/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
Hjælp til at styre min økonomi!
Fra : Labtec
Vist : 903 gange
100 point
Dato : 09-04-05 13:14

Nu er jeg træt at at jeg ingen respekt har for penge. Jeg bruger penge på må og få selvom jeg ingen har (Dankort, eller låner).
Jeg har mange udgifter og har en ret stram økonomi. Jeg har kun et par tusind til mig selv om måneden, men har aldrig penge d. 7 i måneden ca. og har altid overtræk og skylder penge væk, så jeg må sælge et eller andet på qxl.dk.
Så sælger jeg f.eks mit anlæg eller min computer eller andet af værdi som jeg bruger, og ærger mig bagefter, for så at gå ned at købe et nyt anlæg på afbedrag.

Jeg er opdraget ret forkælet, og har altid haft penge på mig. På den måde er jeg blevet vant til bruge uden at tænke. Jeg tog på et tidspunkt et samlet lån i bg bank på 150.000 kr. for at få samlet min klat gæld. Den er nu ved at være nede på 50.000 kr. Dengang jeg tog lånet gik jeg ind til magasin og sagde til dem at jeg ville skrives op i deres system som en dårlig kunde der ikke længere ville kune have konto kort hos dem.
Men siden da har jeg alligevel købt en cykel til 5000 kr. på afdrag samt et anlæg til 6000 kr. og en bærbar til 10.000 kr. selvom jeg lige havde solgt min computer helt vildt billigt for hurtigt at få penge. Både Min cykel og min bærbare er i dag til salg, og mit anlæg er også til nu på qxl, for en slik i forhold til hvad jeg gav.

Er der nogen løsning til mit problem?

En budget konto ændrer ikke noget tror jeg. Jeg ved jo hvor meget jeg ca. har af udgifter/indtægter osv.
Jewg kan bare ikke styre mig når jeg har penge på lommen.

er der ikke en hjemmeside om hvordan man lever billigt?
Eller nogle der har nogle gode råd til hvordan jeg kommer videre?
Jeg vil jo gerne kunne have en familie en dag og have råd til børnene osv.

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 09-04-05 13:40

Hej Labtec

Jeg giver dig ret i, at en budgetkonto ikke er løsningen på dit problem når du tilsyneladende har styr på dit rådighedsbeløb. Da jeg studerede fik jeg oprettet en særskilt bankkonto, hvor der blev sat et bestemt beløb ind hver måned, fx. 2.000 kr. hvis det er dit rådighedsbeløb. Det er en fordel at få et hævekort fremfor et dankort tilknyttet kontoen - så er det lettere at holde styr på økonomien og undgår lettere impulskøb.

Hvis du har fået klatgæld igen, synes jeg at du skal tale med banken som du gjorde sidst, og få et samlede lån.

Når du fristes til at tage et lån gennem kontokort, kan du tænke på at du for hver 2.000 kr du låner skal betale 500 kr om året i rente - prøv selv at gange op, så bliver man automatisk vacineret mod kontokort. (Du kan i øvrigt ikke engang fratrække administrationsomkostningerne der kommer oveni i din skattepligtige indkomst).

Held og lykke!

mvh. amp

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 09-04-05 13:41

Du ved det jo selv!
Gode råd vil ikke hjælpe.
Tag dig selv i nakken, læg det budget, og lev efter det, indtil økonomien er på fode igen.
Herregud det går da fint, din gæld er faldet fra 150.000 kr til ca 50.000 kr. det er da flot.
du kan måske få dit lån forlænget. Hvis der er f. eks. 5 år igen, så kan du måske få afdragene nedsat til det halve, så går der ca 10 år. Det vil gøre det lettere at overholde budgettet

Accepteret svar
Fra : frk.fidus

Modtaget 110 point
Dato : 09-04-05 14:04

Jeg vil sige SÅ BLIV DOG VOKSEN!!!!!

Det er den måde jeg selv kom videre på og du behøver et spark i r.... for at se at du jo må tage pengene alvorligt og ikke sløse dem bort!! (tænk det kom fra mig)

Det skal komme inde fra én selv.... ønsket om at få styr på livet & økonomien....så jeg tror ikke helt at du virkelig vil det du skriver, for så havde du nok gjort noget ved det.

Et godt råd jeg kan give dig som en start er... har du 2000,- så læg 500kr i hver sin kuvert og brug kun den ene hver uge.... hold dig til det og sig til dig selv at du SKAL overholde beløbet i 1 måned til at starte med.... klarer du den så kan du se hvor fedt det er at have penge til mad og måske en enkelt øl eller 2 også sidst på måneden!

Vil også lige sige til dig at jeg selv for nylig er blevet 14000,- fattigere om måneden til alle mine udgifter! Nu har jeg kun 8000,- ca. og har max. 1000,- at leve for.... har rækkehus, bil, hund, kat banklån og alverdens afdrag!!! Men jeg handlede altså mad i netto for 355,- og har masser tilbage.
Drop pizzaerne og køb ind istedet!

Du kan sagtens hvis du gerne vil.

Kommentar
Fra : Labtec

Dato : 09-04-05 14:46

frk.fidus--> Det var en god fidus den med kuverterne. Det vil jeg prøve. Jeg ligger 500 i 4 kuverter, og hvis jeg har et overskud vil jeg gøre som ampere siger med at sætte pengene ind på en alternativ konto.

Kommentar
Fra : frk.fidus

Dato : 09-04-05 15:07

ja den virker måske lidt underlig men den virker

Held & lykke med fremtiden!!!!

Knus Fidus

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 09-04-05 15:13

du kommer så "kun" til at mangle til 4 uger hvert år
¤ gange 12 er 48, og der er 52 uger i et år!

Kommentar
Fra : Labtec

Dato : 09-04-05 15:25

Hmm Ja det kan jeg godt se. Så må den stå på Tunfisk og spaghetti de sidste uger, eller måske jeg har sparet lidt med amperes ide

Godkendelse af svar
Fra : Labtec

Dato : 09-04-05 15:25

Tak for svaret allesammen..

Kommentar
Fra : frk.fidus

Dato : 09-04-05 15:26

det var så lidt

Kommentar
Fra : golfhouse

Dato : 09-04-05 19:04

hvad sagde du din bærbare koster!!!

og hvad kan den... mhz, ram grafik, skærm, hd og lign. mærke

Peter

Kommentar
Fra : Labtec

Dato : 10-04-05 11:11

golfhouse->>>Der skulle have stået at min bærbare og min cykel i dag er solgt, men kun anlægget er p.t. til salg.

Ny pris 6000 kr. Og du kan få det til 3000 Kr.

Kommentar
Fra : Labtec

Dato : 10-04-05 11:12

4 mdr. gammelt

Alle papirer haves