/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Windows xp genstarter pludseligt.
Fra : vibber1310
Vist : 1017 gange
200 point
Dato : 07-04-05 10:10

Jeg har et problem med windows xp der genstarter lige midt i det hele. Jeg laver ikke noget bestemt når den går ned. Første gang sad jeg slet ikke ved den. Den går ned med flere dages mellemrum. Den første gang fik jeg meddelelsen at systemet var blevet genoprettet efter en alvorlig fejl. Da jeg kiggede i eventloggen var der også en fejl der. Siden har den gået ned ind imellem, men jeg har ikke fået flere af de meddelelser med at systemet er genoprettet... og der er heller ikke en fejlmeddelelse i eventloggen. Der er dog en meddelelse om at der er blevet lavet en dumpfil.

Sidst den genstartede var her idag og her er meddelelsen fra eventloggen:

Computeren blev genstartet efter en fejlkontrol. Fejlkontrollen var: 0x1000007f (0x00000008, 0x80042000, 0x00000000, 0x00000000). Et dump blev gemt i : C:\WINDOWS\Minidump\Mini040705-01.dmp.

Jeg har som der blev foreslået en anden downloaded Everest Home Edition, men kan ik' helt hit ud af at bruge programmet. Hvis der er en der vil hjælpe mig kan jeg godt sende en rapport fra programmet, hvis det kunne hjælpe.

Det skal lige siges at det er en bærbar pc, så det er ikke fordi jeg lige kommer ind og rode i den. Jeg havde ikke installeret nye programmer eller ny hardware inden den gik ned første gang. Jeg tror heller ikke det er fordi den bliver for varm, da jeg sidder et ret køligt sted og den har haft lukket ned efter kun at være tændt i 10 minutter.
Hvad kan det være?

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 07-04-05 11:14

har du scannet for spyes og virus så du er sikker på det ikke er årsagen ???

Kommentar
Fra : tjantzen

Dato : 07-04-05 11:36

Hej er en med samme problem.
Det ser ud til at det har noget med kølig at gøre 8-/
Eller en grafik-driver

http://www.tweakup.dk/forumnew/read/38035/

Kommentar
Fra : vibber1310

Dato : 07-04-05 11:45

Jeg har scannet for det hele, samt fået tjekket min HJT-log for ikke så længe siden. Det er heller ikke så læng siden min pc blev sat op og jeg har endnu ikke været inficeret.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 07-04-05 13:31

Er dit windows fuldt opdateret?
Microsoft har vist et hotfix der skulle kunne løse problemet med det kræver vist at man ringer til deres support!
http://support.microsoft.com/?kbid=814789&sd=RMVP#XSLTH3123121123120121120120

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 07-04-05 13:49

Se også : http://www.winxpfix.com/

..og denne side kunne måske være yderst relevant : http://aumha.org/win5/a/shtdwnxp.php

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : vibber1310

Dato : 07-04-05 14:22

Mit system er fuldt opdateret; Ka' jo ik' risikere en masse snavs:)

Jeg vil lige kigge lidt på de links der er kommet. Det er bare lidt irrieterende for skal jeg teste en løsning af kan der jo gå 1-2 uger. Det er jo ik' fordi jeg er plaget af systemnedbrud:), men vil alligevel gerne have en ide om hvad det er.

Kommentar
Fra : hcma

Dato : 07-04-05 15:41
Kommentar
Fra : hcma

Dato : 07-04-05 15:42

sorry - se bort fra min kommentar (havde læst fejlkoden forkert) !!

Kommentar
Fra : vibber1310

Dato : 08-04-05 09:17

Øv, den genstartede igen her til morgen. Denne gang kom der dog skiltet om sytemfejl, samt det er ført til eventloggen. Jeg har lagt mærke til at nå jeg starter min pc, kommer spysweeper op med et skilt hvor den har fundet noget der gerne vil starte op sammen med windows. Jeg har ikke fjernet det. Her er lidt oplysninger om det der vil starte op:

Startup Item: KernelFaultCheck
Product name not provided
Compant name not provided
Copyright information not provided

Location: %systemroot% \system32\dumprep 0 -K
Registry or startup Folder: HKLM: Run

Kan det have noget at sige eller er det pga genstart at den er kommet til at ligge der.
Nu har jeg fjernet fluebenet i genstart automatisk, så jeg kan nå at læse den blå skærm.
Jeg håber bare at jeg kan hit' ud af hvad det er.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 08-04-05 09:46

En beskadiget systemfil ? http://www.wintip.dk/xp/guides/recover/

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 08-04-05 10:08

Kernelfaultcheck er en kommando til at skrive i systemloggen! og ligger lige oppe over hvor du fjernede fluebenet!
Du kan jo prøve at gå ind under Kontrolpanel > Administration > Logbog og systemlog og se om der er yderligere oplysninger der?

