/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Ny gaskedel
Fra : jmmm
Vist : 5440 gange
125 point
Dato : 18-02-05 11:28

Jeg har valgt af skifte mit 45 år gamle oliefyr ud med en kondenserende gaskedel, og står nu med to tilbud der kroner øre mæssigt er det samme. Den ene kedel er en Bosch EuroPur ZSB 3-16 og den anden er en Vaillant Ecotec exclusiv VC 136/2E. Hvilken skal jeg vælge? Der er næsten ligeså mange forskellige meninger om denne sag som jeg spørger så nu er det næsten op til jer.

Jacob

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 18-02-05 11:36

Et kig på www.dgc.dk/publikationer/faktablade gør jo ikke en klogere. Du vil uden tvivl kunne finde både gode og dårlige oplevelser med begge apparater. Vaillant er en lille anelse bedre på årsvirkningsgraden og mulig maxydelse, men dette er helt marginalt. Omvendt kender jeg et par stykker der har haft lidt knokleri med Vaillant. Igen det men, at min VVS-mand sværger blodigt til Vaillant.

Kommentar
Fra : tobisch

Dato : 18-02-05 11:47

Der er mange spørgsmål der skal besvares først. en gaskedel kræver radiatorer der er store, store rør
Et anlæg med små radiatorer giver en dårlig afkøling af radiatorvandet, derved bliver kondensereingen dårlig, det er bedst at køre med en så lav fremløbstemperartur som muligt, nogen gange sættes en bufferbeholder som gaskedlen opvarmer, radiatoranlægget tager vand fra bufferen, derved får du et roligt vandflow, gaskedlen vil ikke starte og stoppe hele tiden, start og stop giver en unødvendig afkøling af gaskedlen, blæseren skal starte og stoppe i en antal sekunder før og efter gasflammen er tændt, på årsbasis bliver det til lidt gasspild.
hvis temperaturern i radiatoranlægget ikke er stabil, vil de kunne mærkes som en dårlig komfort, blev du klogere ? Tag fat i min. 2 vvs firmaer spørg dem om anlægget.
bor du i storkøbenhavn skriv lige

Kommentar
Fra : jmmm

Dato : 18-02-05 11:51

Begge VVS har sagt at mine radiatorer er rigeligt stor så det problem skulle jeg ikke løbe ind i.
Bor i Ringsted.

Kommentar
Fra : jej123

Dato : 18-02-05 12:27

Hej

Begge kedler er tyske kvalitetsprodukter, yder begge nogenlunde det samme. Men prøv at kikke på den nye energimærkningsordning for gaskedler for at få et sammenligningsgrundlag.Hvis jeg skal vælge mellem disse 2 kedler ville jeg beslutte mig til det billigste tilbud.

Mvh

Kommentar
Fra : jej123

Dato : 18-02-05 12:28

jeg glemte lige linket til dgc

http://www.dgc.dk/privat/kedeloversigt.htm

Kommentar
Fra : gasmanden

Dato : 18-02-05 17:03

Ville selv vælge Bosch

da Vaillant har mange problemer med

varmeveksleren og elektronikken .....

Kommentar
Fra : jmmm

Dato : 18-02-05 17:24

Har set i en tidligere tråd at, jeg tror det dig "Gasmanden", der skriver at Vaillant er dyre med deres reservedele. Er der nogen som har kendskab til priser på Bosch kontra Vaillant. Bosch giver 3 års frabriksgaranti og Vaillant kun 2 år, er det noget som jeg skal ligge det stor I?

