/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Dorthe Cathrine Jensdatter Norgai af Hil~
Fra : vestergaard
Vist : 1100 gange
200 point
Dato : 27-03-05 11:06

Jeg har endnu en ane som jeg ikke rigtig kan få knækkede, hun er født i Hillerslev sogn som Dorthe Cathrine Jensdatter Norgai med overstregning af Jensdatter, men hun kaldte sig for det. Hendes far var udlagt Jens Thonsgaard i 1839 hvordan finder jeg ud af noget om ham. Der er flere i folketællingerne med det navn. ?????????

Mand: Jens Thonsgaard #17
------------------------------------------------------------------------------
Født: i Borup bye Ræhr sogn (smed)
Aldrig gift: 1839 udlagt barnefader
Far:
Mor:
------------------------------------------------------------------------------
Hustru: Maren Sørensdatter Norgai #12
------------------------------------------------------------------------------
Født: 1803 i Hillerslev sogn og herred Thisted amt.
Døbt: 18 S E TRIN1803 i Hillerslev kirke.
Død: 18.09.1839 i Hillerslev sogn og herred Thisted amt.
Begravet: 24.09.1839 på Hillerslev kirkegård
Stilling: Tjenestepige
Far: Søren Christian Nielsen Norgaj. #14
Mor: Anne Larsdatter #15
Siden faddere for 1803 mangler i Hillerslev kirkebog så faddere kan man ikke
oplyse.
Dåbs dagen er oplyst til hendes konfirmation.

Blev aldrig gift.
fik børn med 3 forkellige mænd.
blev begravet på hendes yngste datters kirkelige dåbs
dag.

Folketælling 1834 Schousted bye Hillerslev sogn og herred Thisted
amt.
Søren Christian Nielsen 70, gift, husmand, nyder
almisse.
Ane Larsdatter 65, gift, hans kone.
Maren Sørensdatter 31, ugift, deres datter.
Ane Marie Sørensdatter 9, ugift, hendes datter.
------------------------------------------------------------------------------
K Barn 1: Dorthe Cathrine (Jensen) Norgai. #19
Født: 14.08.1839 i Hillerslev sogn og herred Thisted amt.
Døbt: 24.09.1839 i Hillerslev kirke.
Død: 30.10.1908 i Fattiggården i Hundborg.
Begravet: 05.11.1908 på Worupøer kirkegård.
Stilling: husmoder
Ægtefælle Jens Christian Pedersen Morberg #21 f. 02.12.1839 d. 13.07.1922
Gift: 17.05.1863 i Hillerslev kirke
Faddere.Gårdmand Knud Odderhedes hustru af Schousted.Henrich Kortegaards
hustrue.Ungkarl Christen Lassen.
Ungkarl Anders Ibsen.

Kommentar
Fra : senta

Dato : 27-03-05 11:45

Her er fra FS. det ser ud til de har været gift efter hvad der er på FS. eller
??
senta
FamilySearch™ International Genealogical Index v5.0Denmark
Family Group Record
Search Results | Download

Husband
Jens TousgårdPedigree

Birth:
Christening:
Marriage:
Death:
Burial:

Wife
Maren Sørensdatter NorgajPedigree

Birth:
Christening:
Marriage:
Death:
Burial:

Children

1. Dorthe Cathrine NorgaiPedigree
Female

Birth: 14 AUG 1839
Christening: 09 SEP 1839 Hillerslev, Thisted, Denmark
Death:
Burial:

© 1999-2002 by Intellectual Reserve, Inc. All rights reserved. English approval: 3/1999
Use of this site constitutes your acceptance of these Conditions of Use (last updated: 3/22/1999).
Privacy Policy (last updated: 11/24/2004). 27 http://www.familysearch.org v.2.5.0

Kommentar
Fra : senta

Dato : 27-03-05 11:56

Dorthe Cathrine Jensen er det din ??
senta

Samtlige personer i husstanden

thisted, Hillerslev, Hillerslev, Schonsted Bye, , et Huus, 29, FT-1840
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested

Ane Larsen, 71 , Enke, , Almisseske,
Ane Marie Sørensen, 16 , Ugift, , hendes Datters Børn, som forsørgea af Sognet,
Peder Neilsen, 5 , Ugift, , hendes Datters Børn, som forsørgea af Sognet,
Dorthe Cathrine Jensen, 1 , Ugift, , hendes Datters Børn, som forsørgea af Sognet,

