/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Installering af Win98 på tidligere WinNT
Fra : dreyer
Vist : 685 gange
100 point
Dato : 02-09-02 13:34

Jeg er netop kommet i besiddelse af en ældre Intergraph TD-325 PC, hvor der har været installeret WinNT på.
Nu vil jeg gerne installere Win98 på den, men det er desværre ikke rigtigt muligt at komme i kontakt med systemet. Den booter umiddelbart fint (finder de tilstedeværende diske o.l.), lige indtil den siger noget i retning af "A kernel file is missing from the disk. Insert a system disk and restart the system". Jeg indsætter min Win98 floppy disk (den kan ikke boote fra CD) og genstarter, men efter at have kigget lidt på den ignorerer den Win98-disken fuldstændigt og giver samme fejlmeddelelse.

Jeg har sat BIOS'en op til at først boote fra floppy, derefter fra harddisk. Jeg er ikke i besiddelse af NT-disks. Jeg skal bare have fjernet resterne af NT (som vistnok ligger og flyder et sted på harddisken) og installeret Win98.

Systemet er forøvrigt SCSI-baseret, hvis det har noget at sige, indeholder en harddisk, floppy-drev og CD-ROM.

Kan det passe, at man ikke kan komme i kontakt med maskinen?

Kommentar
Fra : kaasgaard

Dato : 02-09-02 13:52

Hep

Du kan godt komme i kontakt med maskinen.

Problemet er (eller kan være) at den (boot sektoren på harddisken) stadig tror der er winNT på maskinen.

Du skal altså have slettet boot sektoren - og så kan du lige så godt nappe resten i sammen omgang.

1) Lav en 98/Me startdiskette. Vær sikker på at der er fdisk på den.
2) Boot maskinen fra bootdisken
3) Skriv 'fdisk /mbr' så sletter den bootsektoren
4) gå ind i fdisk og slet de eksisterende partitioner (non-dos, hvis den har brugt NTFS)
5) opret de partitioner du vil have, og sæt boot partitionen aktiv
6) genstart Pc
7) formater partitioner og installer win98

Håber det hjælper

// Martin

Kommentar
Fra : ferling

Dato : 02-09-02 13:52

Det lyder som om din systemdisk er defekt. Ikke at den mangler systemfilerne, så ville den sige at disken mangler dem.
Mvh Søren

Accepteret svar
Fra : thunderbox

Modtaget 110 point
Dato : 02-09-02 13:53

vil det sige at du ikke kan boote fra en floppy disk ??
er det en boot disk du sættter i ??
fjern dit cdrom drev
sæt en din bios op til at boote på floppy
hvis dette ikke hjælper resetter du din bios/cmos ved at pille batteri ud vent 20 sek sæt den i gen
eller find den jumper hvor der evt står reset cmos

jeg synes der er mange der har både harddisk fejl og boot fejl skal jeg give jer en floppydisk der virkelig batter noget ??

lowlevel ; cvt32 ; format cdrom driver ;osv....

Kommentar
Fra : dreyer

Dato : 02-09-02 14:35

Martin: Jeg har jo lige oplyst at den ikke vil acceptere en boot-disk...
Søren: Disken skulle virke fint.
Tordenboks: En ultimativ bootdisk ville da være rart - kan du sende den eller lignende (dreyer@batique.dk)?

Kommentar
Fra : ferling

Dato : 02-09-02 14:51

Øh.. hvad mener du med 'skulle'. Nogle diskettedrev kan ikke læse hvad der er skrevet af andre.
Prøv med nogle andre systemdiske, ligemeget hvilket system, bare for at se om maskinen kan identificere en systemdisk når den 'ser' en.
Det kunne jo også være diskettedrevet er defekt.
Har du iøvrigt drivere til din scsi-controller elelr er den så almindelig at du regner med den er med på win98-cd'en ?
Mvh søren

Kommentar
Fra : dreyer

Dato : 02-09-02 14:53

Det hjalp desværre hverken at fjerne CD-drev eller at resette BIOS. Den nægter at boote fra en original Win98 bootdisk, og siger det sædvanlige med "A kernel file is missing...".
Jeg har resat BIOS'en og sat den til at boote fra floppy, men lige lidt har det hjulpet. Den siger dog at "battery level low" første gang efter man genstarter, men ellers siger den ikke noget yderligere informativt. De efterfølgende gange siger den ikke noget usædvanligt.