Kommentar
Fra : vibber1310

Dato : 08-04-05 10:19

Jamen i systemloggen står der det samme som til at starte med, nemlig:
Fejlkode 1000007f, parameter 1 00000008, parameter 2 80042000, parameter 3 00000000, parameter 4 00000000.
Og så er jeg da lige vidt. Jeg lagde dog mærke til at der var lavet 2xfejl, med samme fejlkode, men allerførste gang den gik ned var der kun en fejl i loggen. Men nu må vi se. Jeg har hittet ud af det Everest program, men den side jeg skal hente drivers fra er vist ikke tilgængelig lige nu.:(

Kommentar
Fra : hcma

Dato : 08-04-05 10:39
Kommentar
Fra : hcma

Dato : 08-04-05 10:41

fatter ikke hvad som sker, men links virker ikke
så her er klippet:

Stop 0x0000007F or UNEXPECTED_KERNEL_MODE_TRAP
The Stop 0x7F message indicates that one of three types of problems occurred in kernel-mode:

A condition that the kernel is not allowed to have or intercept (also known as a bound trap).
Software problems.
Hardware failures.
Interpreting the Message
This Stop message has four parameters:

Processor exception code.
This value is 0x00000000 (zero).
The first parameter is the most important and can have several different values, indicating different causes of this error. You can find all conditions that cause a Stop 0x7F in any x86 microprocessor reference manual because they are specific to the x86 platform. Here are some of the most common exception codes:

0x00000000, or a divide by zero error, occurs when a divide (DIV) instruction is run and the divisor is 0. Memory corruption, other hardware failures, or software problems can cause this message.
0x00000004, or Overflow, occurs when the processor carries out a call to an interrupt handler when the overflow (OF) flag is set.
0x00000005, or Bounds Check Fault, indicates that the processor, while carrying out a BOUND instruction, found that the operand exceeded the specified limits. BOUND instructions are used to ensure that a signed array index is within a certain range.
0x00000006, or Invalid Opcode, is generated when the processor attempts to run an invalid instruction. This typically occurs when the instruction pointer is corrupted due to a hardware memory problem and is pointing to a wrong location.
0x00000008, or Double Fault, indicates an exception while trying to call the handler for a prior exception. Normally, two exceptions can be handled serially, but there are certain exceptions (almost always caused by hardware problems) that cause the processor to signal a double fault.
Less common codes include:

0x00000001: A system-debugger call.
0x00000003: A debugger breakpoint.
0x0000000A: A corrupted Task State Segment.
0x0000000B: An access to a memory segment that was not present.
0x0000000C:An access to memory beyond the limits of a stack.
0x0000000D: An exception not covered by some other exception; a protection fault that pertains to access violations for applications.
Resolving the Problem
The following suggestions are specific to Stop 0x7F errors. For additional troubleshooting suggestions that apply to all Stop errors, see "Stop Message Checklist" later in this appendix.

Stop 0x7F messages are typically due to defective, malfunctioning, or failed memory hardware. If you added new hardware recently, remove and replace it to determine if it is causing or contributing to the problem. Run diagnostics software supplied by the system manufacturer to determine if the component has failed.
Running the CPU beyond the rated specification, known as "overclocking," can cause Stop 0x7F or other error messages due to heat buildup. When diagnosing problems on overclocked systems, first restore all clock and bus speed settings to the manufacturer recommended values to determine if this resolves the issues.
The problem might also be due to cracks, scratched traces, or defective components on the motherboard. If all else fails, take the system motherboard to a repair facility for diagnostic testing.
Stop 0x7F messages can occur after installing incompatible applications, drivers, or system services. Contact the software manufacturer about possible Windows XP Professional-specific updates. Using updated software is especially important for backup programs, multimedia applications, antivirus scanners, and CD mastering tools.
For more information about Stop 0x7F messages, see the Microsoft Knowledge Base link on the Web Resources page at http://www.microsoft.com/windows/reskits/webresources. Search using keywords winnt, 0x0000007F, and 0x7F.

