/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
Frimærker?
Fra : Angelica
Vist : 665 gange
100 point
Dato : 09-03-05 15:25

hej jeg sidder med nogle frimærker jeg har fået af andre som ikk gad
at samle mere og ville bare vide hvordan jeg ved hvad for nogle af
dem jeg skal gemme og ikk gemme.. har dog overvejet at smutte
til en frimærke forretning der kan finde ud om noget af det
har en værdi.. nu ville jeg bare hører om der var noget jeg selv
kunne gøre før jeg henvender til en som er mere viden end mig..

klem
angel

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 09-03-05 16:02

Det er jo næsten ikke til at svare på, men tag som udgangspunkt at de ikke er meget værd i kroner for så havde man ikke bare foræret dem væk fordi man ikke "gad" at samle mere. Så havde vedkommende sandsynligvis solgt dem selv.

- du har muligheden for at en frimærkehandler kan se på dem.

- du har mulighed for selv at se på dem ved hjælp af f.eks. disse kataloger http://www.afa.dk/ som du kan købe eller låne på biblioteket.

- måske kender du nogen der kan se på dem for dig.

- eller du vælge et af de mange auktionshuse der er f.eks http://www.lauritz.com/list/Forside.asp til at vurdere dem.
Til frimærker udenfor Europa findes der flere kataloger f.eks. Mitchell.

//bentjuul

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 09-03-05 19:34

Prøv lige at søge her på Kandu på ordet frimærker, så blliver du noget klogere. Emnet har været behandlet inden for den seneste måned. Mange af de svar kan du også bruge.

Accepteret svar
Fra : arne.jakobsen

Modtaget 100 point
Dato : 09-03-05 19:42

Frimærkesamlere kalder sig Filatelister. Ved en søgning på Google efter ordet Filateli, vil du finde mange hjemmesider der handler om dette emne. Der findes et Københavns auktionshus som lever af at sælge (og vurdere) Frimærker og Mønter.
Møntsamlere kalder sig i øvrigt Numismatikere.

Nu er det desværre ikke sådan, at et frimærke er mange penge værd blot fordi det er gammelt. Det skal samtidigt være perfekt. D.v.s. at alle takker skal være tilstede, mærkets overflade må ikke være ridset eller mangle noget. Du kan anskaffe dig en god lup og selv undersøge mærkerne for slidfejl og eller andre åbenlyse mangler. Meget slidte mærker og/eller mærker der mangler en eller flere takker, er som hovedregel uden økonomisk værdi. Så var det nok sjovere for dig at gemme dem og lade dem gå i arv i familien. Mange amatørsamlinger er blevet klæbet op på papir med forskellige slags lim. Dette gør også samlingen totalt værdiløs udfra et filatelistisk synspunkt. Jeg arvede selv en notesbog med en komplet samling af Julemærker fra det første til 1980. Desværre kun et af hvert og de var klistret ind med Melklister. Samlingen er KUN noget værd for min familie og mig.

Håber min lille epistel var til nogen glæde og oplysning for dig. M.v.h. Arne

Godkendelse af svar
Fra : Angelica

Dato : 10-03-05 00:15

Tak for svaret arne.jakobsen.