/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Min knallert kører baglæns
Fra : steno
Vist : 3538 gange
150 point
Dato : 27-02-05 17:20

Hej .. jeg er stødt på et seriøst problem .
min knallert har længe været underlig, for når jeg gasser op laver den lyden af alt for meget olie, jeg har prøvet at ta olieslangen af kaburatoren, ændre afstand på tændrør, løfte og sænke nålen i kaburatoren og skifte ruller i min vario ..
Men først igår fik jeg min knallert til at lyde normal når jeg gassede op, det var da jeg skiftede fra at ha 3x 6.5 ruller i varioen til 6stk. den virkede helt perfekt, så jeg satte den fra mig og regnede med at nu var det,det. Men senere da jeg ville ud og køre på den vendte problemerne sig i en underlig retning, da jeg fik min knallert startet og gassede op kørte lortet baglæns.. jeg slukkede for den og startede den igen .. da jeg fik den startet lavede den igen de samme lyde af for meget olie. og det har jeg rodet med hele dagen, men har stadig ikk fået det til at fungere, den hoster og sprutter og laver eksplosioner ud af udstødningen, som nu er blevet utæt igen efter jeg havde Gum gum rep plaster mellem forrør og udstødning.

Hvad kan være problemet?
jeg har tænkt på om det ku være det plaster der har lukket for hullet mellem forrør og udstødning så gasserne løber den forkerte vej. men det mener jeg bare ikk helt burde ku få den til det den gør for engang imellem når jeg starter den lyder igen fin. men køre bare den forkerte vej.

Håber i kan hjælpe

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 27-02-05 17:40

så byt dog om på styr og sæde hahaha

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 27-02-05 17:40

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 27-02-05 17:46

har du været nede i gearkassen og evt vendt kronhjulet forkert

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 27-02-05 17:52

Hej steno.
Du skal have justeret din tænding.
Din tænding står sikkert for lavt - dvs at stemplet ikke er nået til top, når din tænding sker, så bliver stemplet slået tilbage af eksplosionen, i stedet for at blive drevet videre, når så bevægelsen er sat igang, ja så fortsætter den bare, og motoren går baglæns.
Det er et spørgsmål om justering af platiner og ankerplade, du skal måle det ud således at tændingen sker lige før stemplet når top.
God fornøjelse med det
<rotw>´s forslag er jo sådan set helt fint, det er bare ikke til at se noget om natten i lyset fra baglygten
mvh
<\\Benny

Kommentar
Fra : Coliniiii

Dato : 27-02-05 18:10

Hvis det er en 2takter er det hel sikkert at get er tænding det er gældt med, se bennymandens indlæg!!

Colin

Kommentar
Fra : steno

Dato : 27-02-05 18:12

Men så er det bare det, ja jeg ved en del om knallert men lige det er ikke min stærke side. hvordan indstilles det?.
Ja jeg ved det sikkert er et meget dumt spørgsmål.... men det er ikke lige det jeg plejer at rode med... ja jeg har hørt om platiner men ankerplade har jeg ikke lige hørt om.. kan du forklare hvor det indstilles ???

Kommentar
Fra : steno

Dato : 27-02-05 18:16

ja jeg mener at ha hørt at platiner er inde ved tændspolen ved blæserhjulet eller deromkring, men om det bare er et vildspor ved jeg ikke

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 27-02-05 18:17

Hvis du ikke ved det så få et værksted eller en der har forstand på motorer til at lave den.
alimak

Kommentar
Fra : Coliniiii

Dato : 27-02-05 18:22

Hvis du ikke har ændrede på anden kan det være at knickser afstand er for stor eller at tændrør er indstillet forkert. Den grund indstilling for alle benzin motor er 0,5 mm for tænding og ikke mere end max 0,7 mm for tændrør. Jeg henviser stædig til bennymandens forklaring som er mere udførlig.
Hilsen Colin

Kommentar
Fra : steno

Dato : 27-02-05 18:24

men stadig hvor ændres platinerne ??? og ankerpladen ??? bare det jeg vil vide

Kommentar
Fra : steno

Dato : 27-02-05 18:40

hej bennymanden jeg kan godt følge dig i det du siger det lyder klogt, men hvis bare du kan gi mig en forklaring på hvordan så ville jeg ku gå igang med det...