Kommentar
Fra : vibber1310

Dato : 11-04-05 08:49

Hej.
Jeg gætter lidt på at det er driveren til skærmkortet. Synes at kunne huske at windows selv fandt en driver og der er da heller ikke noget at se i enhedshåndtering, men det er jo ikke sikkert det er den rigtige driver.
Jeg har været inde på producentens hjemmeside, men synes ikke rigtigt at kunne finde den rigtige driver. Men må hellere lige tjekke igen.
Hvordan får jeg den til at blive ved den blå skærm? Jeg har fjernet fluebenet ved "Genstart automatisk" men alligevel genstartede den her i weekenden:(
Nu er det jo ligefrem begyndt at være noget så træls:(

Kommentar
Fra : henrik59

Dato : 13-04-05 13:42

Indse, at du sandsynligvis aldrig finder fejlen, der kan være alt fra virus til beskadigede systemfiler. Geninstaller Windows! Det tager meget kortere tid, end at lede efter fejl i dagevis. Husk at oprette en ekstra partition til dokumenter under installationen, så går det meget hurtigere med genetablering, næste gang Windows slår knuder (hvad der er sikkert som amen i kirken, at det gør!). 10(-15) Mb til C-drevet er tilstrækkeligt for de fleste, resten til dokumenter.
Jeg kan fortælle, at min PC for nogle måneder siden genstartede i et væk, så hyppigt, at virusscanningen ikke kunne gennemføres. Efter geninstallering af XP kører det igen.

Kommentar
Fra : henrik59

Dato : 13-04-05 13:46

Tilføjelse: Installér de nyeste drivere fra producenternes hjemmesider (eller som minimum de drivere, der fulgte med pc'en), XP vælger standarddrivere. Hold dig fra BIOS-opdatering, med mindre du virkelig er nørd! Jeg tør ikke, det kan gå grueligt galt!

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 13-04-05 13:50

For at forhindre genstart og shutdowns kan man vælge : Start->Kør... og skrive : shutdown -a
..og trykke [Ok]. Så genstareter den ikke medens du leder efter fejlen, men som henrik59, vil jeg også mene en geninstallation er den 'lette' vej uden om problemet

..fik du prøvet den der genoprettelse ? http://www.wintip.dk/xp/guides/recover/

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : henrik59

Dato : 13-04-05 16:58

Det var selvfølgelig 10 (-15) GB jeg mente ovenfor!

Kommentar
Fra : vibber1310

Dato : 13-04-05 21:35

Molokyle: Jeg kan jo ikke nå at skrive "shutdown -a2, da pcen ikke tæller ned. Der kommer en blå skærm som ses i 2 sek. før den genstarter.
Henrik59: Jeg tror ikke det er en virus der har skadet nogle systemfiler, da jeg ikke har haft virus på den. Jeg tror det er en driver der ikke passer ordentligt:(
Jeg har forsøgt at installere en driver til skærmkortet fra drivercd'en, men windows siger at der ikke findes sådan en på cd'en:(
Jeg har endnu ikke forsøgt at reparere windows, men det skal da prøves før en ny installation.

Kommentar
Fra : henrik59

Dato : 14-04-05 00:43

Kære vibber1310.

Nu har du brugt en uge på dit problem, som kunne være løst ved en genetablering på nogle få timer! Jeg tager hatten af for din stædighed, men har du ikke snart lyst til at komme videre? I øvrigt er det ret usandsynligt, at en Windows-driver skulle give de problemer, du slås med. Windows' standarddrivere plejer at fungere, men der kan mangle muligheder for indstilling af skærmopløsningen.

Min erfaring siger, at når der først begynder at komme gentagne blå skærme i Windows, kan man lige så godt finde installations-cd'en frem! Jeg har også prøvet at lave internetsøgninger ud fra de fejlmeddelelser, jeg har fået i Windows, men det har aldrig ført til noget brugbart.

