/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
format af hd med winXP
Fra : svanly
Vist : 820 gange
150 point
Dato : 03-09-02 02:38

Hjælp ønskes .... hurtigt ...... til formatering af c-drev med windows XP installeret.

Når jeg benytter c-promten får jeg at vide: >Format kan ikke køres fordi diskenheden bruges af en anden proces. Format kan køres, hvis diskenheden kobles fra først. ALLE ÅBNE HANDLES TIL DENNE DISKENHED BLIVER UGYLDIGE. (det står der altså). Skal frakobling af enheden gennemtvinges?< Når jeg siger ja til dette får jeg denne besked: >Drevet kan ikke låses. Diskenheden er stadig i brug.<

Så prøvede jeg at højreklikke på c-drevet, og fik denne besked: >Detter drev kunne ikke formateres. Afslut alle programmer der benytter dette drev, og kontroller, at indholdet af drevet ikke vises i et vindue. Prøv derefter at formatere igen.<

Det var heller ingen succes, for mig at se var alle programmer lukket ned, med der er tydeligvis noget som jeg ikke er vidende om .... jeg er vant til at bruge windows 98, som jeg gerne vil skifte om til igen ... hvis altså bare jeg kunne få lov til det .............. hjælp mig hvem der kan .....

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 03-09-02 01:47

"svanly" <svanly.news@kandu.dk> wrote in message
news:ynTc9.50207$ww6.3539689@news010.worldonline.dk...

> Det var heller ingen succes, for mig at se var alle programmer lukket
> ned, med der er tydeligvis noget som jeg ikke er vidende om .... jeg er
> vant til at bruge windows 98, som jeg gerne vil skifte om til igen ...
> hvis altså bare jeg kunne få lov til det .............. hjælp mig hvem
> der kan .....

Du skal starte op på en bootbar diskette, eller ditto win98 cdrom.

Herfra kan du formatere dit c: drev.

mvh, Hans

Kommentar
Fra : yoogi

Dato : 03-09-02 03:19

Du kan ikke formatere den primære partition fra windows, du kan benytte en startdiskette med programmet FDISK på, eller vælge at boote din computer op med XP cd'en i , og vælge at formattere derfra.

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 03-09-02 10:06

Hej Svanly,

har du husket at aktivere WPA?

har du skiftet noget hardware ud efter du har installeret WinXP?

og er det en NTFS partition du har den liggende på?

er det det vil jeg foreslå dig at kigge på denne side... -->
http://fdisk.radified.com/ (og så ned til overskriften NTFS)
og så hente denne fil Delpart.exe... som du kører over på din Win98 startdiskette... -->
http://radified.com/Files/delpart.exe
så du ka' få slettet din NTFS Partition idet Win98 ikke af sig selv ka' håndtere NTFS... og så derefter bruge Fdisk...

en anden mulighed er denne side hvor de har en freeware "NTFS reader til Dos" m.m... -->
http://www.ntfs.com/products.htm
hvor de har bl.a. også har denne "floppy/disk creator"... -->
http://www.ntfs.com/downloads/FloppySetup.exe
du ka' evt. prøve den til at starte op med...

men nu ved jeg selvfølgelig ikke om det er en NTFS partition din XP ligger på... er det en Fat32 partition ska' du bare gøre som Yoogi skriver... som er den samme proces du ska' gøre hvis det er en NTFS Partition efter du har slettet denne vha. Delpart.exe...

hvis du altså vil ha' win98 tilbage og ikke beholde din XP...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 03-09-02 10:09

Hej igen,

eh... glemte at tilføje at du ska' bruge Win98 CD'en istedet for WinXP CD-rommen, hvis du vil ha' Win98 installeret... og at det er den du ska' bruge efter Delpart.exe...

mvh.

Strarup

Accepteret svar
Fra : Misteryman

Modtaget 150 point
Dato : 03-09-02 11:44

Der er åbenbart ingen der er helt sikker i sin sag, men jo. Du skal bruge noget fra win98, men ikke cd.rom'en, men derimod en Win98 bootdisk. Det er guld værd at have en sådan en ved hånden. Via booten, kan du gå ind og formatere dit c-drev, da bootdisken går helt i roden og ikke blander sig med det styresystem du har på din computer. Det skal dog tilføjes at du skal huske at afinstallere eventuelle virusprogrammer, da de ellers kan gå ind og blande sig i din formatering.

Misteryman :)

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 03-09-02 12:21

Hej Misteryman,

han ska' da bruge en Win98 CD-rom når han ska' installeret Win98...

og jeg går også ud fra at yoogi med startdiskette mente en Win98 Start/boot diskette... men hvis det er på en NTFS partition WinXp er installeret, vil Win98 disketten ikke ku' gøre det alene... idet den ikke ka' læse og genkende NTFS... så er der behov for først at slette NTFS partitionen... og det ka' man bl.a. gøre ved at putte Delpart.exe på sin Win98 startdiskette så den sletter NTFS partitionen fra disken... derefter genstart så start en normal proces win98 partition/formatering proces med efterfølgende installation af Win98 fra en CD-rom...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 03-09-02 21:12

"Hans" <fast@NOSPAM2night.dk> skrev i en meddelelse
news:3d7406b6$0$87294$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> "svanly" <svanly.news@kandu.dk> wrote in message
> news:ynTc9.50207$ww6.3539689@news010.worldonline.dk...
>
> > Det var heller ingen succes, for mig at se var alle programmer lukket
> > ned, med der er tydeligvis noget som jeg ikke er vidende om .... jeg er
> > vant til at bruge windows 98, som jeg gerne vil skifte om til igen ...
> > hvis altså bare jeg kunne få lov til det .............. hjælp mig hvem
> > der kan .....
>
> Du skal starte op på en bootbar diskette, eller ditto win98 cdrom.
>
> Herfra kan du formatere dit c: drev.
>
Eller endnu nemmere. Boot på den cd hvor xp ligger. Der kommer du frem til
et punkt inden selve installationen, hvor du både kan partitionere og
formattere.

Kurt

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 18-09-02 16:15

Hej Svanly,

har du fået løst dit problem eller driller det stadigvæk?

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 14-10-02 10:12

Hej Svanly,

har du fået løst dit problem med harddisken, eller driller det stadigvæk?

mvh.

Strarup