Kommentar
Fra : ferling

Dato : 02-09-02 15:06

Det ser ikke helt nemt ud. Næste trin må være at fjerne kablet til harddisken. Den fejlmeddelelse du får stammer jo herfra. Nu må vi forhindre maskinen i at gå over på HD. Hvis den så ikke kan boote kan det være jeg har ret i at der er fejl på systemdisken eller i diskettedrevet.
Hvis den ikke kan boote fra cdrom kan du, for al praktisk brug, kun få et nyt system med et funktionelt diskdrev og en fejlfri systemdisk.
Mvh. Søren

Kommentar
Fra : dreyer

Dato : 02-09-02 15:39

Jeg har nu så småt fået maskinen op at køre ved at sætte en IDE-disk på med Win98 på, som jeg fandt. Så er der en slags hul igennem. Jeg vender sikkert tilbage med flere særheder fra Wintels horror-verden. Tak for hjælpen!

Kommentar
Fra : ferling

Dato : 02-09-02 15:45

Så skulle du lave en systemdisk nu med denne maskine og se om ikke den vil starte op på sin 'egen' disk. Hvis du altså vil have maskinen til at virke i sin helhed.
Mvh. Søren

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 02-09-02 20:10

Hej Dreyer,

er partitionen en NTFS partition? hvis det er det ka' det være det der er problemet, men der findes et program der gør det muligt for dos og læse NTFS...

derudover er det muligt at finde bootdisketter her på siden... -->
http://www.bootdisk.com
der er bl.a. et link til denne side... -->
http://www.drd.dyndns.org/disks.html
den indeholder en WinNT bootdiskette...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : ferling

Dato : 02-09-02 23:47

Nu er du for en gangs skyld lidt for hurtig. Prøv at læse problematikken igennem igen. Det er helt irrelavant hvilke filsystemer der måtte være på den oprindelige HD.
Dit andet bootdisksted er elelrs godt, det kandte jeg ikke, men pedanten i mig kan ikke fortie at der altså skal fire bootdisks til de fleste Nt-sustemer. OS/2 v.3 kunne lige presses ned på én diskette, men ellers er det kun dos-baserede systemer der kan være på én.
Mvh. Søren

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 03-09-02 00:13

Hej Søren,

øh... hva' mener du?

jeg har skam læst det igennem, jeg har bare ikke oplevet at man ka' formatter en NTFS partition fra en alm. Win98 startdiskette...

og det ka' da godt være det kræver 4 disketter til WinNT, for at installere NT men jeg mener nu at på en af de første disketter, at man får muligheden for at formattere sit drev... Men jo det ka' muligvis gå hen og give andre problemmer idet WinNT kun ka' håndtere Fat16 og NTFS, så en Win2000 bootdiskette vil nok være at foretrække, da den også ka' formattere i Fat32... og Win2000 består så vidt jeg husker også af 4 disketter... men igen mener jeg at på en af de første af dem man får muligheden for at vælge formatteringen...

idet det vil blive noget svært for en Win98 at formattere en harddisk der har NTFS, da den ikke ka' få adgang eller gøre noget som helst ved den... men hvis man gerne vil lege fra dos af er det her også en mulighed hvor de har en freeware "NTFS reader til Dos" m.m... -->
http://www.ntfs.com/products.htm
hvor de har bl.a. også har denne "floppy/disk creator"... -->
http://www.ntfs.com/downloads/FloppySetup.exe

men jeg forstår ikke lige helt det du mener med for hurigt...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : thunderbox

