/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / Andet multimedie / Spørgsmål
10  miritdk 2644
Hvordan resize et billede kun i højden?
Fra : Labtec
Vist : 476 gange
43 point
Dato : 21-04-05 14:18

Jeg er træt af at man ikke kan resize et billede i nogle af de programmer jeg har prøvet indtil videre.

Jeg skal have et til at være 680x146 pixels.

Når jeg f.eks med paint shop pro, eller xnview prøver at justere højden fra de 98 pixels det er, til de 146 pixels det skal, så justerer programmet også bredden på det samtidigt. Og bredden skal ikke ændres.

Hvad kan jeg gøre?

Jeg fandt ud af at man i paint, kan gå ind und "strech" og ændre på størrelsen der, men så bliver billedet helt frovrænget.

Kan man ikke bare forstørre og så trykke på gem i et eller andet program?

Accepteret svar
Fra : hcma

Modtaget 53 point
Dato : 21-04-05 14:30

det kan du kun gøre ved at forvrænge billedet.
Det bedste du kan gøre at resize billedet proportionalt i bredden og højden og så skære noget af bredden væk bagefter.
Alternativt kan du forøge canvassize, men så skal du selv til at sætte baggrund ind på den del af canvassen som ikke er udfyldt med billedet.

Kommentar
Fra : bvh

Dato : 21-04-05 14:30

Adobe Photoshop kan gøre det uden problemer...

Kommentar
Fra : hcma

Dato : 21-04-05 14:33

bvh >> hvordan kan PS gøre dette uden at forvrænge, da bredden netop ikke skal ændres ??
har endnu aldrig set en feature i PS som kan dette

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 21-04-05 14:43

Næh, det lyder uladsiggørligt... ENTEN forstørrer man hele billedet proportionalt, -ELLER man forhøjer billedet fra 48 til 146 pixels uden at bredden følger med. Men så bliver billedet forvrænget. Du vil jo have tredoblet højden. Så MÅ der da ske noget med bredden også hvis motivet ikke skal forvrænges.......

Måske var det en udvej at lægge en form for ramme eller bjælke foroven og forneden? Eller man kan måske "clone" billedmotivet nedad hhv. opad. Det kommer jo meget an på motivet, og hvad det skal bruges til?

Kommentar
Fra : bvh

Dato : 21-04-05 14:47

Nej nej, men jeg forudsætter at spørgeren har styr på hvad han spørger om og at han godt ved hvad der er ulogisk/logisk. Jeg ville gøre det på den måde du beskriver - og det er ikke noget problem for Adobe Photoshop....

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 21-04-05 14:49

Det vil altid være som hcma skriver. (..hei catbody )

Eneste løsning er enten beskæring ...eller også forvrængning !

I HTML kan du selv prøve at 'lege' med scalering af billeder : http://www.w3schools.com/css/tryit.asp?filename=trycss_height

..og du vil opdage nøjagtig den samme forvrængningseffekt, som et billedbehandlingsprogram vi lave ved en resize.

I PhotoShop kan du f.eks vælge at bevare 'constrains' og derved undgå forvrængning, men så ændres bredden i forhold til højden og/eller omvendt. Vælger man at fjerne fluebenet fra 'Preseve constrains' vil billedet blive forvrænget, når højde eller bredde ændres.

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : Labtec

Dato : 21-04-05 14:53

Tak for svaret hcma.