Kommentar
Fra : havtaske

Dato : 27-02-05 19:26

slib nogle af tænderne af på tandhjulet så skulle det vist være på plads

havtaske

Kommentar
Fra : steno

Dato : 27-02-05 19:31

hva for et tandhjul ???

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 27-02-05 19:47

Pas nu på, med at lede efter ankerplade og platiner, du har højst sandsynlig CDI tænding, altså elektronisk tænding.

Nu skriver du ikke hvad det er for en knallert, men da du kører med variomatic er den højst sandsynlig med CDI

tændning. Vi må nok have Pallebhansen på banen, det nummer den laver har sikkert noget med tændingen at gøre,

men hvordan det er gået til, tør jeg ikke gætte på, når jeg ikke ved nøjagtig hvad der er lavet ved den.

Lad os håbe palle dukker op, grim fejl du har.
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 27-02-05 19:50

Hej igen steno.
Ja undskyld ventetiden, jeg var lige væk et stykke tid
---------------------------------------
..... har du ikke en kammerat eller en du kender, som lige kan vise dig det der med tændingen ?
Altså steno - det er rigtigt hvad du er inde på. Det er der inde ved siden af tændspolen platinerne sidder, jeg sender dig lige et billede at et sæt platiner:

http://www.thansen.dk/product.asp?c=415752416&n=282517004&pn=282517038

du kan se det er et lidt aflangt hul, de bliver skruet fast igennem, det gør, at du kan skubbe lidt med dem, når du løsner denne skrue
Det de bliver skruet fast på, og hvor også tændspolen er skruet fast, det er ankerpladen. Den er skuet fast med 3 eller 4 skruer - de huller hvor skruerne sidder er også aflange, ligesom på platinen, så når du løsner dem allesammen lidt, så kan du dreje med ankerpladen (en lille smule) -
I den ende der på billedet vender til højre, kan du se en "arm" som stritter længere ud, der sidder en lille filtklods i enden af den, denne klods glider hele tiden op ad akslen inde i midten. Det er jo en slags knastaksel sådan en, dvs. den er ikke rund, og derfor bliver platinen vippet hver gang det høje punkt på akslen kommer forbi.
Hvis du skruer dit tændrør ud, når du arbejder med det, så kan du evt. med et skydelære måle ned på toppen af stemplet, og på den måde mærke hvornår stemplet er på vej opad, så skal den lige før det når toppen være sådan at platinerne støder sammen og danner forbindelsen til at der springer en gnist i tændrøret, så sker tændingen.
For at det hele skal køre godt, så skal disse ting stå meget præcist
---------------------------------------
...... men som du måske kan forstå, så kan du både flytte på den ene side af platinen, og du kan dreje ankerpladen, begge dele har jo betydning for hvornår platinerne er vippet fra hinanden, og hvornår de danner forbindelse.
-----------------------------------------
.... der sker jo ikke så meget ved at lege lidt med det, og du bliver jo klogere på hvordan motoren virker, og også hurtigt dygtigere til at justere på den.
-------------------------------------------
... de små hakker du kan se foroven på platinen, de er beregnet til at sætte kanten af en stor skruetrækker ind i, imens den også når over på et hak, som sidder på ankerpladen, når så den lille skrue som holder platinen er løsnet bare en lille smule, så kan du meget nøjagtigt "dreje" på afstanden i platinerne.
.....................................................................................
Du må skille lidt ad, og så prøve dig frem.

Held og lykke med det
mvh
<\\Benny

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 27-02-05 20:01

benny:
Det forudsætter der er svingjulsmagnet tænding på, de fleste knallerter (scootere) kører med CDI tænding.

Hilsen
Keldd.

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 27-02-05 20:01

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 27-02-05 20:16

steno !!!!!!
du må lige fortælle os lidt om hvad det er du har gang i
----------------------------------------------
Hvad er det for en knallert du har ???
Hvad har du lavet om eller justeret på for at få den til at køre baglæns ???