Kommentar
Fra : vibber1310

Dato : 19-04-05 08:18

Henrik59.
Ja jeg er stædigheden selv. Og jeg VIL VIL VIL finde løsningen;)
Mht. genoprettelse, hvordan har domæneindstillingerne det bagefter? Skal man kobles på domænet igen?
Jeg forstår nu heller ikke hvorfor jeg ikke kan få lov til at læse den blå skærm.
Jeg troede faktisk i sidste uge at jeg havde fundet ud af noget efter jeg havde installeret noget fra skærmdriverens producents hjemmeside. Og derefter genstartede den faktisk ikke i et par dage:) Men så gjorde den det igen i weekenden.
Men ellers kan jeg regne med at den genstarter en gang om dagen og gerne inden for de første 10 min. den er tændt. Derefter holder maskinen ud til dagen efter:) Hvis det skete hvert 5. minut havde jeg nok opgivet og fundet windows-cd'en frem. Men jeg tror jeg vil være stædig lidt endnu:)

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 19-04-05 08:41

Sådan som du beskriver tyder det jo på en hardware fejl! Det lyder mest som en kredsløbsfejl hvor der lige sker noget, når maskinen varmer op! Kan være en lodning! Hvis det er det, kan det blive meget svært at finde ud af hvad det er før hardwarekomponentet fejler for alvor! Kan osse være en blæser der først sætter igang efter at den genstarter! Er der forskel på lyden fra PC'en før og efter. (ikke lyden fra dine pc højtalere? Prøv osse at følge dine temperatur lige omkring hvor det sker via Everest! (Gå ind under PC > Sensorer)

Kommentar
Fra : vibber1310

Dato : 20-04-05 08:33

Tedd:
Jeg har ikke lagt mærke til om der er lydforskel før og efter. Da jeg lige for tiden arbejder på min domænekonto kan jeg ikke bruge Everest, men når jeg en gang lige kommer på min lokale bruger skal jeg nok lige lægge mærke til temperaturen.
Men siden igår har jeg fået installeret en opdatering til noget hardware fra windows update. Jeg fjernede også det værktøj der kom sammen med den sidste driver fra skærmkortsproducenten. Da jeg havde fjernet værktøjet kunne windows ikke finde finde nogen ny driver til skærmkortet. Heller ikke fra cd'en med drivere eller fra windows-cd'en. Jeg havde heldigvis gemt installationsfilen til driverværktøjet og efter installation af dette var skærmkortsdriveren tilbage.
Så et sidespørgsmål: Hvorfor kunne windows selv finde driveren til skærmkortet sidste gang og så ikke nu?

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 20-04-05 10:34

Hvis den osse fjerner grafikkortets ini fil fra windows database kan den ikke finde grafikkortet! Det er mit gæt!!

Kommentar
Fra : vibber1310

Dato : 25-04-05 12:43

Jeg snakkede lige med bossen (læs administratoren) og han mente at der havde været bøvl med den bærbare før. Og da jeg fik den blev den formateret og fik en nyinstallation af windows xp. Så jeg holder på at det er en hardwarefejl. Den genstartede ikke de sidste hele weekenden, men startede allerede her igen til morgen. Der kom dog ikke en systemrapport som kunne sendes. Men det var der efter jeg havde holdt middagspause, så mens jeg har været væk har den været nede igen.
Det er lidt mystisk. Bossen gav mig et tlfnr. til nogle kloge hoveder. Hvis de så ikke var kloge nok kunne de finde nogen der var endnu klogere. Så nu håber jeg at de kan hjælpe.
Jeg har stadig ikke lagt mærke til specielle lyde fra maskinen når den genstarter, men det er også lidt svært da jeg sidder i et serverrum hvor der lyder som om der kører 100 blæsere på en gang.

Kommentar
Fra : xou

Dato : 25-04-05 21:14

har haft problem med mit nye grafikkort løst ved at fjerne forsigtigt støv fra cpu køler og kører med åben pc,med den ene frot ad. i Everest Home Edition kan du under pc-sensorer se varmen fra cpu,må ikke være oppe på 70 c men kan osse skabe problemmer på 62 c.