/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Vielse i årene 1850-55
Fra : HannaMortensen
Vist : 690 gange
240 point
Dato : 23-03-05 12:00

Mon jeg skulle være så heldig, at nogen kender til en vielse i årene mellem 1850 og 55 mellem Søren Peder Nielsen og Maren Larsdatter. De bor i Gudum sogn, Ringkøbing amt, i 1856 da de får det første barn.
Jeg har ikke kunnet finde vielsen i Gudum sogn (hvor Søren og hans familie stammer fra) og ej heller i brudens sogn: Hvidbjerg sogn, Thisted amt.
Jeg har naturligvis også kikket sognene omkring Gudum, da de nok begge har tjent heromkring men uden held.
Hvis nogen skulle kunne finde vielsen, vil jeg blive meget glad for at høre om det.
Hilsen Hanna

Kommentar
Fra : malerole

Dato : 23-03-05 14:01

SOREN CHRISTIAN NIELSEN
Male Family

--------------------------------------------------------------------------------
Event(s):
Birth:
Christening:
Death:
Burial:

--------------------------------------------------------------------------------
Marriages:
Spouse: MAREN LARSDR Family
Marriage: 13 APR 1855 Vraa, Hjorring, Denmark

Tror du det kan være dem?
Venlig hilsen
Carl Ole Brammer

Kommentar
Fra : malerole

Dato : 23-03-05 14:07

Jeg fik ikke det hele med, så her er resten med.
Mvh
Carl Ole Brammer

Kommentar
Fra : malerole

Dato : 23-03-05 14:12

Det gik så heller ikke, men her er det.
Jeg har fundet det på adressen:
http://www.familysearch.org/Eng/Search/frameset_search.asp
Du kan komme videre til nogle kirkebøger i Vraa sogn
--------------------------------------------------------------------------------

SOREN CHRISTIAN NIELSEN
Male Family

--------------------------------------------------------------------------------
Event(s):
Birth:
Christening:
Death:
Burial:

--------------------------------------------------------------------------------
Marriages:
Spouse: MAREN LARSDR Family
Marriage: 13 APR 1855 Vraa, Hjorring, Denmark

--------------------------------------------------------------------------------
Messages:
Extracted marriage record for locality listed in the record. The source records are usually arranged chronologically by the marriage date.

--------------------------------------------------------------------------------
Source Information:
Batch No.: Dates: Source Call No.: Type: Printout Call No.: Type:

M202472 1838 - 1860 0049187 Film NONE

Sheet: 00

--------------------------------------------------------------------------------

© 1999-2002 by Intellectual Reserve, Inc. All rights reserved. English approval: 3/1999
Use of this site constitutes your acceptance of these Conditions of Use (last updated: 3/22/1999).
Privacy Policy (last updated: 11/24/2004). 28 http://www.familysearch.org v.2.5.0

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 23-03-05 20:45

Er du sikker på gommens navn Hanna: Søren Peder Nielsen?
så er han som malerole har fundet: SOREN CHRISTIAN NIELSEN vel ikke den rigtige??
(men flot fundet Carl Ole; efter Ringkøbing og Thisted prøvede jeg Viborg amt, men ikke Hjørring).

Er der tvivl om navnet, blev disse to ægtemænd gift i Gudum med hver sin Maren LARSDR,
men så meget kan du vel ikke tage fejl???
Svend
"
PEDERSEN, Christen Matterup   Age:   30   Marriage
   Wife:   Maren LARSDR   Age:   39
   Marriage Date:   14 Oct 1853   Recorded in:   Gudum, Ringkobing, Denmark

CHRISTENSEN, Peder Nicolai   Age:   26   Marriage
   Wife:   Maren LARSDR   Age:   27
   Marriage Date:   28 Oct 1853   Recorded in:   Gudum, Ringkobing, Denm
"

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 23-03-05 21:18

Ifølge Sognetræf her:
http://www.damsg.dk/sognetraef/index.asp?a=vis&SognId=1111
har den kendte slægtsforsker Hans Engmark kopier af kirkebøger fra Gudum:
Måske kan han hjælpe, Svend
"
Gudum sogn, Skodborg herred, Ringkøbing amt
Information specifikt for sognet
Hans Engmark
Mikrokort Kirkebøger indtil 1814
"

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 24-03-05 08:27

Navne kombinationen Søren Frederik er ikke særlig udbredt i Vestjylland;
hos mormonerne, de har jo problemer med vort danske ø, men også i Folketællingerne,
hvor jeg kun kan finde én Søren Peder Nielsen i Ringkøbing Amt, og han er født Ramsing, Salling.

