/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / FrontPage / Spørgsmål
10  PARKENSS 1050
Udprintning
Fra : Anli
Vist : 452 gange
200 point
Dato : 28-02-05 16:11

Jeg har oprettet en side som kan printes ud og benytter nedenstående kode som "Button knap"

<p class="MsoNormal" style="margin-bottom: 6.0pt" align="center"><b>
<font face="Arial" size="3" color="#000000">
<input type=button value="Print hele teksten - eller marker hvad du vil have printet ud - Tryk Her:" onclick="window.print ();">

Jeg har det problem at når man trykker på Button knappen udprintes hele siden incl. Button knappen som er placeret
øverst på siden.
Hvordan kan jeg undgå at få Button knappen med på udprintningen?

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 28-02-05 16:20

Kan du ikke blot fjerne den før du printer? Altså den action der starter ved tryk på knappen, starter ved at fjerne knappen, efter printet viser du så knappen igen.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 28-02-05 16:38

Jeg ved ikke så meget om print af hjemmesider, men det ser ud til at du i
printordren peger på hele vinduet.
onclick="window.print ();">

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 01-03-05 01:16

Uha... udskrift og websider

http://www.meyerweb.com/eric/articles/webrev/200001.html

Deep shit : http://www.w3.org/TR/2004/CR-css-print-20040225/

Hér har jeg (..endnu) ikke den store ekspertise

Håber du ka' få lidt ud af mine link ?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Anli

Dato : 01-03-05 11:16

Jeg siger tak for svarene, selvom de ikke har hjulpet mig, jeg er simpelthen ikke dygtig nok.
Jeg tillader mig derfor at udvide det oprindelige spørgsmål ved at indsætte en iframe som det er meningen
at koden skal udskrive.
Håber der er en eller anden som kan indsætte det fornødne i koden således udskrivningen kan foretages.

Oprindelig kode:
<p class="MsoNormal" style="margin-bottom: 6.0pt" align="center"><b>
<font face="Arial" size="3" color="#000000">
<input type=button value="Print hele teksten - eller marker hvad du vil have printet ud - Tryk Her:
"onclick="window.print ();">

<iframe width="100%" scrolling="yes" frameborder="0" height="1020" src="xxxx.htm"></iframe>

Til at forstå?

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 01-03-05 13:29

onclick="window.frames[X].print();" hvor X er nummeret på framen eller :

onclick="window.frames.NAVN.print();" hvor NAVN er det navn du har givet din iframe.

..så vidt jeg husker lige på stående fod. Jeg har ikke megen tid idag, men test det og fortæl hvordan det gik, så kigger jeg på det senere i aften ..eller hvis jeg lige får en ledig time

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 01-03-05 13:34

Ps. Det er altid en god idé at navngive en frame eller tildele den et id, således at man kan nå den specifikke frame via HTML DOM : http://www.w3schools.com/htmldom/dom_reference.asp

Se : http://www.w3schools.com/js/tryit.asp?filename=tryjs_twoframes ... du skal højreklikke (i en af framene i det højre vindue) og vælge vis kilde for at se javascript koden.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 01-03-05 13:37

.. den nedereste frame UDEN at klikke på knappen ! Det er kun for at vise dig, hvordan man referere til framen.

Vi ses...

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Anli

Dato : 02-03-05 08:59

Hej </MOLOKYLE>
Jeg nåede ikke at reflektere i går, sad og nørklede med koderne som du bad mig om og må konstantere at det bedste jeg kunne komme frem til er at navngive min iframe >frame<
Jeg får dog stadigvæk udskrevet hele siden incl. selve button knappen som ikke er includeret i iframe (frame) koden.

Her er selve Buton koden:
<p class="MsoNormal" style="margin-bottom: 4.0pt" align="center">
<input type=button value="Hele siden, tryk - eller marker og tryk:" onclick="frame.print();">

Her en tom frame som giver afstand mellem øverst Button knappen og den iframe (frame) som skal udskrives.
<div align="center"><table border="0" cellpadding="0" cellspacing="0" width="630" height="15"><tr><td></td></tr></table></center></div>

Her er koden med iframen:
<iframe id="frame" width="630" scrolling="no" frameborder="0" height="1010" src="print-projekt.htm"></iframe>

Jeg kan selvfølgelig godt leve med at Button knappen kommer med på udskriften, men det irriterer mig at jeg
ikke kan finde ud af at fjerne den i udskriften.
Jeg er ikke til CSS endnu så en løsning skal være baseret uden CSS.

Hvis du mener vi skal "tale" sammen uden om denne tråd, for ikke at lægge beslag her hvor der i forvejen er megen trafik, giv mig besked og jeg vil sende min e-mail adresse til dig her.
Venlig hilsen

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 02-03-05 10:32

Jeg besvarer ikke kandu.dk spørgmål pr. privat mail

Kandu.dk er netop beregnet på denne slags spørgsmål, så lad os bare bruge den kapacitet der nu er.

Kode
<script language=JavaScript>

function CheckIsIE()
{
if (navigator.appName.toUpperCase() == 'MICROSOFT
INTERNET EXPLORER') { return true;}
else { return false; }
}

function PrintThisPage()
{

if (CheckIsIE() == true)
{
document.ifWorkspace.focus();
document.ifWorkspace.print();
}
else
{
window.frames['ifWorkspace'].focus();
window.frames['ifWorkspace'].print();
}

</script>

I dit HTML dokument kalder du så blot via en knap (<button> ... </button>) eller et link :

<a href="javascript:PrintThisPage();" >Print This Page</a>

Jeg synes nu alligevel du skal kaste et blik på CSS. Det er og bliver fremtidens løsning på problemer som dit. Der er godt norsk site (på engelsk) her : http://www.w3schools.com/css/default.asp

Husk; HTML handler om indhold (hvilke elementer der skal være på siden) og CSS om layout (hvor og hvordan, elementerne skal vises).

</MOLOKYLE>