Dato : 03-09-02 00:30

hov hov der er jo ikke nogen der forbyder en at selv sammen sætte sine disketter
og derved selv lave sine egne boot disk med diverse filer på

dvs blande sine filer og disk som man nu selv har lyst til ,bare filerne paser til det system man har på sin disk
man kan jo pille lidt ud her og der og så sætte andre ind istedet

Kommentar
Fra : ferling

Dato : 03-09-02 00:43

Ok, jeg prøvede bare at være lidt sjov. Det jeg mener er at filsystemet er ligegyldigt. Du skal bruge et program der kan slette og oprette partitioner, oftest fdisk, og det kan snuppe det hele fat 16, fat 32, ntfs, hpfs og vist også linux.
Men pointen er at problemet ligger et helt andet sted, nemlig at diskettedrevet ikke virker. Det tyder det i hvert fald på.
Mvh. Søren

Kommentar
Fra : thunderbox

Dato : 03-09-02 00:52

det kommer jo an på om diskette drevet kræver et krydset kabel eller lige kabel
men et diskette drev er jo nemt at få fat på så det giver jeg delvis ret i ( skift til et der virker og så ?? )

ƒllllllllllƒ ®

Kommentar
Fra : dk

Dato : 03-09-02 09:19

klik dig ind her og hent dette værktøj

http://www.mirrors.org/archived_software/www.bootdisk.com/original.htm
klik på
"Windows XP Custom Install Disk"
sæt en tom diskette i drevet og dobbeltklik på den, den opretter så en bootdisc.
boot så din computer på den og når du har a:\> skriver du sådan her:
tryk enter ved hver linie
(der kommer sikkert nogle fejlmeddelser under opstarten, som du bare skal ignorere)

a:\>cd aefdisk
a:\aefdisk>aefdisk /unhident
a:\aefdisk>aefdisk /delall

genstart så computeren med din win98 bootdisc og opret din partition(er)
hvis du kun vil have een partition vælger du kun punkt 1 (opret primær partition
enter dig hele vejen igennem indtil du kun kan trykke på esc.
genstart computeren og ved a:\> skriver du format c:
nu skal du kunne finde dine disk(e) indstallere win x.

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 03-09-02 09:26

Hej Søren,

oki doki...

sådan havde jeg ikke lige forstået det...

idet dreyer, bl.a. sagde... ..." Den nægter at boote fra en original Win98 bootdisk, og siger det sædvanlige med "A kernel file is missing...". "...

men hvis det er en SCSI-harddisk, ka' det også være fordi der mangler nogle sysfiler til SCSI, hvis det er tilfældet er der her... "Bart's Scsitool Boot Disk"... -->
http://www.nu2.nu/bootdisk/scsitool/

men det ka' selvfølgelig også være at floppydrevet ikke er korrekt tilsat... jeg har næsten lige selv haft problemet, hvor min computer opfattede mit diskettedrev som et flytbart medie... og først ville ta' mod disketter da jeg fik den korrekt koblet på...

men når den siger at "a Kernel file is missing" så lyder det for mig som om den mangler en fil fra NT-kernen for at ka' boote op og læse en NTFS partition... der findes f.eks. også et program der gør det muligt fra Win 98 at læse NTFS... og dette program kræver f.eks. også et par sysfiler fra NT før dette ka' lade sig gøre... plus der er den der "dos ntfs-reader"...

men som sagt jeg har endnu ikke oplevet at en ren win98 startdiskette har kunnet læse eller formattere en NTFS Partition af den grund den ikke ka' læse det og derfor heller ikke ka' opfatte at den eksistere... det kræver extra ting før den ka' gøre det...

