/ Forside/ Interesser / Dyr / Andre dyr / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 552
frøer i terrarium ??
Fra : abella
Vist : 4046 gange
70 point
Dato : 03-04-05 08:09

vores barnebarn på 12 år ønsker sig brændende nogen små meget grønne frøer og vil gerne have dem i terrarium. Det eneste vi ved om dem er at de vist er lidt giftige at røre ved, men det mener han ikke er noget problem. Da de eventuelt skal være her hos os og vi ikke kan få meget ud af vores lokale dyrehandler håber vi der er nogen der kan fortælle os hvad det egentlig er for nogen og om det er i orden at de lever i et terrarium. Kan det være rigtig at de kan være giftige at røre ved ??? Hvordan indretter vi terrarium bedst ?

mvh Bella

Kommentar
Fra : abella

Dato : 03-04-05 08:11

jeg glemte at spørge hvad de eventuelt kan hedde da vi ikke har kunnet finde noget om sådan nogen frøer .

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 03-04-05 10:38

Her er et par link der kan hjælpe dig på vej :

1.) http://www.zoozity.dk/Pas_Tomatfroe.asp
2.) http://www.nhf.dk/dartfrog/salg.htm
3.) http://www.terrarium.dk/

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : frk.fidus

Dato : 03-04-05 12:27

Hejsa..
Jeg har engang haft klokkefrøer og det kunne lyde lidt som dem men er ikke sikker... de var da meget grønne og smukke :) de udskiller noget sekret fra huden som er giftigt og det gør stort set alle frøer... men man skal jo heller ikke kæle med dem :) de kræver et aqua terrarium hvor de har adgang til tempereret vand og luft. samt vitamintilskud som man skal ryste insekterne i inden fodring hver dag.
læs grundigt hvordan man holder frøer inden i køber for at undgå at dyrene dør... det kan være lidt svært at holde krybdyr og padder. Har selv haft et hav af sådanne ! :)
http://www.zoozity.dk/Pas_orienklokkefroe.asp

Kommentar
Fra : abella

Dato : 03-04-05 12:30

molokyle vi kan ikke rigtig finde ud af dine link fordi vi ikke helt ved hvad vi leder efter men knægten må jo finde ud af hvad det er for en frø som han mener det ville jo være godt med navn på den og om vi kan have det her. Vi er lidt nervøse over det med at de er giftige ved berøring og har ikke helt fat om det endnu. Vi håber der kommer lidt mere svar men foreløbig tak

Kommentar
Fra : abella

Dato : 03-04-05 12:44

frk.fidus vi har lige fået at vide at det er klokkefrøer han gerne vil have, undskyld vi lige overså din kommentar. Mener du at de skal have levende føde i form af insekter og skal de have det hver dag ? Du skriver at du selv har haft sådanne nogle frøer, hvad er din erfaring med dem?

Accepteret svar
Fra : frk.fidus

Modtaget 70 point
Dato : 03-04-05 14:13

:)
det er helt ok :)

ja... altså, min erfaring med dem er at de er rigtig søde at se på og interessante. Mine lagde ovenikøbet æg og det var rigtig sjovt. De larmer også en del... mere end man tror for de har en høj lyd som når man gnider våde fingre over en glasrude!!! Men jeg synes de er lidt avancerede til en 12 årig og det er de fleste krybdyr og padder synes jeg for der skal alligevel læres lidt om dem før man køber dem. Ja de skal have levende insekter... og de skal "vendes/rystes" is både kalk og vitaminpulver for at de kan overleve... Det skal også være forskellige insekter så kosten varierer og de synes det er sjovt.
Jeg kunne forestille mig at en 12 årig ville synes det er sjovt at skulle fange insekter til dem om sommeren... men skal de står hos jer er det måske ikke en god idé... for de skal jo ses til hver dag... og aqua terrariet skal dushes flere gange om dagen så grene og rødder og blade bliver fugtige. man skal holde øje med hvordan de har det sammen for man skal helst have flere og om de er raske osv. Hvad med sumpskildpadder i stedet? de kræver ligeså meget pleje men kan dog fodres med almindeligt dåsefodder og de kan ovenikøbet gå sammen med fisk.

Hvis i går ind på siden
www.stopdyremishandling.webbyen.dk
er der pasningsvejledninger til mange dyr.... se om der kunne være andre interessante dyr for ham.

