/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Litteratur / Spørgsmål
10  dova 560
H.C. Andersen og Schubert!
Fra : Falsled
Vist : 678 gange
100 point
Dato : 26-02-05 10:25

Mener at have læst at Jens Andersen, i sin bog om H.C.Andersen, lader denne møde Schubert mange Herrens år efter dennes død!? Kan nogen(der evt har læst denne meget roste biografi) bekræfte dette? Jeg har søgt forgæves; er det virkelig lykkedes Jens Andersen at slette alle spor??

Kommentar
Fra : krabat

Dato : 26-02-05 10:37

fra en informationsanmeldesen og interview

Ifølge Jens Andersen så hviler en biografi på en udstrakt grad af videnskabelighed.
»I den biografiske proces bevæger man sig på en knivsæg mellem fiktion og fakta. Det gør ikke noget, man skal bare være sig det bevidst. Man må ikke leve sig så dybt ind i det, at man lader sig rive med og begynder at fortælle roman på grundlag af kilderne. Men man kan godt bruge romanens narrative skemaer, dens måde at fortælle på.«
Selvom Jens Andersen altså mener, at træk fra romanen kan bruges i biografien, så skal fakta dog være i orden.
»Man må have det ideal, at fejlene er minimeret, men der er fejl i
alle bøger, og mon ikke der også er fejl i Peter Tudvads Kierkegaards København. Der var også fejl i min H.C. Andersen-biografi, hvor jeg havde ladet Schubert leve 30 år længere, end han gjorde, og det er da pinligt, og så må man bare rette dem lynhurtigt.«
- Hvor mange biografier ville kunne stå for sådan et eftersyn, som det Tudvad har givet 'SAK'?
»Av, av - ikke mange! Min H.C. Andersen-biografi ville også falde.«

Accepteret svar
Fra : krabat

Modtaget 110 point
Dato : 26-02-05 10:40

Prøver igen:
Fra en Informations-anmeldelse og -interview

"Ifølge Jens Andersen så hviler en biografi på en udstrakt grad af videnskabelighed.
»I den biografiske proces bevæger man sig på en knivsæg mellem fiktion og fakta. Det gør ikke noget, man skal bare være sig det bevidst. Man må ikke leve sig så dybt ind i det, at man lader sig rive med og begynder at fortælle roman på grundlag af kilderne. Men man kan godt bruge romanens narrative skemaer, dens måde at fortælle på.«
Selvom Jens Andersen altså mener, at træk fra romanen kan bruges i biografien, så skal fakta dog være i orden.
»Man må have det ideal, at fejlene er minimeret, men der er fejl i alle bøger, og mon ikke der også er fejl i Peter Tudvads Kierkegaards København. Der var også fejl i min H.C. Andersen-biografi, hvor jeg havde ladet Schubert leve 30 år længere, end han gjorde, og det er da pinligt, og så må man bare rette dem lynhurtigt.«
- Hvor mange biografier ville kunne stå for sådan et eftersyn, som det Tudvad har givet 'SAK' (Joakim Garffs Kierkegaard-biografi - Krabat)?
»Av, av - ikke mange! Min H.C. Andersen-biografi ville også falde.«

Kommentar
Fra : krabat

Dato : 26-02-05 10:41

Nå, jeg kan ikke få lov at lave tomme linier - men jeg tror spørgsmålet er besvaret?

Kommentar
Fra : Falsled

Dato : 26-02-05 14:47

Kære Krabat.

Tak for et udmærket svar. Lidt pinligt synes jeg det er, altså for Jens Andersen. Tak.

Godkendelse af svar
Fra : Falsled

Dato : 26-02-05 14:47

Tak for svaret krabat.