/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
formatering
Fra : botage
Vist : 373 gange
100 point
Dato : 06-09-02 14:57

hej, er der en der kan "skære det ud i pap" , hvordan sletter jeg min harddisk og installerer windows igen.
mh Bo

Kommentar
Fra : Vestjyden

Dato : 06-09-02 15:06

Jeg glemte selvfølgelig at skrive, at du skal bruge den nye diskette til at boote pc'en på. Boote=sluk pc'en, sæt disketten i og start pc'en igen eller tryk blot på alt+ctrl+del - kun hvis du ikke vidste det

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 06-09-02 13:56

> hej, er der en der kan "skære det ud i pap" , hvordan sletter jeg min
> harddisk og installerer windows igen.
> mh Bo

Gaa i DOS.. evt. med en WIN 98 Bootdisk..

hvis du instalere fra cd vælg cd support..

Naar den er ferdig med at loade en masse skriver du FORMAT C:.. hvis du har
meget tid.. eller FORMAT C: /q saa tager det ca 1½ sec.. unden /q kan det
tage ½ -1 time efter hvor stor disken er..

Nu har du slettet det... kan ikke fortælle hvordan du instalere nut da du
ikke har oplyst hvilket OS du vil have..

Cacba Out..

Accepteret svar
Fra : Nyhedsbruger

Modtaget 110 point
Dato : 06-09-02 14:12

"botage" <botage.news@kandu.dk> wrote in message
news:6u1e9.59103$ww6.4066906@news010.worldonline.dk...
> hej, er der en der kan "skære det ud i pap" , hvordan sletter jeg min
> harddisk og installerer windows igen.
> mh Bo

Hmmm... lidt afhængig af hvilket OS du bruger skal du forsøge at ende i DOS.
Hvis du har Windows XP eller 2000 (eller en server-version af 2000 og op
efter - deriblandt .NET) skal du ikke gå i OS'ets DOS. Hvis du har en
serverversion af overstående skal du have en startdisk/bootdisk så du kan
komme i DOS.

Under alle omstændigheder anbefales det at du bruger en startdiskette. Jeg
har lavet min egen hvorpå jeg har lagt nogle kommandoer, fx
Format-kommandoen (ret relevant) samt MSCDEX-driverne til CD-ROM-drevet.

Boot fra disken, skriv Format [navn på ønskede drev]: /Q /U

fx Format C: /Q /U

Husk ikke at lave "\" efter "C:". "/U" gør at disken ikke er mulig at
Undelete, "/Q" gør at det bliver en quick-formatering. Hvis du har brug for
en normal formatering vil Format-kommandoen oplyse det og spørge om den skal
fortsætte med en normal formatering (rigtig laaaaaangsom)

Efter formateringen har du muligheder for at starte installationen af
Windows. Afhængig af hvilken Windows du har skal du starte installationen på
følgende måder:

* Windows 95:
Windows 95 startes ved at skrive "Install" mens prompten er på
CD-ROM-drevet. Evt. efterfulgt af parametrene "/IS" (Ingen Scandisk).
Fx: Install /IS
Windows 95 CD'en indeholder ingen bootsektor og kan ikke starte selv -
derfor er det nødvendigt at starte fra en bootdisk med CD-ROM-drivere på.

* Windows 98:
Windows 98 installeres på samme måde som Windows 95

* Windows ME
Regnes ikke for et OS - nærmere som en virus. Blandt andet derfor bruger jeg
ikke tid på det...

* Windows 2000
Den originale Windows 2000 CD indeholder en boot-sektor. Dvs. at du i
princippet kan skide din Format-kommando et stykke og ligeså din bootdisk.
Indsæt Windows 2000 CD'en, sæt din BIOS til at have første boot på
CD-ROM-drevet. Boot fra CD'en og formater evt. det ønskede drev ud fra de
muligheder som installationen giver

Du kan også bruge en Boot-disk. Hvis du gør det skal du over på
CD-ROM-drevet i DOS og videre ind i "I386" biblioteket. Derinde skriver du
"WinNT" evt. med parametre som du ser med "WinNT /?" - kommandoen

* Windows XP
....fungere på samme måde som Windows 2000

Hvis du bruger Windows 2000 eller XP og starter installationen med
WinNT-kommandoen kan det anbefales at have SmartDrive slået til vha. en
kommando fra Windows 98. Dette øger DOS-installationens hastighed
væsentligt.

Hilsen fra Peter

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 06-09-02 15:04

Hej Peter, du skrev i dk.edb.system.ms-windows:

> Under alle omstændigheder anbefales det at du bruger en
> startdiskette. Jeg har lavet min egen hvorpå jeg har lagt nogle
> kommandoer, fx Format-kommandoen (ret relevant) samt
> MSCDEX-driverne til CD-ROM-drevet.