Held og lykke og skriv endelig hvis i har andre spørgsmål.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 03-04-05 14:14

Hej, Bella.
Det lyder som et interessant projekt, I skal i gang med der. Selv om det skal være jeres barnebarns frøer, så er det nok dig, der kommer til at stå for den daglige pasning og pleje. Så det er måske en ide at starte med at gå på biblioteket og låne alt, hvad du kan finde om padder i hjemmet. Du vil kunne læse om indretningen af terrariet og fodring og sygdomstegn og meget mere. -Først derefter kan du beslutte, om det vil være et for stort arbejde for dig at passe dem.
Selv om jeg ikke har prøvet at holde frøer selv, så er jeg ret sikker på, at der er mere pasning end bare at drysse lidt foder ned til dem et par gange om ugen.. Og når der er et barn involveret, så ville det da være enormt synd, hvis I måtte skille jer af med frøerne igen fordi I ikke kan få dem til at trives. Så forarbejdet skal være i orden.
---Den væsentligste årsag til at lade et barn få et dyr, må være at lære barnet hvordan man tager sig af et andet levende væsen.

Hvis frøen er tænkt som en gave, så start med at give drengen den bog, du selv finder frem til at han vil kunne have mest gavn af. Og så går I SAMMEN i gang med at indrette aqua-terrariet. Halvdelen af fornøjelsen er jo alle forberedelserne.

Kommentar
Fra : abella

Dato : 03-04-05 14:35

jamen sikke en fin side du har frk.fidus, vi var lige inde og kigge lidt.
Til oplysning så vil jeg lige sige at vores barnebarn har været meget interesseret i især krybdyr siden han var meget lille og læser temmelig meget omkring emnet, så vi er ikke bange for at have krybdyr eller som omtalt frøer her, han kommer dagligt sammen med sin mor eller alene, så stort set er ansvaret kun vores ifald han er på ferie eller af anden grund ikke kan være tilstede. Det lyder noget besværligt med de frøer, men mon ikke vi to gamle kan få lidt sjov ud af dem også ?
Min mand synes ikke levende foder er noget problem, men jeg må da indrømme at det vist er noget jeg skal vænne mig til, men jeg tror knægten har tænkt meget over det, så vi tager lige en snak med ham og så må vi se om det hele går som præsten prædiker.
Efter vi har læst lidt i linkene og selv fundet lidt mere efter vi fik at vide hvilke frøer det var tale om synes vi det lyder lidt spændende og hvis knægten får lige så meget ud af det som han har fået med andre dyr, kamelæon og små øgler, så synes vi at vi tør vove springet.
Frk. fidus, skildpadder havde han som helt lille og det gik fint, mange andre dyr har vokset sig gamle sammen med ham siden da.
Birgitta, hvis der er noget knægten har lært er det i dette tilfælde netop at omgåes både mennesker og dyr med den respekt der skal til, den ekstra omsorg det er at have et hvilket som helst dyr der er taget ud af det frie liv og bragt i fangenskab kan diskuteres,men både knægten og vi er meget opmærksomme på det.

Godkendelse af svar
Fra : abella

Dato : 03-04-05 14:37

Tak for svaret frk.fidus. Desværre har jeg ikke flere point at give dig, men vi vil nu lægge planer for terrarie i huset (smiler), og glæder os lidt mere nu.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 03-04-05 14:47

Jamm, det lyder da rigtig herligt!

Det glæder mig, at I allerede er langt ude over alle begynderfejlene. --Så skal det nok blive en stor fornøjelse for bedsteforældrene. ---Husk nu liige, at det er DRENGENS frø

Og lige netop når man vælger at holde et dyr i fangenskab, så er jeg enig med dig i, at man har pligt til i det mindste at passe dyret så godt som muligt.

Men et dyr, der er født i fangenskab oplever nok ikke sig selv som fanget, hvis det ellers bliver ordentligt behandlet.

Kommentar
Fra : frk.fidus

Dato : 03-04-05 14:48

Selv tak og skidt være med pointene.... jeg er her for at selv lære og give råd fra mig...ikke for pointene

Det lyder i øvrigt somom han er lige så glad for dyr/kryb som jeg altid har været... jeg har haft alle slags dyr og også en dværgalligator. Jeg har kun disse dyr fordi de ellers ikke kunne være hos dem der havde købt dem eller fordi de blev mishandlet!! Har i øjeblikket en dejlig hund men fordi det er en såkaldt kamphund, vil ingen have hende. Verden er ikke så god mod dyrene som vi gerne ville have den var! Derfor hjemmesiden :) har dog en ny... der er bare ikke nogen pasningsvejledninger på men kig gerne forbi alligevel. www.123hjemmeside.dk/sadr

Han får sikkert glæde af frøerne... men besøg evt. www.zoozity.dk og læs om de andre frøer... måske er der nogen der passer bedre til ham. Og vær opmærksomme på hvor i køber dem... for de danske klokkefrøer er fredet!

Jubii hvor spændende... held og lykke igen.