/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Folkeskole / Spørgsmål
10  viviborgen 630
hjælp om atometsopbygning...
Fra : needhelp
Vist : 404 gange
30 point
Dato : 16-04-05 16:31

er der en der kan fortale noget om atometsopbygning...?

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 16-04-05 16:42

I selve kernen findes et antal såkaldte Protoner og Neutroner, oftest lige mange af hver. Uden om kernen svæver et antal Elektroner. Protoner er positivt ladede, Neutroner er uden ladning og Elektronerne er negativt ladede. I de tilfælde hvor der ikke er lige mange Protoner og Neutroner i kernen kaldes atomet en Isotop. Et lidt forkert antal elektroner i forhold til det normale gør også at man kalder Atomet for en Isotop. Tror det er nogenlunde korrekt.
Nu er det mange år siden jeg gik i skole så der kan være smuttet noget i tidens løb. M.v.h. Arne

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 16-04-05 16:45

Læs videre her: http://www.natlex.dk/atom.html

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : ans

Dato : 16-04-05 16:48
Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 16-04-05 16:52

Nå, men jeg kan da se via ans's link at jeg intet har glemt. Men ans's link er mere instruktivt.

Kommentar
Fra : sipelip

Dato : 16-04-05 18:46

der er lige et par rettelser til arnes indlæg, samt et par tilføjelser:

antallet af protoner(+) afgør hvad det er for et grundstof (eks. bly eller guld osv.)
antallet af neutroner afgør dets radioaktive egenskaber.
antallet af neutroner afgør hvilken isotop det er (eks. uran238 kontra uran235)
antallet af elektroner(-) er i grundtilstanden ens med antallet af protoner.
jo lettere grundstof des færre protoner i forhold til neutroner.
antallet af neutroner er IKKE det samme som protoner - som regel
antallet af overskud/underskud af elektroner afgør atomets kemiske egenskaber
et ladet(+/-) atom kaldes en ion

elektronerne befinder sig i såkaldte orbitaler omkring kernen. Disse er der syv af. Det maksimale antal elektroner i en orbital kan udregnes ved ligningen 2*orbitalen^2 eks. 3. orbital = 2*3^2 => 2*9 => 18 elektroner. Elektronernes placering i orbitalerne kan pga. Ockhams usikkerhedsprincip ikke kendes, men man kan fastslå enten en retning eller en hadtighed. Det betyer at vi kan udtrykke elktronernes placering som sandsynligheder. Lys, varme osv. (under et: elektromagnetisk stråling) stammer fra disse elektroner, når de afgiver energi ved at falde ind mod kernen. Først skal de naturligvis optage energi - de skal 'anslås'.

Der er meget mere at sige om det, selv på folkeskoleniveau, men skriv mere konkret hvad du mangler.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 18-05-05 13:36

Nu er det over 1 måned siden du fik svar på dit spørgsmål.