/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
HJÆLP- Diskusfisk, hvad gør jeg ?
Fra : Gitte
Vist : 1671 gange
20 point
Dato : 01-07-01 22:56

Jeg har købt to diskusfisk ( ca. 12 cm.) - indrømmet, jeg vidste ikke hvad det var for nogen fisk men købte dem fordi jeg blev imporneret af dem i akvarieforretningen.
Jeg satte dem i et 200 l akvarie med bundlag af 5-6 cm grus - en del planter.sten og trærødder vandet var 28 - 29 gr. og her gik de sammen med 20 neonfisk, 2 elefantfisk, 10 platy. 4 blødende hjerter, 1 kampfiskehan og 6 pansermaller. Efter anvisning fodrede jeg med frosne røde myggelaver men disse ville de ikke spise jeg talte så med foretningen igen og nu anbefalede de et tørfoder udelukkende til diskus (tetra bits-helfoder til diskus) de andre fisk får fladefoder. Efter ca. 14 dage stod diskus og elefantfisk i vandoverfladen og snappede efter luft, ved at læse div. bøger om akvarier og diskus fandt jeg frem til at de led af iltmangel mit eget bud er at vandet er "forgiftet" pga. foder. Jeg skiftede 2/3 af vandet og tilsatte aqua life men 2-3 timer senere døde den ene diskus og den ene elefantfisk den anden diskus stod igen oppe i vandoverfladen. Jeg tog koncekvensen og satte alle fisk over i et middeltidigt akvarium og har nu tømt mit 200 l helt. Hvad gør jeg nu ??? hvilket bundlad ? skal der bundfilter i ? hvilke fisk kan jeg sætte sammen , skal jeg have flere diskus ? og hvordan er den bedste indretning ?
Jeg håber en eller anden har et råd eller mange til mig da det er meget trist at være nybegynder og opdage at det jeg troede var så godt og rigtigt tilsyneladende ikke kan holde liv i mine fisk, desuden er diskus jo temmelig kostbare.
hilsen Gitte

Accepteret svar
Fra : Nyhedsbruger

Modtaget 20 point
Dato : 02-07-01 08:23

"Gitte" <Gitte.news@kandu.dk> writes:

> Hvad gør jeg nu ??? hvilket bundlad ? skal der bundfilter i ?
> hvilke fisk kan jeg sætte sammen , skal jeg have flere diskus ? og
> hvordan er den bedste indretning ? Jeg håber en eller anden har et
> råd eller mange til mig da det er meget trist at være nybegynder og
> opdage at det jeg troede var så godt og rigtigt tilsyneladende ikke
> kan holde liv i mine fisk, desuden er diskus jo temmelig kostbare.
> hilsen Gitte

Et godt råd er at du som nybegynder _ikke_ bør holde Diskus. Så kast
ikke flere penge efter dem indtil du får lidt mere erfaring. Det er
nu engang bedre at få eventuelle dårlige erfaringer med nogle billige
fisk.

Med hensyn til din tilsyneladende iltmange, hvilken filtrering kører
du med ?

/Esben

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 02-07-01 10:59

>
> Et godt råd er at du som nybegynder _ikke_ bør holde Diskus.
Så kast
> ikke flere penge efter dem indtil du får lidt mere erfaring.
Det er
> nu engang bedre at få eventuelle dårlige erfaringer med nogle
billige
> fisk.

Begyndere kan sagtens holde diskus, MEN fejl kan have store
konsekvenser.

Det er MEGET vigtigt at filteret kører ordentligt, da de er
rimelige følsomme over for giftstoffer i vandet.

>
> Med hensyn til din tilsyneladende iltmange, hvilken filtrering
kører
> du med ?

--
With many Thanks

Soren ' Disky ' Reinke ICQ #1413069
http://www.disky-design.dk/fish
Remove IHSYD from email address when replying by email

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 02-07-01 15:14

"Soren 'Disky' Reinke" <disky@disky-design.ihsyd.dk> writes:

> Begyndere kan sagtens holde diskus, MEN fejl kan have store
> konsekvenser.
>
> Det er MEGET vigtigt at filteret kører ordentligt, da de er
> rimelige følsomme over for giftstoffer i vandet.

Det er nok mindre chance for at man helt taber modet hvis man mister
fisk for et par hundrede kroner end sit diskuspar til 1000kr. Det var
det jeg mente.

Derudover, er det så bedre at starte med en flok babydiskus end sådan
et par store deserttallerkener ?

/Esben

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 02-07-01 16:39

>
> Det er nok mindre chance for at man helt taber modet hvis man mister
> fisk for et par hundrede kroner end sit diskuspar til 1000kr. Det var
> det jeg mente.