>i 1856 da de får det første barn.
Hvad hedder dette barn?

>Søren Peder Nielsen og Maren Larsdatter.
Hvornår er de født??

>De bor i Gudum sogn, Ringkøbing amt, (hvor Søren og hans familie stammer fra)
og du er sikker på det er det rigtige Gudum???
God Påske, Svend

Kommentar
Fra : HannaMortensen

Dato : 05-04-05 13:10

Jeg er tilbage efter ferie og svarer derfor først nu.
Jeg venter med at ulejlige Hans Engmark (Gudum microkort), da jeg ikke selv har kunnet finde vielsen i Gudum.
Ja, jeg er helt sikker på navnet Søren Peder Nielsen. Han er født i Gudum s., Ringkøbing a.
19.11.1824, vacc. 18.07.1836. Han findes i flere folketællinger:
1834 Gudum, 1840 Gudum, men ikke i 1845 (nok ude af sognet for at tjene), 1850 Gudum, 1855 Gudum, fundet på landsark. i Viborg, 1860 Resen, 1870 Resen, 1880 Humlum, 1890 Humlum. Det skal dog nævnes, at han kan optræde med forsk. navne i FT f.eks.Søren Kirk (1870 Resen) eller Søren Pedersen Nielsen (i tilgangsliste 1850). Egentlig har jeg næsten alt på Søren, også hans død i 1908.
Det er egentlig hans kone Maren Larsdatter, jeg er usikker på, og derfor deres vielse meget vigtig for mig. Maren kommer nemnlig fra Hvidbjerg sogn i Thisted amt. Der er 4 sogne, som hedder i Hvidbjerg i Thisted amt, men jeg gætter på Hvidbjerg i Thyholm, da jeg har fundet en Maren Larsdatter flere gange i til-/og afgasngslister. Nu er der bare det problem, at der også er 2 Maren Larsdatter i dette sogn født samme år nemlig 1827. Den ene 13/7, den anden 13/9, og så er man jo lige vidt, da ingen af f.eks.fadderne til deres børn vist ikke giver noget fingerpeg.
Søren var veteran fra 1. slesvigske krig, og meget har jeg fundet om ham. Han er i tjenesten i 1848-49 men altså hjemme igen 1850. Kunne man tænke sig en vielse andetsteds end fødesognene. jeg har naturligvis prøvet mange omkringliggende ved Gudum, hvor familien jo bor indtil senere Resen og Humlum.
Hanna

Kommentar
Fra : senta

Dato : 09-04-05 12:49

Hvad med Jeginø??
senta

Kommentar
Fra : HannaMortensen

Dato : 26-04-05 11:45

Hej senta
Jeg har prøvet Jegindø, da jeg sidst var på arkiv i Viborg - men uden held.
Derfor prøver jeg igen, om nogen evt. kan hjælpe med at finde vielsen mellem Maren og Søren. Eftersom jeg har prøvet at kikke mange forskellige sogne omkring Gudum, Ringkøbing amt, også uden held, kan jeg begynde at tro, at der måske skal ledes i sogne oppe i Thyholm, da Maren kommer fra Hvidbjerg.
Hvidbjerg har jeg naturligvis prøvet - uden held.
Hvad gør man så? Er jeg nødt til i Viborg at prøve sogn efter sogn efter sogn?
Hanna

Kommentar
Fra : senta

Dato : 26-04-05 12:42

Har du forsøgt dig med on-line kirkebøgerne måske et forsøg
Senta

Kommentar
Fra : senta

Dato : 26-04-05 13:25

Hvidbjerg sogn, er <<<<<<<Refs herred Thisted amt
Prøv at tjekke med dette kort over amter.

http://www.dis-danmark.dk/kort/kortthis.htm

står der ved første barns fødsel ?? evt. hvor forældrene kommer fra .???