--------------------------------------------------------------------------------

Kommentar
Fra : senta

Dato : 27-03-05 12:01

har du tjekket kirkebøgerne on-line det er måske en mulighed :
Senta

Kommentar
Fra : senta

Dato : 27-03-05 12:32

Er det evt Maren Sørensdatter bror?+
senta
Niels Sørensen Norgaihuus, 32 , Ugift, , Tjenestekarl,

Samtlige personer i husstanden

thisted, Hillerslev, Sennels, Hou, , en Gaard, 20, FT-1834
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested

Lars Christensen Kjer, 60 , Gift, , Gaardmand,
Maren Pedersdatter, 54 , Gift, , hans Kone,
Anne Cathrine Larsdatter, 25 , Ugift, , deres Døttre,
Dorthe Larsdatter, 20 , Ugift, , deres Døttre,
Maren Larsdatter, 13 , Ugift, , deres Døttre,
Niels Sørensen Norgaihuus, 32 , Ugift, , Tjenestekarl,

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 27-03-05 14:27

Først troede jeg Thonsgaard var stavet forkert,
men det er en kendt dansk kunstner familie.

Her er en af dem, med E-mail; måske er i familie?
http://www.boernekulturaarhus.dk/sw947.asp
thons@post8.tele.dk

Ligner hun dig? Måske kender hun sine rødder??
Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 27-03-05 14:38

Tousgaard som senta fandt, er naturligvis langt mere udbredt.
Her er hans farfar?

http://www.d033049.suite.dk/internethtml/b_t.html
Svend

Kommentar
Fra : vestergaard

Dato : 27-03-05 19:38

det er den rigtige Dorthe, og nej jeg har ikke været i Ræhr sogn da jeg ikke ved hvor gammel faderen var da hun blev født, og den i sennels ret spændene, for jeg har aldrig fundet ud af hvor norgaj/Norgai kommer fra, jeg ved bare moderen Maren Sørensdatter født i Hillerslev og hendes far Søren Christian NIelsen Norgaj også hed det og så er jeg ikke nået videre.
h Dorte

Kommentar
Fra : vestergaard

Dato : 27-03-05 19:50

hej senta
nej de var ikke gift, og maren blev begravet den dag Dorthe blev døbt, og så er mine tanker når jensen blev streget ud og moderens navn var norgai og det kom til at stå på dåben og Dorthe kom til at bo hos sin mormor, så tror jeg ikke jens har vedkendt sig hende.
h Dorte

Kommentar
Fra : senta

Dato : 27-03-05 21:22

Hvis han ikke har vedkendt sig datteren , hvor ommer oplysningerne på FS, så fra.
Senta
Husband
Jens TousgårdPedigree

Birth:
Christening:
Marriage:
Death:
Burial:

Wife
Maren Sørensdatter NorgajPedigree

Birth:
Christening:
Marriage:
Death:
Burial:

Children

1. Dorthe Cathrine NorgaiPedigree
Female

Kommentar
Fra : senta

Dato : 27-03-05 21:22

Hvis han ikke har vedkendt sig datteren , hvor kommer oplysningerne på FS, så fra.
Senta
Husband
Jens TousgårdPedigree

Birth:
Christening:
Marriage:
Death:
Burial:

Wife
Maren Sørensdatter NorgajPedigree

Birth:
Christening:
Marriage:
Death:
Burial:

Children

1. Dorthe Cathrine NorgaiPedigree
Female

Kommentar
Fra : vestergaard

Dato : 28-03-05 10:09

det kan jeg godt fortælle dig, der er en person der har haft smidt alt min forskning ud på nettet uden tilladelse så jeg vil tro han også har givet det til fs, men vis man læser hendes dåb så er faderen udlagt og moderen dør, og han er ikke den første mand hun har udlagt hmmmmmm.
h Dorte Vestergaard

Kommentar
Fra : senta

Dato : 28-03-05 11:39

Har du tjekket on-line kirkebøger og folketællingerne ??
det er måske en mulighed for at finde flere oplysninger.
jeg fandt en Jens Thonsgaard på dda der er 18 år ugift kan det hjælpe dig videre ?
Senta

Kommentar
Fra : senta

Dato : 28-03-05 11:42

Her er en væver fra DDA hvad med ham ??
Senta
Samtlige personer i husstanden

thisted, Hillerslev, Ræhr, Ræhr, , Et huus, 90, FT-1845
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested

Jens Thonsgaard, 56 , Gift, , Væver, Stagstrup sogn, Thisted amt
Elisabeth Pedersdatter, 46 , Gift, , Hans kone [Jens Thonsgaard], Ræhr
Lars Jensen, 14 , -, , Deres børn [Jens Thonsgaard og Elisabeth Pedersdatter], Ræhr
Kirsten Jensdatter, 10 , -, , Deres børn [Jens Thonsgaard og Elisabeth Pedersdatter], Ræhr
Marie Jensdatter, 4 , -, , Deres børn [Jens Thonsgaard og Elisabeth Pedersdatter], Ræhr

