/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Folkeskole / Spørgsmål
10  viviborgen 630
hjækpe med , størrelse og masse i fysik
Fra : needhelp
Vist : 335 gange
5 point
Dato : 17-04-05 12:43

er der en der kan forklare hvad , størrelse og masse er osv. ?

Kommentar
Fra : fluffyclaus

Dato : 17-04-05 13:09

Størrelse giver lidt sig selv. Masse er et spørgsmål om hvad noget vejer. Massefylde derimod er et spørgsmål om hvor meget en ting vejer, per cm3 (kubik centimeter).
Vh fluffy

Kommentar
Fra : danielskovmand

Dato : 17-04-05 13:09

hvad vil du vide??

1. størrelse på hvad?
1.1. størrelsen er udregnet i areal m2
2. massen af hvad?
2.1. er udregnet i rumfang m3

der er ikke så meget at svare på unden en opgave desværre...

best regards
Daniel Skovmand

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 17-04-05 13:09

Hvis vi snakker om en "ting" (uanset om det er en bold, et æble, et atom eller hvad det nu kan være der har en fysisk udstrækning)
Størrelse: Det fysiske rumfang, i liter, kubikcentimeter, længde x bredde x højde
Masse: Vægten af tingen.

Massefylde: Vægten pr. rumfangsenhed af tingen, f.eks. gram / kubikcentimeter
Størrelser kan også være lidt mere diffuse/uklare:

"Man skal bruge en kraft på 10 Newton til at løfte en ting med massen 1 kg. Og det så uanset tingen størrelse/rumfang.

mvh berpox