samtidig har du fundet dem i folketællingerne på DDA.??
Senta

Kommentar
Fra : HannaMortensen

Dato : 26-04-05 14:06

Ja, jeg har forsøgt mig med on-line kirkebøgerne. De har ikke Gudum sogn i Ringkøbing amt med og heller ikke Hvidbjerg sogn i Thisted amt - i hvert fald ikke Hvidbjerg i Refs herred, kun Hassing.
Som jeg nævnte i mit indlæg 5/4 har jeg fundet familien i mange folketællinger i Gudum, Resen og Humlum, og ved de 2 første børns fødsel i 1856 og 1859 bor de i Gudum og er gift, hvilket må være sket i årene mellem 1850 og 1856. Ingen faddere ligner moderens forældre - altså de forældre og den Maren, som jeg gætter på. Hvis jeg ikke tidligere har forklaret mit problem, vil jeg lige gøre det her:
Maren Larsdatter (som jeg mangler fødselsdagen på - hvilket er det vigtigste for mig) er født i Hvidbjerg sogn, Thisted amt. Nu er der altså 4 Hvidbjerg i Thisted amt, så jeg gætter på det Hvidbjerg, som ligger i Refs herred, da jeg her har fundet en Maren Larsdatter flere gange, som rejser til Gudum. Så hende forfølger jeg.
Yderligere har jeg det problem, at der er født 2 Maren Larsdatter i Hvidbjerg, Refs. Den ene 13/7 og den anden 13/9, og så gætter jeg igen.
Derfor er jeg nødt til at kende til Marens vielse til Søren for at finde den rette. Ih, hvor besværligt.
Hanna

Kommentar
Fra : senta

Dato : 26-04-05 14:25

Fra FS. kan det evt. være din Maren Larsdatter der er gift 2 x med Søren Peder ??
Prøv at bede om et opslag på Dis-danmark

Senta

Maren LARSDR Age At Marriage: 27
Sex: <F>

Event(s):
Birth: <1826>

Marriage:
Spouse: Peder Nicolai CHRISTENSENAge At Marriage: 26
Marriage: 28 Oct 1853Place: Gudum, Ringkobing, Denmark

Source Information:
Batch Number: M205402
Source Dates: 1816 - 1866
Film or Fiche Number: 51801
Collection Details: Gudum; Den Danske Folkekirke

Denmark

Maren LARSDR Age At Marriage: 39
Sex: <F>

Event(s):
Birth: <1814>

Marriage:
Spouse: Christen Matterup PEDERSENAge At Marriage: 30
Marriage: 14 Oct 1853Place: Gudum, Ringkobing, Denmark

Source Information:
Batch Number: M205402
Source Dates: 1816 - 1866
Film or Fiche Number: 51801
Collection Details: Gudum; Den Danske Folkekirke

Individual RecordFamilySearch™ Vital Records Index
Denmark

Maren Kirstine LARSEN
Sex: <F>

Marriage:
Spouse: Christen NIELSEN NORGAARD
Marriage: 13 Nov 1855Place: Thisted, Thisted, Denmark

Source Information:
Batch Number: M218177
Source Dates: 1854 - 1869
Film or Fiche Number: 53202
Collection Details: Thisted; Den Danske Folkekirke

Kommentar
Fra : senta

Dato : 26-04-05 14:34

Er Marinus Nielsen, 14 , Ugift, deres barn, , Her i sognet
den første de får `???
hvis så må de være gift ca.1866
Senta

Samtlige personer i husstanden

ringkoebing, Skodborg, Humlum, , , Vesterkjær, et hus, 4, FT-1880
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested

Søren Peter Nielsen, 56 , Gift, Husfader og skomager, , Gudom sogn, Ringkøbing amt
Maren Larsen, 53 , Gift, Husmoder, , Hvidbjerg sogn, Thisted amt
Marinus Nielsen, 14 , Ugift, deres barn, , Her i sognet

--------------------------------------------------------------------------------

Kommentar
Fra : senta

Dato : 26-04-05 14:51

Det er vel ikke din ???
Senta
Husband
Soren Nielsen Pedigree

Birth: 1817 Solbjerg, Thisted, Denmark
Christening:
Marriage: 12 DEC 1857 Toso, , Thisted, Denmark
Death:
Burial:

--------------------------------------------------------------------------------

Wife
Maren Larsdatter Vorms Pedigree

Birth: 1823 Thorup, Skallerup, Thisted, Denmark
Christening:
Marriage: 12 DEC 1857 Toso, , Thisted, Denmark
Death:
Burial:

Kommentar
Fra : HannaMortensen

Dato : 26-04-05 15:09

Marinus Nielsen er ganske rigtigt min oldefar, men det fjerde barn (født december 1866).
Søren Michael f. 1856, Lars f. 1859, Christiane f. 1863 og Marinus f. 1866.
Men ingen af de andre foreslåede Søren er den rigtige. Jeg ved helt bestemt, at han hed Søren Peder(el. Peter) Nielsen, også kaldet Søren Kirk nogle steder, og et enkelt sted Søren Pedersen Nielsen.
Hanna