Plus en relevant sys-fil (fx ATAPICD.SYS) som skal indlæses via
Config.sys på startdisketten. (Altsammen forudsat at bundkortet ikke
automagisk understøtter cd-drevet, naturligvis).

--
Hygge fra Århus - Rudi
Klip det væk du ikke kommenterer og skriv under det citerede

Godkendelse af svar
Fra : botage

Dato : 06-09-02 18:19

Tak for svaret Peter.
jeg vil installere windows 2000 proffessionel, når jeg tænder min toshiba bærbare står der press F2 for boot, det gør jeg så og kører resten fra cden?
mvh Bo

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 06-09-02 17:48

Peter wrote:
> "botage" <botage.news@kandu.dk> wrote in message
> news:6u1e9.59103$ww6.4066906@news010.worldonline.dk...
>

KLIP en masse.

> * Windows 2000
> Den originale Windows 2000 CD indeholder en boot-sektor. Dvs. at du i
> princippet kan skide din Format-kommando et stykke og ligeså din
> bootdisk. Indsæt Windows 2000 CD'en, sæt din BIOS til at have første
> boot på CD-ROM-drevet. Boot fra CD'en og formater evt. det ønskede
> drev ud fra de muligheder som installationen giver
>
> Du kan også bruge en Boot-disk. Hvis du gør det skal du over på
> CD-ROM-drevet i DOS og videre ind i "I386" biblioteket. Derinde
> skriver du "WinNT" evt. med parametre som du ser med "WinNT /?" -
> kommandoen

Jeg mener helt bestemt man skal skrive "WinNT32" for at få den rigtige
fil. Jeg kan ikke huske hvorfor, men de gange jeg har installeret fra Dos
har jeg brugt WinNT32.
--
Med venlig hilsen
Pico

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 06-09-02 21:09

"Pico" <Pico@post9.tele.dk> wrote in message
news:3d78df43$0$87294$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Peter wrote:
> > "botage" <botage.news@kandu.dk> wrote in message
> > news:6u1e9.59103$ww6.4066906@news010.worldonline.dk...
> >
>
> KLIP en masse.
>
> > * Windows 2000
> > Den originale Windows 2000 CD indeholder en boot-sektor. Dvs. at du i
> > princippet kan skide din Format-kommando et stykke og ligeså din
> > bootdisk. Indsæt Windows 2000 CD'en, sæt din BIOS til at have første
> > boot på CD-ROM-drevet. Boot fra CD'en og formater evt. det ønskede
> > drev ud fra de muligheder som installationen giver
> >
> > Du kan også bruge en Boot-disk. Hvis du gør det skal du over på
> > CD-ROM-drevet i DOS og videre ind i "I386" biblioteket. Derinde
> > skriver du "WinNT" evt. med parametre som du ser med "WinNT /?" -
> > kommandoen
>
> Jeg mener helt bestemt man skal skrive "WinNT32" for at få den rigtige
> fil. Jeg kan ikke huske hvorfor, men de gange jeg har installeret fra Dos
> har jeg brugt WinNT32.
> --

Jeg er næsten sikker på at WinNT32 er setupfilen for GUI-delen - altså
Upgrade eller Clean Installation fra en anden Windows-GUI

Hilsen fra Peter

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 06-09-02 21:10

"botage" <botage.news@kandu.dk> wrote in message
news:Br4e9.59191$ww6.4092038@news010.worldonline.dk...
> Tak for svaret Peter.
> jeg vil installere windows 2000 proffessionel, når jeg tænder min
> toshiba bærbare står der press F2 for boot, det gør jeg så og kører
> resten fra cden?

tjaaa...såfremt at F2 betyder at den skal boote fra CD-ROM-drevet (og du har
en CD med bootsektor på)...

Hilsen fra Peter

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 06-09-02 21:11

"Rudi Stegen" <rudis_spamfilter.001@stegen.dk> wrote in message
news:Xns9281A35B1A495RudiStegen@dknews.tiscali.dk...
> Hej Peter, du skrev i dk.edb.system.ms-windows:
>
> > Under alle omstændigheder anbefales det at du bruger en
> > startdiskette. Jeg har lavet min egen hvorpå jeg har lagt nogle
> > kommandoer, fx Format-kommandoen (ret relevant) samt
> > MSCDEX-driverne til CD-ROM-drevet.
>
> Plus en relevant sys-fil (fx ATAPICD.SYS) som skal indlæses via
> Config.sys på startdisketten. (Altsammen forudsat at bundkortet ikke
> automagisk understøtter cd-drevet, naturligvis).

Hehe... totalt enig - bruger den ikke selv men du har da ret alligevel =)

Hilsen fra Peter

Kommentar
Fra : botage

Dato : 08-09-02 18:22

hej, og tak for hjælpen, nu "kører" det.
mvh Bo