/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Slet beskadiget filer..???
Fra : jowjow
Vist : 568 gange
100 point
Dato : 14-04-05 23:12

Hej, er der nogen der ved hvordan man sletter beskadiget filer på min harddisk??

På forhånd tak.
Thomas

Kommentar
Fra : jowjow

Dato : 14-04-05 23:13

Glemte lige at skrive at jeg bruger WinXp pro..

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 14-04-05 23:31

Du kan altid gå i DOS, gå ind i mappen og skrive Del Filnavn.ext OK?

Altså: Start - Kør - Skriv Command - så er du i DOS-tilstand. Du skifter til den rigtige mappe ved at skrive:

CD \MAppenavn og trykke Enter/Retur
Når du er i den rigtige mappe skriver du Del Filnavn.*
så er den væk.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 14-04-05 23:43

HUSK at rydde op : http://tucows.tdconline.dk/preview/355220.html ...i din registeringsdatabase bagefter

...hvis du har slettet noget : Hårdt & Brutalt

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : jowjow

Dato : 14-04-05 23:46

når jeg prøver det, står der
cmd.exe-beskadiget fil
Filen eller mappen er beskadiget og kan ikke læses. Kør Chkdsk-værktøjet??

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 14-04-05 23:47

Til alm. oprydning din harddisk's unødvendige filer ? Tjek lige ; Find Junkfiles 1.31 som du finder på min 'gamle' hjemmeside :

http://home20.inet.tele.dk/friheden/freeware_dk.html

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 14-04-05 23:50

jowjow -> Læg ud med at køre : Scandisk som du finder i din Start->Programmer->Tilbehør->Systemværktøjer-> ...

Det er et program der følger med Windows

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 14-04-05 23:54

Som molo skriver er DOS-metoden Hård og Brutal, men den virker. Om du rydder op i reg.basen bagefter betyder ikke en skid. Men det er da altid en god ide at have orden i sin Reg.base.

Kommentar
Fra : jowjow

Dato : 14-04-05 23:59

scandisk kan jeg ikke finde, der er ikke noget der hedder scandisk under systemværktøjer. Scandisk scanner den kun den harddisk hvor win er installeret? har to harddiske c: og d: det er så d: der er træls det bliver værer og værer flere og flere filer er beskadiget??

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 15-04-05 00:00

Men endnu vigtigere er det, at du før du sletter filen noterer dens navn. Du får nemlig brug for at hente den igen fra din system-disk.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 15-04-05 00:04

Scandisk kan skanne ALLE dine drev.

Led efter filen : C:\WINDOWS\SCANDSKW.EXE

..og dobbeltklik på den, når du har fundet den.

Hvid IKKE filen findes er det virkelig en underlig Windows du har anskaffet dig

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 15-04-05 00:06

Molo - Den er heller ikke på min WinXP-SP2. Jeg kender godt programmet, men det var noget vi brugte i DOS-alderen.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 15-04-05 00:09

Ps. ..ALLE drev ? = et ad gangen

..og det er lidt 'smart' at gøre det i fejlsikret tilstand, så residente og web-opdateringsprogrammer/-procedure ikke afbryder undervejs og starter forfra

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 15-04-05 00:10

Hvad hedder den nu om dage ? chkdsk /all ???

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 15-04-05 00:12
Kommentar
Fra : jbaajm

Dato : 15-04-05 00:12

Åbn stifinder, h-klik på d-drevet, vælg egenskaber, vælg funktioner, vælg undersøg nu, SCANDISK er hermed startet, sæt hak i det du vil og start din scan.
CHKDSK kan afvikles fra en commando prompt, ved at skrive chkdsk d:
Har du tænkt på om din d-disk er ødelagt??

Kommentar
Fra : jowjow

Dato : 15-04-05 00:14

nu er den helt gal.. Nu kan jeg slet ikke gå ind på drevet længere, spørger om jeg vil formatere HD som jeg ikke er interesseret i, der er trosalt 140 gb???

scandisk findes ikke i dette windows!

Kommentar
Fra : jowjow

Dato : 15-04-05 00:17

?chkdsk kan ikke bruges på et RAW drev?

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 15-04-05 00:19

..og arne.jakobsen aner ikke, hvad han fabler om

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : jowjow

Dato : 15-04-05 00:19

håber da ikke at drevet er brændt af! er ikke så gammelt

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 15-04-05 00:20
Kommentar
Fra : jowjow

Dato : 15-04-05 00:23

Mit windows kører fint.. det er HD nr.2 der er noget galt med..