Kommentar
Fra : senta

Dato : 26-04-05 17:47

Jeg tror det er dine aner det her , FS. data er ikke altid rigtige prøv om du evt. kan finde dem i on-line kirke bøgerne.
Senta
Husband
Soren Nielsen Pedigree

Birth: 1817 Solbjerg, Thisted, Denmark
Christening:
Marriage: 12 DEC 1857 Toso, , Thisted, Denmark
Death:
Burial:

-------------------------------------------------------------------------- ------

Wife
Maren Larsdatter Vorms Pedigree

Birth: 1823 Thorup, Skallerup, Thisted, Denmark
Christening:
Marriage: 12 DEC 1857 Toso, , Thisted, Denmark
Death:

Kommentar
Fra : HannaMortensen

Dato : 28-04-05 10:47

Tak for interessen, Senta, men det er desværre ikke mine aner. Søren er født i 1824 og Maren i 1827 (helt sikkert).
Hanna

Kommentar
Fra : senta

Dato : 28-04-05 16:11

ja det var jeg klatr over , men data på fs er , kan være forkerte, har du tjekket kirkebøgerne i de sogne.
senta

Kommentar
Fra : HannaMortensen

Dato : 28-04-05 16:18

ja, hvis du mener sognene Gudum og Hvidbjerg, har jeg tjekket deres fødsel, men der er vel ingen grund til at tjekke Solbjerg, Thisted, når Søren er fra Gudum, eller Thorup, Skallerup, når Maren er født i 1827 og fra Hvidbjerg.

Når jeg tjekker Maren Larsdatter i Hvidbjerg har jeg altså det problem, at der i den rigtige kirkebog står 2 piger med dette navn: 13/3 og 13/9. Det har heller ikke været helt nemt at finde begge pigers konfirmation, så derfor er det vielsen jeg har ledt efter.

Hanna

Kommentar
Fra : senta

Dato : 28-04-05 17:09

jo jeg ville tjekke de sogne der er anført ved vielsen for at se hvad der står ved vielsen af dette par
data kan meget vel være forkerte på fs.
har en aner der står på fs som død i 1823 det stemmer ikke heller ikke hvor han er født osv.
derfor min skepsis.
senta
Soren Nielsen Pedigree

Birth: 1817 Solbjerg, Thisted, Denmark
Christening:
Marriage: 12 DEC 1857 Toso, , Thisted, Denmark

Kommentar
Fra : HannaMortensen

Dato : 29-04-05 08:27

Senta, jeg ved bestemt, at Maren er født i 1827, hvilket jeg kan regne ud, må være rigtigt, eftersom jeg har hendes alder i en hel del folketællinger. Så 1827 er rigtigt. Derfor tror jeg ikke på Birth: 1817 Solbjerg.
Men du har ret, hvor kan der være mange fejl undervejs. F.eks. når der står Toso, Thisted, Danmark. Er du klar over om det Tødsø, som ligger på Mors Nørre Herred, Thisted. Hvem vil lige kunne gætte det?
Hanna

Kommentar
Fra : senta

Dato : 29-04-05 09:52

hvis det passer med at Maren er født i 1827 er der et par mulighed mere fra ddda
men dem kender du vel?
Senta
Samtlige personer i husstanden
thisted, Vester Han, Tømmerby, Tømmerby, , 1 hus, 43, FT-1850
Maren Larsdatter, 22 , Ugift, , deres børn, Her i sognet [Tømmerby]
Samtlige personer i husstanden
thisted, Refs, Lyngs, Lyngs, , En Gaard, 28, FT-1850 Maren Larsdatter, 25 , Ugift, , Hendes Datter, Her i Sognet
Maren Larsdatter, 22 , Ugift, , Hendes Datter, Her i Sognet

Samtlige personer i husstanden
thisted, Morsø Sønder, Vejerslev, Vils Bye, , Et hus, 60, FT-1850
Maren Larsdatter, 23 , Ugift, , Hendes datter, daglejerske, Her i sognet