f.eks. fra denne side... under ntfs hvor der også er en der har oplevet noget lignende...
.." NTLDR is missing Press any key to restart "... NTLDR er bl.a. en af de filer som "NTFS for Win98" har brug for før den ka' gøre at Win98 ka' læse en NTFS Partition, samt ku' skrive til den... men der står lidt mere her... -->
http://fdisk.radified.com/ (ned til overskriften NTFS)
en fil den også siger man evt. har brug for/ka' bruge, for at ka' slette en NTFS partition er programmet Delpart.exe som så også ska' ligges på bootdisketten (i dette tilfælde en 98/ME startdiskette)... -->
http://radified.com/Files/delpart.exe
andre spændende filer har de også på den side... -->
http://radified.com/Files/

men når jeg ska' partitionere en harddisk plejer jeg at smide disken over på en anden computere og så bruge partition magic... det ka' selvfølgelig godt være et problem her idet det er en SCSI harddisk og det vil kræve at den anden computer har en SCSI controller... men ellers nu hvor Dreyer har fået smidt en IDE Harddisk på los computos med Win98 sku' han vha. partition magic også ku' gøre det fra den...

men umiddelbart synes jeg ikke det lyder til at Diskettedrevet er defekt, for sådan som jeg forstår har han fået den fejlmeddelse "A kernel file is missing..." ved at putte Win98 startdisketten i diskettedrevet... og så forstår jeg det som at den har registreret at der er kommet en diskette i men at den mangler nogle filer for at ka' starte op fra disketten...

men det ka' selvfølgelig godt være at jeg har misforstået det...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : ferling

Dato : 03-09-02 15:00

Hej Strarup
Jo altså for at starte bagfra så behøver en win98 disk kun indeholde io.sys evt. msdos.sys og så command.com - altså ikke noget med nogen kernel files, det handler om winNT.
Derfor antager jeg at diskettedrevet ikke kan boote fra disketten - hvilket betyder at det ikke er en systemdisk elelr drevet er defekt.
Hvis det ikke var en systemdisk ville fejlmeldingen være 'non-systemdisk'.
Når bootprocessen går videre til drev c: selvom bios er sat til boot fra drev a: kan det skyldes drev a: opfattes som tomt, altså et defekt diskettedrev eller helt istykret diskette.
Det er derfor her der skal arbejdes hvis vor ven skal komme videre med sin maskine og den skal virke normalt.
Du bliver ved med at snakke om at 'læse ntfs-part.', men det er ikke nødvendigt for at slette en ntfs-part. Som du sikkert ved er partitionstabellen en lille bitte del af harddisken i begyndelsen og man rører slet ikke selv partitionen, den slettes så at sige ikke. Lidt parralllet med at filer heller ikke slettes når man 'sletter', det er bare deres plads i 'indholdfortegnelsen' der markeres som ledig for skrivning.
Problematikken om ntfsdos og hpfsdos har vi diskuteret tidligere her på stedet hvis du husker det.
Mvh. Søren

Kommentar
Fra : dreyer

Dato : 03-09-02 23:21

Hej igen.
Diskettedrevet fejler ikke noget.

De nyeste eksperimenter er som følger:
Jeg har (vistnok som tidligere nævnt) haft succes med at boote en Win98 fra en IDE-disk op. Desværre mener den at der er en hel del hardware som den skal have konfigureret/installeret, som Windoze nu engang gør, når det er første gang de kører på en given maskine. Herunder en SCSI-controller. SCSI-kontrolleren er ellers on-board på TD-325'eren, såvel som på en del andre Intergraph-maskiner. Jeg har mere eller mindre forgæves søgt efter en passende driver, men den der kommer tættest på synes at mene, at CD-drevet er et floppy-drev. I "Enhedshåndtering" mener den dog stadig det er et fuldt funktionelt CD-drev, men resten af Windows er altså af den anden mening.
Det betyder at den nægter at læse en CD, så indtil jeg får enten en passende driver eller et IDE-CD-drev, så er det svært at fodre maskinen men nyt system...
Et andet problem er, at systemet ikke længere kan se SCSI-HD'en. Den mener kun der er floppy, C: (IDE-HD'en) og CD-drevet (som altså ikke fungerer korrekt).
Et ekstra lille plus er, at IDE-HD'en er fejlfyldt i en sådan grad, at Windoze ikke kan finde ud af at håndtere den korrekt.

