/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / PhotoShop / Spørgsmål
10  bentjuul 915
Billedbehandlings program DK
Fra : 19431225
Vist : 2237 gange
50 point
Dato : 03-03-05 15:04

Hej
Er der nogen der kan hjælpe, jeg skal beskære og udskrive nogle billeder med forskellige størrelse f.eks pasbilleder.
Jeg har fosøgt ADOBE PHOTOSHOP 7.0 DK. Men jeg kan ikke få det til at fungere. ER der nogen der kender et godt dansk program som kan beskære og udskrive forskellige størrelser foto på samme ark.
På forhånd tak.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 03-03-05 16:14

Når du i Photoshop har valgt og markeret et udsnit fra et billede, skal du i Rediger vælge kopier, herefter vælger du Filer og Ny.. der åbnes så et nyt vindue der er tomt - du går nu i rediger igen og vælger sæt ind.
Hvis billedet stadig er for stort kan du i menuen Billede vælge Billedstørrelse og her lave billedet i den størrelse du ønsker.

//bentjuul

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 03-03-05 16:23

Ser først nu at det er på samme ark du mener. Du kan jo evt. efter du har lavet billederne i de rigtige størrelser i Photoshop, samle billederne på en side i Powerpoint eller word og udskrive dem derfra.

//bentjuul

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 03-03-05 16:23

Som du kan se af Bent's svar har du ikke brug for et andet/bedre program. Lær at bruge Photoshop. Jeg mener også at du kan finde danske brugsvejledninger til programmet. Om ikke på nettet, så hos boghandleren.

Kommentar
Fra : Mad_Nuser

Dato : 03-03-05 17:22

Hej hvis du vil have 100% kontrol over hvad du vil printe og selv bestemme størelsen,
er det bedste program Microsoft Publicher,
der kan du placere billederne hvor du vil og gøre dem større/mindre efter behov.
du kan også lade billederne overlappe hinanden.

men brug Photoshop til at beskære billederne med.
så får du et fantastisk resultat.
mvh Mad-Nuser

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 03-03-05 17:42

Hvis du vil lære at udnytte Photoshop mere, så er der her et par gode danske links som jeg selv gør brug af.
http://www.villysonnichsen.dk/menu.html
http://www.comigang.dk/
http://www.meye.dk/index.php?p=photoshopdk
http://www.prodic.dk/

//bentjuul

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 03-03-05 18:12

Noget galt med PhotoShop 7.0 ?

Så prøv 6.0 : http://download.dk/index.asp?Kat=multimedie&subkat=billedbehandling&prog=2705

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : hcma

Dato : 04-03-05 13:43

m.h.t. udskrivning af billeder i forskellige størrelser f.eks. som en Billedpakke (Picture Package) kan du prøve:
Åbn Photoshop -> Filer -> Automate -> Picture Package og herinde kan du vælge forskellige størrelser

Kommentar
Fra : hcma

Dato : 04-03-05 13:53

Beskæring: der er flere måder, men den jeg foretrækker er følgende:
Åbn dit billede -> Tast M (Rectangular Marquee Tool) -> træk en firkant hen over billedet og flyt den evt. på plads med piletasterne -> når du er tilfreds trykker du på Ctrl+C (=copy), derefter på Ctrl+N (=nyt billede) og så på Ctrl+V (=indsæt)
Mange andre foretrækker at benytte Crop Tool (beskæringsværktøjet):
Åbn dit billede ->Vælg Crop Tool (= tast C ) og træk henover billedet indtil du har en boks du er nogenlunde tilfreds med. Du kan så justere størrelsen ved at "trække" i hjørnerne og evt. flytte den på plads ved hjælp af piletasterne. Dobbeltklik så indvendigt i kassen og nu har du så dit nye billede, som du selvfølgelig "gem som / Save As" så du stadig har dit oprindelige og det nye.

Kommentar
Fra : lejy32

Dato : 04-03-05 14:10

Hej jeg bruger photofilter, www.photofiltre.com som er et godt og gratis program, du kan også downloade en dansk sprogfil til det.

:0)

Mvh. lejy32

Kommentar
Fra : sonnic

Dato : 06-03-05 17:25

Du er en heldig MK at have Photoshop 7,0 til din rådighed.
Det er der ikke mange der har midler til, så nu er det kun op til dig selv at lærer programmet at kende, Photoshop kan alt det, du efterlyser og meget mere, det kræver bare en indsats fra din side.
En af de måder det kan gøres på er som "hcma" skriver. Gak ud og gør ligeså.
Hvis du har et Engelsk sproget vers. af programmet kan det værer svært at lære alle fagudtrykkene at kende, men øvelse gør mester. :)
Et lille link til min side som måske kan hjælpe dig over de første problemer med Photoshop.

http://www.villysonnichsen.dk

Held og lykke med dine billeder.
Hilsen Villy

Accepteret svar
Fra : bentjuul

Modtaget 50 point
Dato : 06-03-05 17:42

Helt enig Villy, derfor havde jeg lagt et link til din side tidligere som jeg selv er meget glad for.

//bentjuul

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 06-03-05 18:01

[hør] Dejlig side. Dén snupper jeg. Tak sonnic

</IDIOTTILGRAFIK>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 06-03-05 18:09

Ups... der var sgu en smutter i forsvaret

</AMA'R>

Kommentar
Fra : sonnic

Dato : 07-03-05 00:29

Tak for alle jeres "roser" det varmer, og så er det dejligt at så mange kan bruge mit skriv.
Jeg vil lige slå et slag for et program som ikke er for Photoshop "nørder".
Det er FotoFiltre et program som jeg underviser i for Ældresagen, de elsker det. (30-85 år) Let og nemt at gå til og så er det på dansk, det sidste er selvfølgelig vigtigt, og ikke mindst så er det GRATIS, hvad mere kan man forlange.
Her er et link til min side hvor program, sprog og manuel han hendtes.

http://www.villysonnichsen.dk/FotoFiltre.html

God vind og mange glade billeder
Villy.

Kommentar
Fra : hcma

Dato : 07-03-05 12:07

19431225 >> sker der noget ?

Kommentar
Fra : 19431225

Dato : 07-03-05 18:21

ja der sker noget, jeg er ved at afprøve forskellige foreslag

Godkendelse af svar
Fra : 19431225

Dato : 08-03-05 18:25

Tak for svaret bentjuul.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 08-03-05 18:50

[hør] Kryptisk svar på spørgsmålet ? http://www.kandu.dk/dk/spg/61843#660799

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 08-03-05 23:01

Selv tak, håber også du kunne bruge det jeg skrev tidligere - samt de øvrige links jeg havde lagt til dig.

//bentjuul