--------------------------------------------------------------------------------

Kommentar
Fra : senta

Dato : 28-03-05 12:02

Senta
Samtlige personer i husstanden
thisted, Hillerslev, Tved, Sønderbye, , en Gaard, 39, FT-1840
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested
Thomas Larsen Klitte, 53 , Gift, , Gaardmand, har en Vindmølle til Offentlig Maling,
Dorthe Marie Nielsdatter, 37 , Gift, , hans Kone,
Peder Thomsen Kolkjær, 23 , Ugift, , deres Børn,
Lars Christian Thomsen, 22 , Ugift, , deres Børn,
Caroline Kirstine Thomsdatter, 20 , Ugift, , deres Børn,
Hans Thomsen, 18 , Ugift, , deres Børn,
Jens Thomsen, 16 , Ugift, , deres Børn,
Nicolai Thomsen, 5 , Ugift, , deres Børn,
Marie Helvise Thomsdatter, 1 , Ugift, , deres Børn,
Peder Christian Mortensen, 30 , Ugift, , Tjenestefolk,
Karen Nielsdatter, 17 , Ugift, , Tjenestefolk,
Jens Jensen Thonsgaard, 18 , Ugift, , Tjenestefolk,

Kommentar
Fra : vestergaard

Dato : 29-03-05 14:16

det kan ikke være ham fra ræhr for dorthes far skulle være smed oh ikke væver, og ham på 18 tror jeg ikke på da moderen maren sørensdatter er 36 år det år hvor hun for Dorthe og den 18 årige står jo heller ikke som smed, så øv, men er der en der ligger inde med Ræhr 1839 for det kan måske være Dorthe også er indskrevet i den, hvem ved.
h Dorte

Accepteret svar
Fra : senta

Modtaget 200 point
Dato : 29-03-05 14:37

Samtlige personer i husstanden

thisted, Hillerslev, Ræhr, Borup, , et Huus, 87, FT-1834
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested

Jens Jensen Thonsgaard, 41 , Gift, , Huusmand, Lever af sin Jordlod og Muurmester Haandværk,
Elisabeth Pedersdatter Øhrgaard, 36 , Gift, , hans Kone,
Anders Jensen Thonsgaard, 15 , Ugift, , deres Sønner,
Jens Jensen Thonsgaard, 12 , Ugift, , deres Sønner,
Peder Jensen Thonsgaard, 9 , Ugift, , deres Sønner,
Lars Jensen Thonsgaard, 4 , Ugift, , deres Sønner,
Peder Larsen Øhrgaard, 74 , Gift, , Aftægtsfolk, Huusmoderens Forældre,
Maren Christensdatter, 76 , Gift, , Aftægtsfolk, Huusmoderens Forældre,

--------------------------------------------------------------------------------
Senta

Kommentar
Fra : vestergaard

Dato : 29-03-05 19:50

så er spørgsmålet, er hans kone død inden 1839 ?
det må vi finde ud af.
han har rigtig navn, rigtig stilling rigtig sogn og by, så jeg vil sige senta de 200 er dine.
h Dorte

Godkendelse af svar
Fra : vestergaard

Dato : 29-03-05 19:52

Tak for svaret senta. Endelig har jeg fundet min tipoldemors far, det har godt nok givet mig grå hår, og det er sku for tideligt når man er 34 år.
h Dorte

Kommentar
Fra : vestergaard

Dato : 08-04-05 09:04

Hej igen.
Jeg har nu været på rigsarkivet og fundet ud af at det er jens thonsgaard fra Borup i Ræhr, og dem der har aflæst folketællinger af på nettet har skrevet forkert, han kommer ikke fra Stagstrup, men fra Wouldstrup i Tødsø sogn på Mors, det var noget af en nød at knække for faderen til ham stod som bak ved hans dåb, men ved hans søskende stod faderen som Thonsgaard, jeg har så fundet ud af det er fordi det er hans moderes fødegaard, hvor hans forældre så overtager den og faderen som sædvane tager gårdens navn.
h Dorte Vestergaard.
ps. Det er mange år siden jeg har læst Dorthe Norgais dåb, og da jeg gik ind på den igen stod han ikke som smed men murmester. og tusind tak for alt jeres hjælp.

Kommentar
Fra : senta

Dato : 08-04-05 09:30

selv tak held og lykke fremover
senta