Og hvad diskussionen om SCSI-HD'en kører det ene eller det andet: Har det virk'li' noget at sige, når skidtet bare skal formatteres godt og grundigt, så der er plads til en Win98 på den?

For de interesserede kan jeg forøvrigt anbefale at søge på f. eks. Google med noget i retning af "A kernel file is missing" (inkl. ""), der er noget mere info om emnet.

Kommentar
Fra : Kalen

Dato : 04-09-02 08:27

Du man nemt slette en ikke dos partition, på din SCSI HD. Du putter bare en windows 98/Me startdiskette i maskinen og lader den boote fra den. Nå den er færdig med at boote Skriver du Fdisk går ind under slet Dos partition også vælger du slet ikke Dos partition. Så når du er færdig med det opretter du en ny Dos partition. Svære er det ikke,også virker den hvis det alså er fordi der er et NFTS filsystem på Hd'en.

Kommentar
Fra : dreyer

Dato : 05-09-02 15:16

Ja, det er meget fint, men hvis man har læst lidt af ovenstående vil man vide, at der ikke umiddelbart er nogen forbindelse til SCSI-disken. Systemet ser den ikke. Kun hvis man piller IDE-disken af, og så er der ingenting der virker (kort fortalt)...

Kommentar
Fra : ferling

Dato : 05-09-02 15:26

Ro på nu !

>Diskettedrevet fejler ikke noget.

Hvad bygger du dette på ?
Er det lykkedes at boote fra a: ?

Mvh. Søren

Kommentar
Fra : thunderbox

Dato : 05-09-02 17:20

er det sådan en djævel du har fået fat på ????
System Model Tested: TD-325

System Board:

CPU brand: Intel
Cpu type, speed: Pentium II - 266MHz
Number of CPU's: 1
Number of CPU's online: 1
Ext. Cache: 512KB

Main memory size: 32

BIOS Mfgr: AMI

BIOS Vers: 61-800-006350-00111111-071595-82440FX-5

Kommentar
Fra : dreyer

Dato : 06-09-02 19:51

Tordenbox: Uden at være 100% sikker, så ja. Der er dog 64 MB RAM i, men resten af dataene passer vist fint.

Søren: Hvis jeg piller IDE-disken fra (IDE er ikke standard for maskine, om end den har et par porte), prøver den at boote fra SCSI-disken (hvilket er logisk nok), men den melder fejl (se foregående indlæg). Samtidig vil den ikke boote fra floppy-drevet.

Kommentar
Fra : ferling

Dato : 06-09-02 19:57

Hvis jeg så var dig ville jeg finde et andet drev at sætte i. Det er en mulighed at win-instalations-disketten(erne) har en standard scsidriver og så kan du være kørende. Ellers kan det måske klares ved at du finder én på nettet hvis du ved hvad din scsi-controller hedder.
Mvh. Søren

Kommentar
Fra : kaasgaard

Dato : 06-09-02 20:01

Hep,

Har du mulighed for at sætte HD i en anden maskine?

// Martin

Kommentar
Fra : thunderbox

Dato : 06-09-02 20:29

hvis nu du lader biosen stå on på ide og scsi og alligevel piller ide fra
hvad sker der så
??

jeg kunne godt tænke mig at tage en udfordring med den maskine , for det der lyder mystisk

Kommentar
Fra : kaasgaard

Dato : 06-09-02 20:30

Btw,

Prøv med http://www.linux-kurser.dk/secure_harddisk_eraser.html

Den har jeg før brugt til at wipe med... oxo på SCSI systemer.

Hvis ikke du kan komme i kontakt med drevet med en win98 boot disk og hvis du ikke kan boote fra cd... hvordan vil du så installere win98?