Jamen så er vi 100% enige. Tro mig der gik 3 år før jeg turde købe diskus,
nu har jeg 2 yngle par og 3 små

>
> Derudover, er det så bedre at starte med en flok babydiskus end sådan
> et par store deserttallerkener ?

Både og, de små er meget følsomme over for giftstoffer, er deres vand ikke
100% rent vokser de ikke ordentligt.

--
With many Thanks

Soren ' Disky ' Reinke ICQ #1413069
Remove IHSYD from email address when replying by email

Please visit my Freshwater Aquaria Webpage
http://www.disky-design.dk/fish

Now available:
The internets first PLANT SEARCH ENGINE
http://www.disky-design.dk/fish/PlantSearch/PlantSearch.html

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 02-07-01 20:54

Jeg har et godt råd køb nogle dværgcichlider og sælg den sidste diskusfisk
!!!!!!!

/Rasmus

"Gitte" <Gitte.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:F5V%6.1809$c63.221419@news000.worldonline.dk...
> Jeg har købt to diskusfisk ( ca. 12 cm.) - indrømmet, jeg vidste ikke
> hvad det var for nogen fisk men købte dem fordi jeg blev imporneret af
> dem i akvarieforretningen.
> Jeg satte dem i et 200 l akvarie med bundlag af 5-6 cm grus - en del
> planter.sten og trærødder vandet var 28 - 29 gr. og her gik de sammen
> med 20 neonfisk, 2 elefantfisk, 10 platy. 4 blødende hjerter, 1
> kampfiskehan og 6 pansermaller. Efter anvisning fodrede jeg med frosne
> røde myggelaver men disse ville de ikke spise jeg talte så med
> foretningen igen og nu anbefalede de et tørfoder udelukkende til diskus
> (tetra bits-helfoder til diskus) de andre fisk får fladefoder. Efter ca.
> 14 dage stod diskus og elefantfisk i vandoverfladen og snappede efter
> luft, ved at læse div. bøger om akvarier og diskus fandt jeg frem til at
> de led af iltmangel mit eget bud er at vandet er "forgiftet" pga. foder.
> Jeg skiftede 2/3 af vandet og tilsatte aqua life men 2-3 timer senere
> døde den ene diskus og den ene elefantfisk den anden diskus stod igen
> oppe i vandoverfladen. Jeg tog koncekvensen og satte alle fisk over i et
> middeltidigt akvarium og har nu tømt mit 200 l helt. Hvad gør jeg nu ???
> hvilket bundlad ? skal der bundfilter i ? hvilke fisk kan jeg sætte
> sammen , skal jeg have flere diskus ? og hvordan er den bedste
> indretning ?
> Jeg håber en eller anden har et råd eller mange til mig da det er meget
> trist at være nybegynder og opdage at det jeg troede var så godt og
> rigtigt tilsyneladende ikke kan holde liv i mine fisk, desuden er diskus
> jo temmelig kostbare.
> hilsen Gitte
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 02-07-01 22:21

"X - Dude" <razmuz@teenz.dk> skrev i en meddelelse
news:9hqjqf$moa$1@news.inet.tele.dk...
> Jeg har et godt råd køb nogle dværgcichlider og sælg den sidste diskusfisk
> !!!!!!!

Tja hvorfor lige dværgcichlider ?

Jeg har et bedre råd, læs lidt om diskus, og køb 2-3 nye.

--
With many Thanks

Soren ' Disky ' Reinke ICQ #1413069
Remove IHSYD from email address when replying by email

Please visit my Freshwater Aquaria Webpage
http://www.disky-design.dk/fish

Now available:
The internets first PLANT SEARCH ENGINE
http://www.disky-design.dk/fish/PlantSearch/PlantSearch.html

Godkendelse af svar
Fra : Gitte

Dato : 03-07-01 15:57

Tak for svaret Esben Haabendal Soerensen.

Kommentar
Fra : tweet

Dato : 02-09-03 01:01

Hej Gitte`! jeg har selv lige fået et Akvarie på 250l med 8 Discus unger str. 5 - 12 cm i diameter! Jeg fik fakttisk brusanvisning med!Jeg skifter 40-50l vand 3 gange i ugen og det tager jeg lige fra hanen men selvfølig 29 grader! fodre 4 gange daglig med rød myg, oksehjerter og tørfoder.Jeg har så nogle stim fisk tetraer til at gå i akvariet det hjælper med at fiskene ikke bliver for sky jeg har bundfilter 2 powerhead pumper på og et stort spandfilter 1000l i timen, der er keramik, tørv, og alm filter martrialer, Når jeg skifter vand tilsætter jeg en spsk salt ( uden jod) pr 40 l vand.fiskene trives godt er vokset et par cm i højden på 3 uger så der er gang i den
hilsen tweet

