/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / PhotoShop / Spørgsmål
10  bentjuul 915
Bog med ting til at tegne efter??
Fra : nekjam
Vist : 568 gange
50 point
Dato : 11-04-05 16:53

Hej! Jeg søger en bog fyldt med billeder af alverdens ting, som man bruger til at tegne efter. Er der nogen der har en titel og forfatter på en sådan bog??

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 11-04-05 17:24

Det vil da være oplagt, at du går ind i clipart, og finder de billeder du kunne tænke dig, og bruger word eller publisher til at samle dine egne stregtegninger, som så kan udfyldes med farveblyanter eller lignende. Vælg et lidt kraftigt ru papir, når du vil male eller tegne bagefter. Drug evt en tegneblok til din udprintning.

Kommentar
Fra : nekjam

Dato : 11-04-05 17:52

Jeg skal bruge bogen til en optagelsesprøve, så jeg ved desværre ikke på forhånd hvilke motiver jeg skal bruge.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 11-04-05 17:52

Hvorfor en bog?? Prøv at søge på Google (husk at klikke på "Billeder" øverst i menuen). Søg f.eks. på clipart.

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 11-04-05 18:52

Optagelsesprøve; til hvad?

Kommentar
Fra : nekjam

Dato : 11-04-05 18:59

Den Grafiske Højskole

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 11-04-05 22:00

Ok. så tag dog og brug internettet til at finde dine ideer og detaljer. Prøv både at se teknikker ved at følge med på www.tegnebordet.dk, aboner på nyhedsgrupper inden for lunst, art og andet, og gå ind og find dyr, blomster og andre interessantew ting, som du ønsker at gengive. www.Artguide.dk, viser mange danske kunstnere. Tag desuden og se på kunst.

Mvh
A.C.Rosmon
www.rosmon.dk

Kommentar
Fra : sonnic

Dato : 12-04-05 00:59

Hej "nekjam"
Den Grafiske Højskole er stadig ret korservativ i deres optagelsesprøve, dette på trods af at de stadig prøver at ændre kreterierne for eleverne.
Undertegnede var igennem "møllen" tilbage i 80´ jeg valgte at lade inspirationen og kreativiteten være det viktige i min optagelsesprøve.
Heldigvis var computeret ikke så udbredt dengang, så der blev lagt stor vægt på at tegne og lay-out et design.
I dag arbejder jeg udelukkend på PC og Mac på et stort dagblad i København, tja det er udvikling :).

Det jeg vil råde dig til er, gi´pokker i hvor korrekte dine tegneinger er, (et omrids er mange gange mere informativ en en færdig tegning) og blæs på at du ikke kan skaffe det rette billede, der lige illustrerer den faktiske opgave, bare det ligner.
Men vær omhyggelig med dit valg af tekster (overskrifter og klummer) og arbejdet med det overordnede look på din opgave.
Husk at de der sidder og vuderer dit projekt er grafisk udannet, og kan sagtens gennemskue et oplæg, der måske ikke er helt perfekt, men helst skal rumme ny tænkning og kreativitet, og viser at du har forstået opgaven korrekt.
Det er nogle af de faktore der bliver lagt vægt på idag på Grafisk højskole.
Jeg glæder mig til at se dig som elev, måske ses vi en dag på Politiken.

Hilsen Villy

Kommentar
Fra : Odysseus1400

Dato : 16-04-05 02:59

Undskyld jeg blander mig lidt utidigt i denne tråd... Jeg undrer mig bare... Er det virkeligt rigtigt, at man bruger tegninger, som er tegnede efter billeder, som optagelsesprøve til Den Grafiske Højskole? Selvfølgeligt skal man kunne demonstrere noget tegneteknisk kunnen, men jeg havde en eller anden forestilling om et krav til større kreativitet og selvstændighed til sådan en optagelsesprøve...?!? Hmm...

Kommentar
Fra : sonnic

Dato : 16-04-05 16:22

Selvfølgelig må du blande dig Odysseus1400.
Grafisk Højskoler har flere linier. Nogle af disse beskæftiger sig med design og tilvirknin af web, wideo, tekstiler, møbeldesign, tryksager og meget mere..
I disse er det en fordel at kune tegne, men ikke et krav.
Grafik idag er ikke kun at side med en blyant eller en PCér og skabe kreativet design, planlægning i produktionens forskellige faser, ledelses styrring og overblik i den økonomiske tilvirkning af produktet er også meget væsendtlige faktore i uddannelsen.
Alt det kan du se hvis du kigger ind på www.kts.dk eller en af de mange grafiske skoler.

Så når et ungt menneske i dag søger ind på Grafiske højskoler eller andre efteruddannlelser behøver de ikke at være små Arnoldi eller en ny Askar Johrn.

Villy

Kommentar
Fra : sonnic

Dato : 16-04-05 16:38

Ang. dit spørgsmål om bøger.
Vores grafikere abonerer bla. på en bog der udkommer 1-2 gange årligt.
"ARTVILLE" er meget amerikansk i stregen, men med tusendevis af illu.
Du kan se priser og vilkår her på www.artville.com
Eller kontakt Tegnecenter på Tlf. 33 63 90 33 og hør nærmere.
Pøj Pøj......

Kommentar
Fra : nekjam

Dato : 16-04-05 19:22

Hej sonnic.

Tak for dine tips, selvom det ikke lige var det konkrete svar jeg søgte. Folk må meget gerne have deres egen mening om den grafiske højskole og kreativitet. Men jeg søger nu denne bog, fordi jeg sidste år også var til optagelsesprøven, og manglede lidt inspiration til illustrationer - selvom man er kreativ, kan man godt blive i tvivl om hvordan forskellige ting ser ud! Jeg så en anden til prøven have sådan en bog med alverdens ting, og synes den kunne være meget rar at have med i år, selvom det selvfølgelig slet ikke er sikkert at jeg får den brugt!
Jeg håber også vi mødes på Politikken - de mangler vel altid studentermedhjælpere????

Kommentar
Fra : sonnic

Dato : 16-04-05 21:06

Ok der findes mange bøger af den slags på markedet..
Hvad angår praktikpladser og studentermedhjælpere så ja, til en vis grad, vi er mange faglærte og mellemledere der ønskede at flere unge kom til "fadet" men det er der "højere" magter der råder over. Så desværre er det kun en lille del af de unge der søger pladser der får deres ønske opfyldt.
Villy

Kommentar
Fra : Odysseus1400

Dato : 16-04-05 22:51

Lige kort... Mit spørgsmål omkring den grafiske højskole var ikke ment som et udtryk for en holdning om skolen... Det var såmænd udtryk for en oprigtig undren...

Kommentar
Fra : sonnic

Dato : 28-04-05 19:45

nekjam: fik du svar på dit spørgsmål ?

Kommentar
Fra : Ady_A

Dato : 08-08-05 18:47

Du kan også gå i div. genbrugsforretniner, der er ofte gamæle bøger med billeder i til billige penge. Feks dyreleksika, set & sket ( for et eller andet år ) ofte masser af spændende bøger. Det er hvertfal noget jeg har haft stor glæde af.
/ Ady A

Kommentar
Fra : Ady_A

Dato : 08-08-05 18:50

Og så kom jeg lige i tanke om en specifik bog. Nu ved jeg ikke hvilken stil du søger de billeder i, men du kunne prøve: Jakob Holst; Amerikanske billeder. Det er en billedbog med afsindig mange billeder. Stilen er socialrealistisk, og skildrer de fattige ( og undertrykte sorte i USA) og ligeledes de rige hvide. Stærke billeder hvis man er til den slags.
/ Ady A, igen