// Martin

Kommentar
Fra : thunderbox

Dato : 06-09-02 20:41

hvilket S/N har det scsi harddisk

Kommentar
Fra : thunderbox

Dato : 06-09-02 20:54

jeg er lige ved at tro du skal bruge denne driver ( det er en nt driver )
AIC-78xx SCSI Miniport Driver (For On-Board SCSI Controllers

http://www.intergraph.com/itservices/driversplat/NT40/TDx10/AIC78XXDRV/02.00.04.11/AIC78XXDRV.exe
________________________________________________________________________________________________
her er en anden model
AIC-78xx SCSI Miniport Driver
http://www.intergraph.com/itservices/driversplat/NT40/2940SCSIDRV/01.00.00.04/2940SCSIDRV.exe

Kommentar
Fra : Krible

Dato : 06-09-02 21:03

Da jeg læste dit indslag var der noget der dæmrede om...... at man ikke bare boot'er en nt-maskine med andet operativsystem.
Jeg har lagt en bootdisk til nt på min ftp-server, som du kan hente når du emailer efter adgangskode og password til boot@kdb.dyndns.biz.
Når man har booted, skulle du kunne køre fdisk fra anden diskette - og/eller slette partitioner i setupprogrammet og reformatere i det format man ønsker - i dit tilfælde FAT32
Alternativt kan du prøve at finde den "Harddisk Setup Manager" der passer til din harddisk og boote på den. I følge win-nt kan dette lade sig gøre i nogle tilfælde.

Det kan la' sig gi' sig - og go' fornøj'ls

Kommentar
Fra : dreyer

Dato : 06-09-02 23:03

Tak for alle svarende. Jeg er lidt travl i øjeblikket og vil kigge på det så snart jeg får tid... Stay tuned (bliv ved med at være tun)!

Kommentar
Fra : dreyer

Dato : 09-09-02 10:49

Det er nu lykkedes at få installeret en Win98se på maskinen!
Og efterfølgende dukker andre særheder op: Maskinen åbner en boot-menu hvor man kan vælge mellem med eller uden CD-ROM support, samt den insisterer på, at der sidder en diskette i drevet når man booter! Er der ingen diskette i får man, i bedste DOS-stil, mulighed for at forsøge igen, afbryde eller fejlmelde. Desuden kører den aggressivt på disk-drevet (med eller uden disk gør ingen forskel), når man så benytter Windoze.

Hvad skyldes dette og hvad kan man dog gøre?

Kommentar
Fra : ferling

Dato : 09-09-02 12:20

>Det er nu lykkedes at få installeret en Win98se på maskinen!

Hvordan lykkedes det ?

Det er umuligt at rådgive dig når du farer forvirret fra det ene råd til det andet og du ikke følger en tankegang færdig før du prøver noget nyt som du ikke redegør for her på siden !

Mvh. Søren

Kommentar
Fra : dreyer

Dato : 11-09-02 00:03

Krible: Tak. Jeg skal se på det ved lejlighed. Og jeg formaterede disken før installation af Win98.
Søren Ferling: Jeg modtog en disk fra en af de tilstedeværende, hvilket hjalp. Og jeg vil ikke føre dagbog om hvad jeg laver. Jeg prøver lidt af hvert indtil det virker. Det virker som regel.

Godkendelse af svar
Fra : dreyer

Dato : 11-09-02 00:11

Disken var en rar ting. Den ikke direkte skyld i løsningen, mne gjorde det noget nemmere. Tak for det, og tak til de andre som hjalp til.

Kommentar
Fra : ferling

Dato : 11-09-02 00:34

Det er da udmærket at det som regel virker på et tidspunkt.
Jeg har nu den opfattelse at det rimeligste er at man kommunikerer så både den der har et problem og de der prøver at hjælpe bliver lidt klogere.
Mvh. Søren

Kommentar
Fra : dreyer

Dato : 11-09-02 21:45

Søren: Jep, god pointe. Hvis du får problemer med NT, er du velkommen til at spørge. Jeg anbefaler dog at undgå NT...