/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
flytte ledig plads
Fra : veffer
Vist : 625 gange
50 point
Dato : 19-03-05 14:57

jeg har en pc med windows xp pro. min harddisk på 40gb er delt i tre. og det ene af mine "3" drev er for stort, så jeg vil gerne have flyttet noget af den ledige plads over til mit C drev, hvordan gøre jeg det, helst uden at skulle slette det hele????

Kommentar
Fra : hcma

Dato : 19-03-05 15:09

så skal du bryge et 3. parts program som f.eks.
Partition Manager http://www.ranish.com/part/
eller:
http://www.symantec.com/partitionmagic/

Accepteret svar
Fra : tukols

Modtaget 60 point
Dato : 19-03-05 15:10

Du skal have fat i programmet PartitionMagic. Med det kan du nemt lave ovenstående.

Hilsen tukols

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 19-03-05 17:16

Du kan bruge et af de programmer der nævnes ovenover.
Eller dette:
Technet boot diskette
http://www.knoldpgtot.aab-net.dk/appz/pmdos.exe
Hent og læg den på skrivebordet>dobbeltklik på den og hav en diskette klar.
Start comp med disketten og lad den selv rulle ind.
Gør det "for store" drev mindre.
Ryk de to drev til højre.
Exit og genstart med disketten.
Udvid dit C: drev (C: skal normalt altid være længst til venstre)
Exit.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 19-03-05 17:18

Ryk de to drev til højre. (ikke C:)

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 19-03-05 17:39

Hvad er fordelen ved at have to eller tre partioner?
Jeg kunne ikke finde ud af det der bøvl, så jeg fik en til at slå mine drev sammen til et, så har jeg ingen vrøvl, Nogen må da vide hvorfor der normalt er to eller tre partioner.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 19-03-05 17:49

1. partition med styresystem.
2. part med programmer
3. part med dukumenter / filer der skal gemmes.

Eks.
1. part går totalt i kludder
3. part har stadig alle dokumenterne / filerne
og når 1. er indstalleret igen kan dokumenterne / filerne stadig bruges.
( part 2 gør det nemmere at lave backup af C: som så ikke fylder så meget)

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 19-03-05 18:02

Emersen!
God forklarin - tror jeg. jeg forstod den bare ikke. Jeg stiller et spørgsmål når jeg er parat, Så vi ikke spilder spørgerens tid på mit problem Tak

Kommentar
Fra : tukols

Dato : 19-03-05 21:48

valde:
Nu har jo spørgeren ikke kommet på banen igen, så mon ikke der er plads til lidt forklaring.
Altså:
Hvis du kun har en stor C partition, så er alle data tabt på gulvet hvis du får en virus, eller der sker en eller anden fejl med partitionen/windows.
Har du flere partitioner, kan du f.eks flyttte mappen "dokumenter" til et D drev. ( Højreklik på mappen-egenskaber- flyt) Herved lagrer du alt du gemmer her, væk fra C drevet. Du kan nu formatere dit C drev, lave en ny installation af dit windows/styresystem uden at du mister dine data, som ligger sikkert på andet drev.

hilsen tukols

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 19-03-05 21:52

Og skal det være med flere sæt livremme og seler kan data lagres på ekstra HD i skuffe.

Kommentar
Fra : tukols

Dato : 19-03-05 22:13

Hehe..........HD kan jo gå ned.
Har selv 2 HD i min. En "lille" til styresystemet, og den "store" til data.
Herudover "backup" på gemalens pc, og han på min. Herudover skifter meg min "data" HD når der er gået godt et par år.
Har stået uden alle data en gang. Det skal ikke ske igen!!

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 19-03-05 22:22

Jeg har også flere HD med styresystemer/data
Og så er der lige alle mine Cd-rommer med data (som jeg ikke kan hitte rundt i)- men de er der.

Kommentar
Fra : tukols

Dato : 19-03-05 22:25

He- Har lige brugt en hel dag på at skrive "labels" til mine CD'er. Så nu "kan jeg"

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 19-03-05 22:30

Du klistrer vel ikke bare labels på CD ..............der skal være ballance - ellers løber skiven løbsk og kan smadre.

Kommentar
Fra : tukols

Dato : 19-03-05 22:53

Øh?
Det har jeg da alltid gjort. Mon det er derfor jeg aldrig får mine CD-backups til at virke? Jammen så har vi jo forklaringen!!!!!!!!
Også på det store "big bang" jeg fik forleden.
Centrifugalkraften lenge leve.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 20-03-05 00:49

I skal alligevel have tak, jeg blev lidt klogere. Man skal lære så længe man lever, siger der, Jeg var en smule oppe i årene inden jeg så at computeren havde muligheder for mig. Jeg er 76 , det forklarer jo min uforstand

Kommentar
Fra : tukols

Dato : 20-03-05 10:37

Undskyld det blev lidt pjattet, men jeg morede mig.
Alder er ingen hindring her. Her stiller alle spørgsmål, og ingen er dumme eller "uforstandige". Tvertimod.
Flot gået.

Godkendelse af svar
Fra : veffer

Dato : 20-03-05 12:56

Tak for svaret. Jeg fik løst problemet, og jeg kun anbefale dette software da det er meget nemt at bruge, og det virker (PartitionMagic)

Kommentar
Fra : tukols

Dato : 20-03-05 12:58

Det var så lidt. Bruger det selv, og netop som du siger, så er det meget nemt at bruge.

Kommentar
Fra : hcma

Dato : 20-03-05 13:04

veffer >> hvad sker der? tukols kom først med henvisning til PartitionMagic efter jeg havde lagt et link dertil ?

Kommentar
Fra : veffer

Dato : 20-03-05 16:57

ja, men dine link henviste til symantec, som er shareware, og derfor kunne jeg ikke bruge det, og det andet var for expert brugere.. og tukols henviste til et program som man kunne hente en trial version til