Samtlige personer i husstanden
thisted, Hassing, Hørdum, Østerhørdum, , et hus, 39, FT-1850
Maren Larsdatter, 23 , Ugift, , hendes datter, Væverske, Do [her i sognet [Hørdum]]
Samtlige personer i husstanden
thisted, Refs, Jegindø, Kjeldgaard, , en Gaard, 62, FT-1845
Der vises flg. felter:
Maren Larsdatter, 18 , Ugift, , Deres Pleiedatter, Hvidberg Sogn, Thisted Amt

Kommentar
Fra : senta

Dato : 29-04-05 10:02

Den maren larsdatter er i folketællingen 1890
Samtlige personer i husstanden
thisted, Refs, Lyngs, Lyngs, , En Gaard, 28, FT-1850 Maren Larsdatter, 25 , Ugift, , Hendes Datter, Her i Sognet
Maren Larsdatter, 22 , Ugift, , Hendes Datter, Her i Sognet
Peder Sørensen Dam, 62 , Gift, Husfader, Gaardejer, Lyngs
Maren Larsdatter, 61 , Gift, Husmoder, , Lyngs
Senta

Kommentar
Fra : senta

Dato : 29-04-05 11:17

Hvornår er din Maren Larsdatter død ??
Der står hvornår hun er født og hvem forældrene er og hvor når hun er gift.
De kan evt. være viet af sognefogeden
senta

Kommentar
Fra : HannaMortensen

Dato : 29-04-05 12:28

Senta - allerførst tak fordi du prøver de mange opslag på DDD osv.
Nu skal jeg vist først igennem alle mine gemmer med de mange noter fra besøg på arkivet i Viborg. Der har jeg noteret en del gange fra til- og afgangslister, hvor en Maren Larsdatter rejser til og fra Gudum. Enkelte gange er hun rejst tilbage til Thy. Også byen Odby er inde i billedet i disse lister, og det er fra listerne, at jeg tror "min" Maren kan være datteren i nedennævnte FT:
FT 1845 (DDD) Hvidbjerg, Floulev By:
Lars Nielsen, 53, Gift, Huusmand og dagleier,
Else Jespersdatter, 47, Gift, Hans kone,
Ane Marie Larsdatter, 21, Ugift, Deres datter, wæverske,
Maren Larsdatter, 18, Ugift, Deres datter, wæverske.
Jeg gætter stadig på, at det er hende, men har ikke beviset.
Du spørger, hvornår Maren er død?
Jeg har simpelt hen fundet alt: hendes død (i Humlum sogn, Ringkøbing amt), hendes dødsanmeldelse, hendes skifte (der var ikke andet, end at manden nu sidder i uskiftet bo, og det bliver han ved med til sin død i 1908. Jeg mener at huske, at Maren dør i 1890).
Er det ikke bare problematisk, at man kan finde Maren så mange steder men stadig ikke kende hendes fødselsdag. Det står ikke, sådan som du nævner.
Men jeg har tænkt på noget andet. Måske kan jeg fra Rigsarkivet rekvirere (til låns på vores stadsarkiv her i Aalborg) en dødsattest, for jeg kender datoen. Så kunne man vel være så heldig, at fødselsdagen er nævnt.
Men stadig er det mig et stort mysterium, hvor de kan være blevet viet.
Hanna

Kommentar
Fra : senta

Dato : 29-04-05 13:05

Der skal stå på dødsattesten eller i kirkebogen hvem hendes forældre er hvornår hun er født, hvor osv.har du tjekket kirkebogen for disse oplysninger ??
Senta

Kommentar
Fra : HannaMortensen

Dato : 29-04-05 13:19

Jeg har tjekket hende under døde kvindekøn i kirkebogen, og jeg har tjekket dødsanmeldelse, men begge steder stod ingen fødselsdag.
Så jeg må nok prøve at rekvirere dødsattesten.
Hanna

Kommentar
Fra : senta

Dato : 29-04-05 13:31

prøv at ringe til kirken hvor hun er begravet fra du kan være heldig de har data der , det lyder utrolig der slet ikke stod noget i kirkeboger, der plejer at stå hvem de var enke efter samt fødseldag men sådan er der jo så meget.
held og lykke
senta

Kommentar
Fra : HannaMortensen

Dato : 29-04-05 14:01

Tak Senta.
Jeg vil prøve dit råd og ringe til kirken.
Hvis jeg finder ud af noget, skriver jeg her igen.
Ellers kan jeg vel slutte dette forum - indtil videre.
Hanna

Kommentar
Fra : senta

Dato : 29-04-05 14:09

er lidt spændt på at høre hvad du finder ud af
held og lukke
senta