/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Geninstallere win 98
Fra : Tri
Vist : 371 gange
50 point
Dato : 09-03-05 21:25

Hvilke 5 filer er det jeg skal fjerne for at kunne retablere/geninstallere win 98.1 & 98.2?

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 09-03-05 21:36

Sæt Win98 CD-ROM'en i og genstart.

Hvis ikke du får mulighed for at installere/reparere går du i stifinder; klikker på dit CD-ROM drev og vælger at køre :

install.exe

Derefter er det en god idé, når installationen/reparationen er færdig at hente de sidste opdateringer hos Microsoft :

http://v4.windowsupdate.microsoft.com/da/default.asp

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Tri

Dato : 09-03-05 21:44

Hej Molokyle!

Det er en ganske udemærket idé du har der, men det virker ikke på win 98.1 & 98.2!

det jeg vil vide, er hvilke 5 filer der skal fjernes for at jeg kan genetablere win 98!

Tri

Accepteret svar
Fra : dk

Modtaget 60 point
Dato : 09-03-05 21:45

system.dat
user.dat
io.sys
command.com
systmen.1st

Kommentar
Fra : Tri

Dato : 09-03-05 21:54

Hej DK!

Jeg vil prøve & vende tilbage hvis det virker!

Tri

Kommentar
Fra : Ammitz

Dato : 10-03-05 13:10

Interessant, - !

Hvis man gør sådan, - kan man så være sikker på, - at alle dårligdomme vil blive siet fra, når mang geninstallerer Win 98?
Eller eksisterer alle skavankerne så stadigvæk?

Hvad med dårlige ting i win98, - som er årsag til at bl.a. lydkortet ikke fungerer, - at mange faciliteter i Norton Utilities ikke fungere og Tasterne i Word ikke fungerer, - alt sammen noget, jeg mener stammer fra fejl i min win 98 ?????

Har bare ikke haft held ved at geninstallere, - heller ikke ved at boote direkte fra CD-rom.

Ammitz

Kommentar
Fra : dk

Dato : 10-03-05 13:49

Det underlige ved ovennævnte styresystem er, at hvis det ligger på iforvejen nægter det at installere
oveni og/eller lave en ny install.

man har så muligheden for at gøre ovennævnte (slette dise dat filer) og kan lave en komplet ny install af win98,2.
alternativ kan man ganske simpelt lave enten en fdisk eller format c:
når der er bootet op fra cd'en eller fra diskette.

samtlige windows programmer man har installeret skal også installeres igen, fordi info fra et program (f.eks norton, office mv.) ligger i ovennævnte dat filer (registrings databasen)

selvom win98 install prøver at installere programmerne igen virker det ikke altid efter hensigten, og vil tit få mange
fejlmeddelser når man prøver at starte dem op. (kan ikke finde den og den fil)

har du f.eks et rent dos program som ikke bruger windows, bliver disse ikke slettet ved at slette ovennævnte dat filer.

skal du lave en fdisk/format c: når/hvis du booter fra cd'en
vælges "start med cdrom......" og ikke punktet "installere win98..........."
når du har a:\>
skifter du til dit cdrom drev (typisk d:\>)
her her skal du så ind i win98 mappen,
d:\win98>
her taster du enten fdisk eller format c: og trykker enter
husk ved format c: og fdisk så slettes alt på dette drev.

Godkendelse af svar
Fra : Tri

Dato : 10-03-05 18:25

Hej DK!

Tak for svaret!

Tri