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 15-04-05 00:36

Tjek lige dini/-e fladkabler til hardikene's forbindelse til motherbordets- eller externe hardiskkontrollere

Lyder som en 'dårlig' forbindelse (..defekt fladkabel) ..eller stikket til din HD er ved at 'falde af' !

Åben 'lortet' og TJEK !!!

</MOLOKYLE>>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 15-04-05 00:38

dini ??? = dine

hardikene's ??? = harddiskene's

motherbordets ??? = motherboardet's

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 15-04-05 00:39

Kan du 'se' disken ? D: = Disk 2 i BIOS ?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : jowjow

Dato : 15-04-05 10:33

kan godt se disk 2 i bios..
tjekker lige fladkabel!!

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 15-04-05 10:50

Er de sat rigtigt op ? Dvs. sidder jumperne bag på drevet rigtigt = Master/Slave ?

Controller 1 (fladkabel 1) enhed 1 = Master = c:
Controller 1 (fladkabel 1) enhed 2 = Slave = d:

..eller :

Controller 1 (fladkabel 1) enhed 1 = Master = c:
Controller 2 (fladkabel 2) enhed 2 = Master = d:

...eller :

Controller 1 (fladkabel 1) enhed 1 = Master = c:
Controller 1 (fladkabel 1) enhed 2 = Slave = d:
Controller 2 (fladkabel 2) enhed 3 = Master = e:

...eller :

Controller 1 (fladkabel 1) enhed 1 = Master = c:
Controller 2 (fladkabel 2) enhed 2 = Master = d:
Controller 2 (fladkabel 2) enhed 3 = Slave = e:

...eller :

Controller 1 (fladkabel 1) enhed 1 = Master = c:
Controller 1 (fladkabel 1) enhed 2 = Slave = d:
Controller 2 (fladkabel 2) enhed 3 = Master = e:
Controller 2 (fladkabel 2) enhed 4 = Slave = f:

enhed kan være harddisk, CD-ROM eller DVD.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 15-04-05 10:56

Prøv evt. at skifte fladkablet. Jeg har før været ude for defekte kabler, hvor man kunne se disken i BIOS, men ikke nå det fra Windows.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : jowjow

Dato : 15-04-05 11:01

ja kabelet sidder og virker fint.. problemet er sket før, sidste gang formaterede jeg HD og derefter virker HD fint indtil nu!!! vil helst undgå at format. igen, 140 gb er en del!!

Kommentar
Fra : jowjow

Dato : 15-04-05 11:04

jeg har prøvet at skifte til kabelet med et nyt det er det samme. det kabel der sidder deri er ikke særlig gammelt og bundkortet er helt nyt.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 15-04-05 11:25

lidt ude i sidelinien af alt det her så fik jeg slettet nogen genstridige filer med :
http://www.resplendence.com/reglite - kan bruges kort som trial

Kommentar
Fra : jowjow

Dato : 15-04-05 11:36

miritdk< ok men jeg kan slet ikke komme ind på HD længere..!!

Kommentar
Fra : hcma

Dato : 15-04-05 11:41

kan du komme til at lave en Repair, hvor det eneste du mister er alle updates. Alt andet forbliver intakt.
Vejledning her: http://www.hcma.dk/tips&tricks.htm#install_repair (sørg for at have downloaded SP2 inden du starter)

Kommentar
Fra : hcma

Dato : 15-04-05 11:43

sidebemærkning vedr. check af harddisk:

gå i start menuen -> skriv kør

i det vindue der kommer op skriver du: cmd

(et dos-vindue popper op)

skriv: c: (for at gå til roden af c:) (disknavnet der skal checkes)

skriv så: chkdsk /f/r

eller, hvis du ikke kommer derind:

Boot fra XP-cd'en og vælg genoprettelses konsol.
Når du står i promten og er logget ind i WindowsXP (typisk 1), kører du en chkdsk /f/r derfra.

Kommentar
Fra : jowjow

Dato : 15-04-05 12:16

hcma< fin hjemmeside. Har prøvet at gøre det du skriver, men så skriver den at enhenden indeholder to eller flere uoprettelige problemer!!?

Kommentar
Fra : jowjow

Dato : 15-04-05 12:18

synes det er underligt for hvis jeg formatere HD så virker den med sikkerhed igen! (Et stykke tid)?

Kommentar
Fra : jowjow

Dato : 15-04-05 12:20

/f/r hvad betyder det egentlig?