Fortæl - fortæl

<\\Benny

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 27-02-05 20:17

Forklaringen er ganske simpel, og da vi har at gøre med en vario-scootermodel (Lidt smart hvis du havde skrevet hvilken) som Keldd skriver, så er der selvfølgelig ikke platiner der bestemmer hvornår gnisten kommer, men en pickup (Kontaktløs elektronisk slutte/bryde kontakt).
Denne pickup får besked om hvornår gnisten skal komme fra svinghjulet.
Så summa sumarum, din not er gået (Klippet) af svinghjulet der nok ikke har været spændt hårdt nok fast.
Så af med dækselet på modsatte side af varioen, og af med møtrikken på svinghjulet (Topnøgle), brug en aftrækker til at trække svinghjulet af (Men måske kan du med hånden trække den af, da den sidder noget løs)
Pil stumpen af noten af krumtapakselen og svinghjulet, isæt hjemkøbt not på akselen, sæt svinghjul ind og se ordentlig efter den fanger noten. Smør gevind (Nogle vil nok sige låsevædske), spænd møtrik hårdt (Helst med momentnøgle til det rigtige moment) Monter dæksel, kør.
NB: Altid 6 ens ruller i vario. Altid olieslange tilsluttet. Altid olie på beholder.
Knallertmekanikere, klarer notudskiftning på 1/2 time og har det rigtige værktøj.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 27-02-05 20:21

Sådan steno
Der kom experten på banen, nu hører du bare efter hvad Palle siger, han ved hvad han snakker om
Fortsat held og lykke med det
---------------------------
Glem min anvisning, den kan kun bruges til knallerter med platintænding

mvh
<\\Benny

Kommentar
Fra : steno

Dato : 27-02-05 20:25

ja jeg ved det er forkert af mig ikke at skrive hvilken scooter det er, men det er en jog artistic special, og ja der er en cdi i den, det eneste jeg har lavet ved den er at jeg har sat en ny cylinder på, det er sådan set det eneste jeg har lavet, men hvor køber man en sådan "not" ???

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 27-02-05 20:29

Ja, hvad kan jeg sige....................boller fra koberg.

Så kom de rigtige boller på suppen................kokken var:

(((((((((((((((((((((((((>>>pallebhansen<<<)))))))))))))))))))))

Hilsen
Keldd.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 27-02-05 20:44

Du ved sikkert heller ikke hvordan en not ser ud,hør her:

Hvis du skærer en een krone over så har du en not, en rigtig not er dog tykkere, og fremstillet af

hærdet stål.

Sæt noten i, med den buede side ned i notgangen i akslen, (ikke den lige), og på med svinghjulet.

Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : steno

Dato : 27-02-05 20:48

jeg ved hvordan den ser ud for jeg har skiftet sådan en før på en af min venners PGO Comet... men de er vel til at købe hos en almindelig knallert forhandler ikk ???

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 27-02-05 20:56

Jo steno på et ordentligt værksted kan du helt sikkert købe sådan en, den koster ikke mange kroner - det var godt Palle kom på banen
<\\Benny

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 150 point
Dato : 27-02-05 21:42

Ja, som bennymanden siger, det skal han have, men hvis du har stumperne, eller magnetsvinghjulet med, så har han lettere ved at finde den der passer.
Kile for svinghjul, som en not kaldes ved thansen, er ikke til at finde, mærkelig nok.
Og det er jo også en god ide at have en aftrækker og evnt. en ny møtrik:
http://www.thansen.dk/products.asp?c=415831099&n=513722100#xy
VH Palle Hansen

Godkendelse af svar
Fra : steno

Dato : 28-02-05 00:06

Tak for svaret pallebhansen. så har du igen bevist, at du er hjernen bag knallerten, ikke så underligt at andre herinde omtaler dig med så rosende ord.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 28-02-05 00:18

Selv tak, og tak for de rosende ord, keldd tror nu altid på mig, forstå det hvem der kan? de andre ovenstående er nu også godt med, måske lige med undtagelse af havtaske, der vil til at slibe tænder af, men måske ikke så sært med det navn.
Havtaske Lophius piscatorius Kendetegn: Fladtrykt fisk med meget stort hoved som har en bred mund med mange spidse tænder.
Den fladtrykte krop og hovedet med det store gab er næsten lige stor. Tænderne er sylespidse
Tegnefilm Lokker sit bytte.
Såå hvorfor tænderne skal slibes af, når hans egne er sylespidse, må få stå hen i det uvisse. hæ hæ, der fik du den din hav.....
VH Palle Hansen