/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Kopiere fil i dos med status linie
Fra : 75653
Vist : 250 gange
300 point
Dato : 05-04-05 00:19

Er der nogle her inde der ved hvor jeg kan finde, et TRUE DOS program der kan kopiere en fil fra a til b med status ?

Med status mener jeg, at programmet skal give/vis hvorlangt filkopieringen er kommet.

Programmet skal kunne kaldes gennem en bat fil, og ikke kunne andet en hvad dos copy funktionen kan samt at vise hvorlangtid der er tilbage af kopieringe. eller ligende, det kan være med statusbar, progressbar eller bare tid tilbage.

Det er vigtigt at det er et "ægte" dos program da det skal køre fra en 98 bootdiskette (dos 7)

Kommentar
Fra : huntermis

Dato : 05-04-05 00:29

skal det vises i % eller skal det vises med en bar
med en bar så kan du bruge gode gamle norton commander ( NC )

Kommentar
Fra : 75653

Dato : 05-04-05 00:33

Om det er % eller bar er et fedt.

Men jeg skal kunne kalde gennem en bat fil.
eg.
@echo off
kopiere stor.fil C:\Stor.fil
kopiere stor2.fil D:\Stor2.fil
cls
echo Filerne er nu kopieret bla bla bla bla

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 05-04-05 00:40

Er det kun en fil, eller er der mange?
Er alle filerne i en mappe?

Kommentar
Fra : 75653

Dato : 05-04-05 00:44

>>bertelbrander
filen ligger enten på en dvd (så er der kun en fil) eller på 2< cd-rom men kun en fil afgangen.

( ellers samme som på experten ;-} )

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 05-04-05 00:46

Hvis ikke du finder noget bedre prøver jeg nok at strikke noget sammen, men det bliver først i morgen aften.

Kommentar
Fra : huntermis

Dato : 05-04-05 00:51

idet tilfælde ville jeg nok lige prøve denne diskette
http://www.knoldpgtot.aab-net.dk/files/win98boot.exe for der ligger norton commander på
og så er det jo også denfordel at det er en boot disk , og med NC kan du se hvilke filer du skal have fat på
og så er du fri for alt det bøvl med bat filer , du henter filen direkte og ser på en bar hvor langt du er kommet med copy

Kommentar
Fra : 75653

Dato : 05-04-05 00:53

>>bertelbrander
Jeg har søgt i 2 dage efter noget der bare lignede det jeg fik fra dig, og fundet -
enten søger jeg forkert eller også, så er et sådanne prog bare ikke lavet

Hvis du vil og gidder må du meget gerne lave et sådanne, bar ehusk at det skal kunne køre fra en bootcd(disk)

Kommentar
Fra : 75653

Dato : 05-04-05 01:00

>> huntermis
Her selv 3 udgaver af NC liggende (det kan du jo selfølig ikke vide)
Og ja hvis det ikke lige var forde at jeg skal bruge det til at lave "rednings" skiver med, så ville NC haveværet perfekt. men kan kan jo ikke bede kunden om at lige kopiere den og den fil derhen også lige starte det der mm.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 05-04-05 07:24

Hejsa
Hvorfor dog ikke bare lave en batch fil. Den fungere fint i Windows versionerne (også XP). Selv har jeg lavet en slags 'backup' fra C: til D: og den kopiere KUN nye og redigerede filer.
Har du lidt kendskab til redigering, og oprettelse af batch filer, så kan du tilpasse denne version.
Lav den i Notesblok og gem den som xxxx.bat

Citat
@echo -
@echo ******************************************************
@echo * *
@echo * Copy new and changed files from C:\Data *
@echo * to D:\BackupDATA *
@echo * *
@echo ******************************************************
@echo -
@ECHO -
xcopy c:\data d:\backupdata /s /d /y
pause

Hygge...
Søren

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 05-04-05 07:27

NB: Kræver selvfølgelig at du kender drev navnene hos 'kunden'

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 05-04-05 07:32

NNBB: Ellers kan du vælge at kigge på:
- http://www.zerog.com/installanywhere-multiplatform-installers.shtml
- http://www.pantaray.com/qsetup.html
og slet da lige dit tidligere spørgsmål inden andre sender et svar/forslag, så mister du ikke points
Søren

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 05-04-05 08:17

Til sidst, ja så kan du jo gennemse / afprøve lidt af disse:
http://www.download.com/3120-20_4-0.html?qt=Install+Packages&tg=dl-2001&search.x=18&search.y=8

Kommentar
Fra : 75653

Dato : 05-04-05 11:04

>> CLAN

Har du prøvet at kopiere en fx. 700Mb fil fra cd tilharddisk i DOS ?
Jeg har tideligere brugt et standart copy kommando, men folk er sq utålmodige nu omdage !?! hvis ikke de kan se at der sker noget på skærmen så tror de at programmet et frosset eller ligende. (det skal nævnes at største delen af mine "kunder" er brugere der kun lige kan tænde og slukke computeren, og som faktisk aldrig har set DOS.
Så der for ville jeg opdatere min måde at lave gendandelses mediet på, så brugeren har mulighed for at se hvorlangt filkopieringen er nået.