Kommentar
Fra : hcma

Dato : 15-04-05 12:39

hvis du formaterer og den så virker igen, er der meget stor sandsynlighed for at du har nogle beskadigede sektorer på harddisken (den er måske ved at stå af)
Ved du hvilken HD du har? Hvis ja, bør du hoppe ind på producentens hjemmeside og se om de ikke har et tool som kan checke disken og evt. genoprette beskadigede sektorer.

Kommentar
Fra : hcma

Dato : 15-04-05 12:46

"f" retter fejl på harddisken
"r" kan desværre ikke huske det (min oversigt er blevet væk)

Kommentar
Fra : hcma

Dato : 15-04-05 12:49

har du forresten prøvet at lave en helt alm. scandisk
klik på Denne Computer -> Højreklik på det drev som skal undersøges -> Ehenskaber -> fanebladet funktioner -> Status for fejlsøgning: Undersøg nu

Kommentar
Fra : jowjow

Dato : 15-04-05 13:05

jeg kan ikke finde nogle repair tools til HD på hjemmesiden HD(Samsung SP1604N) den vil ikke køre scandisk på drevet, når jeg går ind og trykker på Undersøg nu sker der ingenting??

Kommentar
Fra : hcma

Dato : 15-04-05 13:18

der ligger et diagnostic tool til samsungs hadddisk her:
http://product.samsung.com/cgi-bin/nabc/tech_info/hdd/b2c_hdd_hutil.jsp

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 15-04-05 15:15

scandisk - øhhh - hvis det er meget længe siden du har kørt den så kan den jo være ualmindelig længe om at gå igang - samme sted kan du klikke på ret fejl i filsystemet automatisk - kan du heller ikke det ????? (virker først når du har genstartet i de fleste tilfælde)

Kommentar
Fra : hcma

Dato : 15-04-05 16:14

og prøv at køre scandisk i fejlsikker tilstand.

Kommentar
Fra : jowjow

Dato : 15-04-05 17:14

hvordan er det nu man kommer i fejlsikker tilstand?

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 15-04-05 17:19

jowjow -> Vælg :

Start->Kør...-> skriv msconfig og tryk [Avanceret...]. Sæt flueben ved : Aktivér menuen Start

REBOOT og du får nu muligeheden for at genstarte i Fejlsikret tilstand.

Når du har rettet hvad rettes skal ? Så fjerner du blot fluebenet og REBOOT'er.

Er du hurtig på fingrene ? Kan du nøjes med at trykke F8 ved opstart i stedet for ovenstående

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : jowjow

Dato : 15-04-05 17:36

kan hellerikke kører scandisk i fejlsikker tilstand!! har ikke a: drev til diagnostic tool.. ved ikke lige om det kan køre på en cd istedet!!??

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 15-04-05 17:51

Prøv lige at rydde op med en registreringsdatabase cleaner : http://tucows.tdconline.dk/preview/355220.html

Hvis ikke du kan køre Scandisk, er der altså noget alvorligt galt !

Har du tjekket for Virus, Spy-/Adware ?

http://www.spywarefri.dk/

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 15-04-05 17:59

scandisk /all

ville jeg foreslå : http://www.easydos.com/scandisk.html

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 15-04-05 18:01

Har du et a: drev ? Så prøv at køre den fra en BOOT disk : http://bootdisk.com/

Hvis du har den originale installations CD-ROM ? Så kører du den dérfra.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 15-04-05 21:00

'

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 17-04-05 09:28

Sidder her og følger interesseret med i denne tråd. Har netop selv siddet i saksen med harddisk med filsystem RAW.
Var det ikke det du skrev tidligere >?chkdsk kan ikke bruges på et RAW drev?<.

Hvis det er det der er sket med RAW filsystem, skal du igennem en længere process, da alle dine filer godt nok findes men skal genskabes igen. Det kan du gøre med et lille program der hedder File Scavenger V2.1 der kan hentes her
http://www.quetek.com/prod02.htm. Det er kun en demo, men så kan du se om det kan læse din disk.
Programmet skal installeres på en anden disk end en ødelagte for ikke at overskrive noget, så søger det det hele igennem og man får mulighed for at gemme det et andet sted. Programmet kan kun genskabe de første 64kb i demo version. Det koster 39¤ i fuld version, men med lidt søgning på nettet kan der findes en patch, uden jeg har sagt for meget.

Læs også mit spørgsmål fra i mandags > RAW filformat <

Fijala

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 17-04-05 09:38

Hvis det er RAW der er på spil, vil du så efter at have gjort som i mit tidligere forslag have genskabt alle dine filer eller de fleste. Hvordan man så får disken på fode ved jeg ikke endnu, da jeg ikke har forsøgt endnu.

Fijala