/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Trådløs / Spørgsmål
10  peet49 1440
802.11 - Hvem bruger hvad og hvor?
Fra : severino
Vist : 800 gange
120 point
Dato : 01-03-05 23:44

Jeg har søgt rundt på nettet, men ikke fundet det som jeg søger efter.

Er der nogen her som kender til et link, som angiver hvilken trådløse forbindelses typer der anvendes rundt om i verdenen?
Store dele af Europa bruger 802.11b og g, men der er flere systemer end de to.

Hvor finder man en sådan komplet beskrivelse???

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 02-03-05 00:33

severino> Du kan finde utroligt mange ting her.
http://en.wikipedia.org/wiki/IEEE_802.11
Citat
The following standards and task groups exist within the working group:

IEEE 802.11 - The original 1 Mbit/s and 2 Mbit/s, 2.4 GHz RF and IR standard
IEEE 802.11a - 54 Mbit/s, 5 GHz standard (1999, shipping products in 2001)
IEEE 802.11b - Enhancements to 802.11 to support 5.5 and 11 Mbit/s (1999)
IEEE 802.11d - international (country-to-country) roaming extensionsNew countries
IEEE 802.11e - Enhancements: QoS, including packet bursting
IEEE 802.11F - Inter-Access Point Protocol (IAPP)
IEEE 802.11g - 54 Mbit/s, 2.4 GHz standard (backwards compatible with b) (2003)
IEEE 802.11h - 5 GHz spectrum, Dynamic Channel/Frequency Selection (DCS/DFS) and Transmit Power Control (TPC) for European compatibility
IEEE 802.11i (ratified 24 June 2004) - Enhanced security
IEEE 802.11j - Extensions for Japan
IEEE 802.11k - Radio resource measurements
IEEE 802.11n - Higher throughput improvements
IEEE 802.11p - WAVE - Wireless Access for the Vehicular Environment (such as ambulances and passenger cars)
IEEE 802.11r - Fast roaming
IEEE 802.11s - Wireless mesh networking
IEEE 802.11T - Wireless Performance Prediction (WPP) - test methods and metrics
IEEE 802.11u - Interworking with non-802 networks (e.g., cellular)
IEEE 802.11v - Wireless network management

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 02-03-05 01:42
Kommentar
Fra : severino

Dato : 03-03-05 23:55

Disse link skal nok nærlæses.
Det jeg egentlig søgte var en liste over lande rundt om i verdenen, hvor jeg kunne se hvilket system der benyttes, således at når man rejser ud i geografien, så kan man sætte det rigtige netkort i, og få forbindelse til sin mailboks, og søge oplysninger på nettet.
Danmark og europa bruger ex. 802.11 b og g med et varierende antal kanaler
USA bruger 802.11a - men det er jo ikke hele verdenen?
Så en liste med lande og system angivelse, er det som jeg søger?

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 06-03-05 23:01

severino> Jeg ved ikke om det skulle være lande afhængigt. Synes ikke jeg kan finde noget, der støtter dig i den antagelse. USA og 802.11a... ??

http://www.wireless-toolkit.com/WirelessInternetConnection.html

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : severino

Dato : 06-03-05 23:26

Jeg har lige set et sted, at nogle stater i USA, understøtter man tre systemer, henholdsvis 2,4 - 3,5 og 5 GHz.

Det er et spørgsmål om hvor man kan bruge sin trådløse forbindelse med de netkort som man har, samt brug af trådløs IP-telefon.

Jeg skotter lige på dit nye link.

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 07-03-05 00:07

Lidt uden for emnet.... http://www.jiwire.com/detector-shootout-contenders.htm

mvh
jakjoe

Accepteret svar
Fra : jakjoe

Modtaget 120 point
Dato : 07-03-05 02:01

Der er også muligheden for at undersøge det ved hjælp af diverse guider f.eks. http://kortlink.dk/jiwire/nkb

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : severino

Dato : 10-03-05 22:14

Der har været meget god information i de link du har lagt her, men der har endnu ikke været den liste omkring hvilket lande der bruger hvilket system.
Så jeg vælger at lukke spørgsmålet og takker for din indsats.

På internettet kan man finde "næsten" alle de oplysninger man ønsker.

Severino

Godkendelse af svar
Fra : severino

Dato : 10-03-05 22:15

Tak for svaret jakjoe.

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 10-03-05 22:47

Jeg siger tak, selvom spørgsmålet ikke er helt oplyst
Det helt klare svar findes måske ikke !

mvh
jakjoe