/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Folkeskole / Spørgsmål
10  viviborgen 630
bruge for hjælpe med skaller i fysik
Fra : needhelp
Vist : 979 gange
30 point
Dato : 17-04-05 12:41

er der en der kan forklare hvad skaller er i fysik.?

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 17-04-05 13:17

skaller? Mener du mon ikke et "skalar"-produkt - også kendt som "prikproduktet" eller "det indre produkt"?

Det her forklarer lidt om prikproduktet (og vektorer generelt):
http://www2002158.thinkquest.dk/Sider/vektorer.htm

Dvs. vha. prikproduktet, kan du finde vinkeln mellem 2 kræfter der påvirker et legeme.

mvh berpox

Kommentar
Fra : NielsPT

Dato : 17-04-05 19:44

Elektronerne bevæger sig rundt om kernen. Elektronen vil kunne befinde sig overalt i et område omkring kernen, men man kan ikke forudsige, hvor den vil befinde sig til et bestemt tidspunkt. Derimod kan man angive, hvor stor sandsynlighed der er for at finde elektronen på et bestemt sted. Man siger, at atomkernen er omgivet af en elektronsky. Atomer, som indeholder flere elektroner, er på tilsvarende måde omgivet af flere elektronskyer.

I en bestemt afstand fra kernen vil der være størst sandsynlighed for at finde elektronen. Denne vil udgøre en kugleskal omkring kernen. I en simplificeret model tegnes disse skaller som cirkler omkring kernen. Der findes 7 skaller, der nummereres med tallene 1, 2, 3,. . ., 7 eller med bogstaverne K, L, M, . . ., Q. (K er så den inderste skal.)

Det er altid antallet af elektroner i yderste skal, der afgør hvordan et atom reagerer med andre atomer.

Mvh Niels

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 17-04-05 20:03

~ okay ... er det ikke også det der, dengang jeg gik i skole, blev kaldt orbitaler?

Så hvis det er mht atomer, og deres opbygning, så har NielsPT vist fat i den lange ende i dette spørgsmål

mvh berpox

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 17-04-05 20:58

Niels Bohr kaldte elektronernes baner for skaller, ja orbitaler er det samme.

Kommentar
Fra : sipelip

Dato : 19-04-05 00:39

Der er et maks anal elektroner der kan være i en given skal. Dette udregnes ved ligningen maks elektronantal = 2* skalnummer^2. Altså 3. skal = 2*3^2 => 2*9=>18. Skallerne fyldes IKKE nødvendigvis op indefra, inden der kommer elektroner i de næste skaller.

Den yderste skal har altid mellem 1 og 8 elektroner, og som hovedregel er det antallet af elektroner i yderste skal der afgør hvilken hovedgruppe et grundstof er i i det periodiske system. Kemisk vil et atom altid prøve at få 8 eller det maksimale antal elektroner i den yderste skal - dette kaldes ædelsgasregelen eller oktetregelen. De atomer der som udganspunkt har 8 elektroner i yderste skal (og helium der har sin inderste skal fyldt op med 2) kaldes ædelgasser, i det de er meget svære at få til at reagere med andre stoffer, da de allerede har de otte elektroner de vil have i yderste skal.

Det er også elektronernes spring mellem skallerne der udsender elektromagnetisk stråling, altså bl.a. lys. Det var Niels Bohr der viste hvordan dette går til.