Kommentar
Fra : tweet

Dato : 02-09-03 01:07

PS. kik her Gitte

http://www.gam-jensen.dk/start.asp

tweet

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 02-09-03 01:14

du skal ha amason mos i dit filter ellers får man hul syge den er næsten
sikker
har selv
3 stk 900 liters basænger med dicos fisk
og mine er på størrlserne 25 til 30 cm stk
og jeg har cirka
14 par
som alle læger æg til tider
men grundet størrelsen på basængerne bliver de ofte spist

ander fisk der går sammen med dem en flok hexnocart maller
og nogle pragt smerlinger

jeg hade istarten kæmpe problemer med hul syge og frstod ikke hvorfor
men det blev væk da jeg brugt det mos der
i mine filter

for typisk får man en del sygdom med mygge laver man køber rundt om
der er forssen ned

"tweet" <tweet.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:3f53cf31$0$48889$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Hej Gitte`! jeg har selv lige fået et Akvarie på 250l med 8 Discus unger
> str. 5 - 12 cm i diameter! Jeg fik fakttisk brusanvisning med!Jeg
> skifter 40-50l vand 3 gange i ugen og det tager jeg lige fra hanen men
> selvfølig 29 grader! fodre 4 gange daglig med rød myg, oksehjerter og
> tørfoder.Jeg har så nogle stim fisk tetraer til at gå i akvariet det
> hjælper med at fiskene ikke bliver for sky jeg har bundfilter 2
> powerhead pumper på og et stort spandfilter 1000l i timen, der er
> keramik, tørv, og alm filter martrialer, Når jeg skifter vand tilsætter
> jeg en spsk salt ( uden jod) pr 40 l vand.fiskene trives godt er vokset
> et par cm i højden på 3 uger så der er gang i den
> hilsen tweet
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Kommentar
Fra : tweet

Dato : 02-09-03 15:09

chippen.dk
Jeg ville lige spørge om det er mig du mener?
Hvilket MOS taler vi om? er det spagnum du mener?
hilsen tweet

Kommentar
Fra : tweet

Dato : 02-09-03 15:15

"Chippen.dk" skrev d. 02-09-03 01:14 dette indlæg :
> du skal ha amason mos i dit filter ellers får man hul syge den er næsten
> sikker
> har selv
> 3 stk 900 liters basænger med dicos fisk
> og mine er på størrlserne 25 til 30 cm stk
> og jeg har cirka
> 14 par
> som alle læger æg til tider
> men grundet størrelsen på basængerne bliver de ofte spist
>
> ander fisk der går sammen med dem en flok hexnocart maller
> og nogle pragt smerlinger
>
> jeg hade istarten kæmpe problemer med hul syge og frstod ikke hvorfor
> men det blev væk da jeg brugt det mos der
> i mine filter
>
> for typisk får man en del sygdom med mygge laver man køber rundt om
> der er forssen ned
>
> "tweet" <tweet.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> news:3f53cf31$0$48889$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> > Hej Gitte`! jeg har selv lige fået et Akvarie på 250l med 8 Discus unger
> > str. 5 - 12 cm i diameter! Jeg fik fakttisk brusanvisning med!Jeg
> > skifter 40-50l vand 3 gange i ugen og det tager jeg lige fra hanen men
> > selvfølig 29 grader! fodre 4 gange daglig med rød myg, oksehjerter og
> > tørfoder.Jeg har så nogle stim fisk tetraer til at gå i akvariet det
> > hjælper med at fiskene ikke bliver for sky jeg har bundfilter 2
> > powerhead pumper på og et stort spandfilter 1000l i timen, der er
> > keramik, tørv, og alm filter martrialer, Når jeg skifter vand tilsætter
> > jeg en spsk salt ( uden jod) pr 40 l vand.fiskene trives godt er vokset
> > et par cm i højden på 3 uger så der er gang i den
> > hilsen tweet
> >
> > --
> > Leveret af:
> > http://www.kandu.dk/
> > "Vejen til en hurtig løsning"
> >
> Hul i hovedet (hulsyge)
Får dine discus hulsyge, der kan diagnosticeres ved mørke fisk der ikke spiser og har et hvidt, trådagtigt tarmindhold? Opdager du sygdommen tidligt kan den kureres med en hård varmekur, men ellers kan den udvikle sig til hvidlige, kraterlignende sår i fiskens hoved. I de tilfælde kan behandling ske med Spirohexol eller Hexaex.
>