/ Forside/ Karriere / Penge / Andet penge / Spørgsmål
10  jakjoe 1088
Gæld
Fra : H2
Vist : 1883 gange
200 point
Dato : 09-03-05 19:29

Hej

Er der et sted hvor man kan får at vide hvor meget gæld der er i ejendom.

H2

Accepteret svar
Fra : valde.

Modtaget 210 point
Dato : 09-03-05 19:47

Ja tinglysningskontoret. Det er muligt at det koster et mindre gebyr at få en tinlysningsattest

Kommentar
Fra : H2

Dato : 09-03-05 19:59

Jeg vil også godt betale for det, men kan man gøre det online

Kommentar
Fra : dova

Dato : 09-03-05 20:15

Altså hvis du f.eks.mener om du uden videre kan få oplyst hvad gæld din nabo har i sit hus, så nej.

mvh dova

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 09-03-05 20:34

Du kan nok ikke gøre det online, Men du kan få oplyst al gæld i fasft ejendom på tinglysningskontoret. Ordet tinglysning er et gammelt ord for oplysning. I gamle dage blev det lyst på tingstedet. Nu om dage bliver det offentliggjort i Statstidende. Men når man nu ikke har tid til at trævle alle numre af statstidende igennem, så henvender man sig til tinglysningskontoret.
Formålet med tinglysningen er netop at hvis din nabo eller hvem som helst vil låne penge af dig med pant i sit hus/Ejendom. Så kan du henvende dig på tinglysningskontoret og få at vide hvordan til hvem og med hvormeget huset/ejendommen er pantsat i forvejen, således at du kan vurdere om der er sikkerhed for de penge du eventuelt ville låne ham. Ja tingoplysningerne er offentligt tilgængelige, det er netop formålet med dem

Kommentar
Fra : H2

Dato : 09-03-05 20:35

Det er min fars bror som er ungkal der lige er død. Min fare og ham har ikke snakket sammen de sidste 35 år, men min far er den næreset familie han har og er blevet bedt om at stå for begravelsen fra sygehuset.
Så var det rart at vide om der er penge til at betale begravelsen med.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 09-03-05 20:44

I det tilfælde kan du sikkert få det oplyst i skifteretten, Din far må jo være arving, da han skal stå for begravelsen.

Kommentar
Fra : H2

Dato : 09-03-05 20:57

Ja, men vi tror det er en dårlig foratning at vedgå arv og gæld

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 09-03-05 21:03

Der er kommet ny arvelov, jeg er ikke sikker på om det ikke er et gammeldags begreb med at vedgå arv og gæld, I må nok spørge enten i skifteretten eller hos en advokat. Men når der er fast ejendom skulle man tro at der er penge tilovers, en gammel mand skylder vist sjældent mere end huset er værd

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 09-03-05 21:23

Flotte svar valde.

Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 09-03-05 21:46

http://www.danmark.dk/portal/page?_pageid=34,328388&_dad=portal&_schema=PORTAL

Der er mulighed for at søge kommunen om hjælp til begravelsesudgifter såfremt afdøde ikke efterlader sig nogen formue.

med hensyn til oplysninger om gæld, vil der i dette tilfælde være tale om, at hvis din far er arving, vil han blive indkaldt til skifteretten, og der få de nødvendige oplysninger og vejledning i mulighed for at frasige sig sig arv og gæld.

men nu er der selvfølgelig mulighed for, at afdøde har skrevet testamente til anden side, da han åbenbart ikke har livsarvinger.

mvh dova

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 09-03-05 21:54

Jeg synes da ikke i skal vente med begravelsen til i hører fra skifteretten. det tager normalt nogle uger

Kommentar
Fra : dova

Dato : 09-03-05 22:13

http://www.familieadvokaten.dk/Breve-800/b800-41.html

Nu er det ikke sikkert det er ensbetydende med, at din far skal betale selv om han arrangerer begravelsen.

mvh dova

Godkendelse af svar
Fra : H2

Dato : 10-03-05 08:37

Tak for svaret valde..
Det var også det jeg havde regnet med var løsningen.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 10-03-05 12:12

Selv tak. og lykke og held.