Da jeg arbejder i "TRUE 16 bit DOS" kan jeg ikke bruge de installers du har fundet (har selv tideliger kigget på dem).
men iden er godnok, det er bare at filen ikke skal installeres, men kopieres

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 05-04-05 11:08

Næh ikke SÅ store filer
Måske en idé at lade computeren køre din batch fil via taskmanager... altså når 'kunden' er til middag, holder fyraften osv. Ja jeg giver dig ret i, at ikke alle er lige så tålmodige.
Beklager at jeg ikke kan hjælpe dig yderligere

Kommentar
Fra : 75653

Dato : 05-04-05 11:13

>>CLAN
Taskmanager ??? i DOS (98 Bootdiskette!)

Det gør ikke noget at du ikke kan hjælpe ydeligere, det er ikke uden grund at jeg har smidt så mange point på dette Q.
Jeg ved at det ikke er bare sådan at finde et prog der kan hvad jeg ønsker.... Har søgt i 3 dage på nettet for at finde et sådanne, men uden held.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 05-04-05 11:21

Ja, ja... men du siger da også 700MB filer - hvordan hulen vil du få den ind på en 98 Bootdisk

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 05-04-05 11:27

NB: og til sidst... prøv at kontakte Preene Data http://www.preene-data.dk/ jeg mindes noget om de havde et installationsprogram hen a'la det du søger til installering af deres skatteprogram.

Kommentar
Fra : 75653

Dato : 05-04-05 11:34

>>CLAN
700MB på en 98 bootdiskette, jammen det handler da bare om at pakke filen rigtigt så er der massere af plads

Nej, jeg laver en skive med boot (boot delen er så en 98 bootdiskette)

Jeg skal stadik ikke installer men kopiere

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 05-04-05 19:59

Har du fået løst problemet, eller skal jeg lave noget?
Går det noget at det ikke håndterer lange filnavne?

Kommentar
Fra : 75653

Dato : 05-04-05 20:18

>>BertelBrander
Nope jeg har ikke fået problemet løst, så hvis du virkelig gidder må du meget gerne lave noget.
lfn er ikke nødvendigt da jeg altid holder mig til 8.3 i dos.

Det behøver ikke at være noget super avanceret, og hvis farver kan undgås ville det bare være perf. (det prog fra tonny.. (experten)) har en grøn status linie men det virker åbentbart ikke med resten af det menu system jeg benytter (picview,choice), den smadder bare grøn på hele skærmen og så er det 100 år og en madpakke om at kopiere fra a til b

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 05-04-05 20:21

Jeg bikser noget sammen i løbet af aftenen (først på natten).

Kommentar
Fra : 75653

Dato : 05-04-05 20:23

>>BertelBrander
Lyder fedt
Hvis det virker sender/giver jeg en Tuborg

Kommentar
Fra : 75653

Dato : 05-04-05 20:25

>>BertelBrander
Lyder fedt
Hvis det virker sender/giver jeg en Tuborg.
Q. hvad sprog programere du i ???
Personligt kan jeg kun i AutoIt3, og så ellers redigere i div sorce koder til div. andre sprog

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 05-04-05 20:27

Jeg laver det i C eller C++, men da det skal køre DOS bliver dette i C

Accepteret svar
Fra : BertelBrander

Modtaget 300 point
Dato : 05-04-05 22:30

Prøv denne:
http://home20.inet.tele.dk/midgaard/doscopy.zip

Den kan kun kopiere én fil af gangen.

Kommentar
Fra : 75653

Dato : 06-04-05 00:27

>>BertelBrander
Det virker Jahuuuuuuuuu
Q. findes en singel kompiler til sorce filen? jeg vil lige tilføre kopieret efter %
giver doscopy nogle error levels hvis fil ikke eksistere eller kan kopieres grundet manglende plads på dest. drevet ? (jeg har ikke kunne finde et prog der giver info om resterende plads som jeg så kan tjekke på var freespace=1000mb eller ligende.

Hvortil skal jeg sende den tuborg (eller andet) som jeg lovede

Godkendelse af svar
Fra : 75653

Dato : 06-04-05 00:33

Det er velfortjent.

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 06-04-05 00:35

Programmet er kompileret med denne:
http://community.borland.com/article/0,1410,20841,00.html

Hvis du downloader og udpakker samt ligger doscopy.c i samme mappe som TurboC kan du kompilere med kommandoen:
tcc -Iinclude -Llib doscopy.c

Hvis du blot vil have tilføjet kopieret efter % er det måske lettere at jeg retter og kompilerer?

Kommentar
Fra : 75653

Dato : 06-04-05 00:37

>>BertelBrander
Hvis du smider linket eller henviser til, på experten oxe kan jeg lukke den tråd der oxe, samt give dig point

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 06-04-05 00:40

På experten samler jeg ikke på point.
På Kandu kan man ikke undgå point.

