/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
postopkrævning
Fra : pipzi
Vist : 2288 gange
10 point
Dato : 17-04-05 12:36

Hvis man nu bestiller på postopkrævning, så skal man betale ved postbudet, inden man få varen udleveret, ikke sandt ?

Hvad så hvis postbudet ikke kræver disse penge op, og bare udleverer pakken ??

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 17-04-05 12:43

Så får firmaet ikke penge, og du har ikke betalt for varen.

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : ans

Dato : 17-04-05 12:55

Postopkrævning.

Du har kvitteret for modtagelsen af varen. Der ligger et girokort, som du skal på posthuset for at betale.

Du betaler kun til postbudet, hvis varen er sendt pr. efterkrav.

Accepteret svar
Fra : jakjoe

Modtaget 20 point
Dato : 17-04-05 12:58

postopkrævning=efterkrav

http://kortlink.dk/postdanmark/r65

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : ans

Dato : 17-04-05 12:58

I det øjeblik, du har kvitteret for modtagelsen af varen, hæfter du også for betalingen.

Girokortet ligger i "pakken"

Et postbud må ikke udlevere en pakke med mindre, der bliver kvitteret for modtagelsen.

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 17-04-05 13:02

Post Danmark står selvfølgelig med et problem...så det kan da godt være at du ikke hører mere.
Hvis Post Danmark henvender sig så bliver det et samvittighedsspørgsmål.

Hvis du nægter at betale, handler du i ond tro.

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : stilke

Dato : 17-04-05 13:14

Hvis der ligger en opkrævning ved, så betal. -- Behand`l andre som du selv ønsker at blive behandlet, ellers bliver du også lagt for had, og det fortryder du nok på et tidspunkt. Det handler ikke om at snyde og bedrage, - Vel?

Kommentar
Fra : pipzi

Dato : 17-04-05 13:15

Selvfølgelig betaler jeg det. Jeg undrede mig bare. Jeg skulle ikke kvittere for modtagelse af pakken eller noget som helst. Heller ikke engang betale, og den var nemlig sendt på postopkrævning.

Så ja, det er vel post DK som står med problemet når det kommer til stykket.

Kommentar
Fra : pipzi

Dato : 17-04-05 13:17

Stilke, som skrevet, jeg betaler selvfølgelig. Jeg undrede mig bare over, at den bare sådan uden videre blev udleveret, uden at jeg skulle kvittere eller noget som helst.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 17-04-05 13:18

Det har sikkert været et nyt postbud. Stakkels ham/hende, der ikke har husket det.

Godkendelse af svar
Fra : pipzi

Dato : 17-04-05 15:10

Tak for svaret jakjoe. Det er nok den som forklarer det bedst. Så i bund og grund er det faktisk Post DK der virkelig har et problem, hvis jeg nu havde valgt at lade være med at betale !

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 17-04-05 15:18

Tak skal du ha´

Ja, hvis der står noget om postopkrævning, så må det være Post Danmark der har et problem.

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : dbl

Dato : 17-04-05 20:25

Citat
Fra : ans Dato : 17-04-05 12:58
Et postbud må ikke udlevere en pakke med mindre, der bliver kvitteret for modtagelsen.

ans, det er ikke helt rigtigt.
Der skal kvitteres for udlands-pakker, DHL-pakker (som PostDK har overtaget), pakker med modtagerkvittering, værdi-pakker og for rekommanderet-pakker.
Hvis du går ned på dit lokale posthus, og sender en "normal" pakke til 45,- så skal modtageren ikke kvitterer for at modtage den.

Mvh.
Pakkeposten
d.Buus
www.dbuus.dk

Kommentar
Fra : pipzi

Dato : 17-04-05 21:45

Men man skal vel have kvitteret jo, for at have modtaget en pakke som der er postopkrævning på ???

Kommentar
Fra : dbl

Dato : 18-04-05 08:29

Det er langtfra alle pakker der er med postopkrævning som der skal kvitteres for.
Så i princippet kan en pakkepost godt scanne en postopkrævningpakke udleveret, og aflever den til modtageren, både uden at få en underskrift, og uden at få penge.
Så kan PostDK kun se hvad tid den er udleveret, og hvilket postbud der har udleveret den.
Men mange større firmaer (Ellos m.m.), vil når de ikke får deres penge, henvende sig til PostDK.
De har jo måde et navn og adr. der passer sammen med et Track & Trace nummer.
Og så er det som jakoe skriver så godt.

Citat
Post Danmark står selvfølgelig med et problem...så det kan da godt være at du ikke hører mere.
Hvis Post Danmark henvender sig så bliver det et samvittighedsspørgsmål.

Hvis du nægter at betale, handler du i ond tro.

mvh
jakjoe

Mvh.
d.Buus