolk, Her i Sognet
Jørgen Hansen, 13 , Ugift, , Tjenestefolk, Maltbæk Sogn, Ribe Amt
"

>tjeneste karl Jørgen Hansen af Skodborg...

Mon han er født i Skodborg?
Eller bare kommer derfra??
I sidste tilfælde kan det være ham jeg fandt???

Dog lidt usandsynligt at den 23 årige Christiane bliver førført af en "gammel" 38 årig tjeneste karl,
men det er jo set før, Svend

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 05-05-05 21:48

Maltbæk i Malt sogn er da ganske vist i Ribe Amt, men afstanden til Skodborg er fortsat kun ca. 5-7 kilometer i luftlinje. Lidt længere ad landevejen fordi man også skal krydse Kongeåen, men en rask gåtur på en 1½ times tid var jo ikke noget særligt dengang. I øvrigt ville man nok have kaldt det en mils vej.

mvh
Ejvind

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 05-05-05 22:56

Så er det måske alligevel ham?

Og vi skal bare følge/spore ham:

fra Maltbæk, hvor han er født ca 1837,
via Skodborg, hvor han er tjeneste karl (dreng) i 1850,
og videre til Kolding, hvor han i hvert fald har været i 1874...

Det skulle jo ikke være så svært, Svend

Kommentar
Fra : vestergaard

Dato : 06-05-05 10:24

Det er nu ikke usansynligt at hun hygger sig med en på 38 år, et par år før fik hun et uægte pigebarn med en kræmmer der var enkemand så jeg tror hun var til dem der var meget ældre end hende, Hun fødte pigebarnet på Bække kro og sjovt nok har jeg fået en helt masse kopiere af breve om at kromanden ville have penge fra Kolling. Denne familie + hendes forældre havde med at ikke gifte sig, hendes forældre fik 4 børn inden de giftede sig og 1 i ægteskab hvad der jo ikke var normalt den gang. ang. oplysninger Svend så har i kun fået halvdelen, men grunden til jeg har sat det i fra fattigmands protokollerne er for at andre kan se at selv de fattige kunne man altså godt finde oplysninger på.
h Dorte