Kommentar
Fra : 75653

Dato : 06-04-05 00:47

>>BertelBrander
Det var mere for at kunne lukke Q et.
Og da jeg havde afvist Tonny....'s svar, mente jeg at det ville være mest retfærdigt at du fik point
Skal det være tuborg / Carelsberg eller sodavand (til folk som jeg)

Kommentar
Fra : 75653

Dato : 06-04-05 00:55

>>BertelBrander
Du må da meget gerne opdater / compile.
Kan man finde nogle andre gode sorces hos dig fx. en drive get free size to %var% *S*

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 06-04-05 00:55

Fik du det kompileret eller skal jeg?

Du behøver ikke sende noget.

Kommentar
Fra : 75653

Dato : 06-04-05 01:02

>>BertelBrander
Jammen jeg vil gerne sende
Det er da en bedre måde at sige tak på end med nogle få dumme point
Jeg vil oxe gerne sende en chokoladebar eller ligende i stede for :D
Det har nemmelig altid været min måde at vise at jeg faktisk oxe er taknemmelig over hvad folk har gjort for mig.
Har flere gange sendt humle/vand rundt i DK som tak for hjælpen

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 06-04-05 01:04

http://home20.inet.tele.dk/midgaard/doscopy2.zip
Programmet sætter errorlevel hvis der opstår en fejl.

Det er ikke ret let at finde ud af hvor meget plads der er tilbage fra et DOS program, jeg overvejer lige om jeg kan finde en løsning.

Kommentar
Fra : 75653

Dato : 06-04-05 22:54

>>BertelBrander
Jeg har fundet noget Turbo pascal sorce der kan regne freespace ud, men jeg har ikke nogle ide om hvordan jeg kan tilpasse det så jeg kan få resultatet i en %var%. Kan du hjælpe der ?

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 06-04-05 23:08

Prøv at komme med Pascal koden. Jeg har vist en Turbo Pascal kompiler på lager.
Det er ikke ret let at få free-space ud i en variabel med DOS batfiler.
Hvad skal du med variablen ? Hvis det blot er for at checke om der er plads nok kunne vi bygge det ind i programmet.

Kommentar
Fra : 75653

Dato : 06-04-05 23:14

>>BertelBrander
sorce http://rex.homeftp.org/hdresspace.rar
hvis du er på msn, måske det er nemmere end via kandu, eller oxe bare pr. @mail

rexprivat[2]hotmail.com

Kommentar
Fra : 75653

Dato : 06-04-05 23:19

jeg skulle kun bruge tallet i variablen, da jeg så kunne tjekke via. bat om der er plads til hd imaget.
Mere så ikke at mine kunder skal til at regne og tjekke om der er plads nok.

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 07-04-05 00:55

Jeg arbejder på sagen.
De metoder jeg kan finde til at få fri diskplads virker ikke i DOS eller giver forkerte tal på NTFS (og nok også FAT32)

Jeg regner med at lave et program der checker om der er mere end xxx (en parameter) plads på en disk, hvis ikke der er det sætter det errorlevel. Du kan så checke errorlevel i bat-filen.

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 09-04-05 01:21

Jeg kan ikke få det til at virke
Enten vil det ikke virke i DOS ellers viser den et forket tal.
Jeg har desværre ikke flere ideer.

Kommentar
Fra : 75653

Dato : 09-04-05 01:28

Det er oki, jeg prøver at rette den tp sorce til jeg har, og så må det blive ved det.

Men takker mage mange gange for hjælpen.

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 09-04-05 01:32

Jeg har ikke prøvet Pascal koden, men jeg tvivler på at den vil give et korrekt svar.
Den gang Turbo Pascal blev lavet havde man ikke så store diske (> 4 GByte). Det er det samme med Turbo C, de funktioner de bruger virker ikke i dag.

Kommentar
Fra : 75653

Dato : 09-04-05 01:38

Jeg har testet TP koden, og den virker ganske godt, og resultatet på min 120 gb hd korrekt, med ledig plads og det hele.
Problemet er bare at den har en masse informationer mm. som jeg ikke skal bruge

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 09-04-05 01:44

På XP får jeg ikke de rigtige tal; Booter lige min Win98 PC.
Jeg kan godt prøve at rette programmet til.

Kommentar
Fra : 75653

Dato : 09-04-05 01:52

Det må du meget gerne hvis du vil, du har nok noget nemmere ved at rette i koden end jeg har da jeg fatter - af kodning i den typpe sprog.

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 09-04-05 02:18

Jeg har klippet det meste væk:
http://home20.inet.tele.dk/midgaard/freedisk.zip

Den linie hvor fri plads bliver udskrevet er denne:
write(diskfree(DriveN) div 1048576);
Du kan evt. fjerne de andre write og writeln linier. Du skal måske lave ovenstående om til en writeln for at få den til at lave et linieskift.

Det ser ud til at virke på Win98.

Kommentar
Fra : 75653

Dato : 09-04-05 02:23

oki, og takker igen mange gange