Kommentar
Fra : tobisch

Dato : 20-02-05 22:20

De siger at de er store nok, men spørg den om hvad ydelse er pr radiator ved temperatursættet 70/40 hvis han siger f.eks. 1000w for en rad. ved dette temp. sæt skal din stue kun være 10m2 hvis huset er uden isolering, 15 m2 ved middelmådig isoleringEn radiator skal helst kunne levere 65 watt pr. m2 så er de ok det er til at vedligeholde varmen ved frost, det vil sige at køre natsænkning / Dag ikke er så godt da der ikke er overskudskapasisitet til denne opvarmning, det giver samtid også mange gange en dårlig kondensering

Kommentar
Fra : tobisch

Dato : 20-02-05 22:21

rudi@tobisch.dk mail lige

Kommentar
Fra : jmmm

Dato : 22-02-05 09:31

Jeg har taget kontakt til endnu en VVS, som har givet mig tilbud på endnu en Bosch kedel, der hedder cerapur ZSBR 3-16A. Er der den stor forskel på de to nævnte Bosch kedler? Hvilken skal jeg vælge? tilbudene er stort set det samme.

Kommentar
Fra : joeson

Dato : 22-02-05 11:51

Kan ikke lige på stående fod huske forskellen på de to Bosch kedler, men finder lige mine manualer frem og vender tilbage.
Uden at skal afgøre det for dig, ville jeg vælge Bosch, dels pga. den længere garanti og så har jeg kun gode erfaringer med dem, også fordi deres service fungere mægtig godt hvis man som montør står med et problem
Men det er meget et smagsspørgsmål. Begge fabrikater er nok de mest solgte på det danske marked, men det afhænger også lidt af hvor i landet du bor?.
Har du talt med dit gasselskab?. For de har som regel faste aftaler med div. VVS-installatøre og det kan være en fordel at bruge en af dem, da de og deres montøre er godkendt af selskabet.
Du skal først og fremmest vælge en kedel der svare til dit behov, vil sige størelsen af dit hus og hvor mange m2 du skal opvarme, samt at det er en god ide at have så lav en fremløbstemperatur som mulig.

MVH joeson

Accepteret svar
Fra : joeson

Modtaget 125 point
Dato : 22-02-05 12:26

Hej igen

Forskellen på de to bosch kedler du har fået tilbud på er, at ZSBR 3-16A er med trykstyret pumpe, men ellers er der ingen forskel på dem. De er begge kondenserende og giver en god effekt. Personligt ville jeg nok vælge den sidste, men det afgør du selv
Du får i begge en effektiv og økonomisk kedel, og hvis du har ens bud på begge er det hips om hap
Har du yderligerer spørgsmål er du velkommen til at maile joeson@XXXXwebspeed.dk - fjer Xér.

Mvh joeson

Kommentar
Fra : jmmm

Dato : 22-02-05 12:27

De tre montør som jeg har fået tilbud fra, er alle montør som jeg har fundet på DONGs hjemmeside "vvs-hitlisten", så de skulle være godkendt af gasselskabet. Mit hus er på 140m2 og alle 140 m2 skal opvarmes. Fremløbetemperaturen på europur skulle vistnok være 75 grader og 55 grader på cerapur, kender ikke fremløbstemp på vaillant.

Jacob

Kommentar
Fra : joeson

Dato : 22-02-05 12:29

HOVVV!!

Skal lige nævne at mht. energimærkeordning er der ingen forskel af betydning på de kedler du nævner fra Bosch og Vailant.

joeson

Kommentar
Fra : jej123

Dato : 22-02-05 12:35

Hej

Uanset kedel kan fremløbstemperaturen stilles til max 75 grader på alle kedler, men jeg vil dog råde dig til at styre fremløbstemperaturen afhængig af udetemperaturen, det giver den mest økønomiske drift, altså hvis du sammenligner tilbudene , skal du huske at der er iberegnet et udeføleranlæg til kedlen.

Mvh

Kommentar
Fra : myg

Dato : 22-02-05 18:18

Jeg har et Vaillant fyr, der har kørt i 12-13 år uden ét eneste problem. Et eftersyn hvert andet år er alt.
Installationen i huset er med alm. kobberrør - ikke noget med særlig store rør eller unormalt store radiatorer.
Jeg opvarmer 178 m2 hus fra 1979 og 3 voksne + 1 teenagers vandforbrug med et gasforbrug på ca. 17 - 1800 m3 om året - og vi har hverken termostatstyring eller lider af spareiver !
Min VVS'er siger at jeg nemt kan "risikere" at fyret holder 10 - 15 år mere.

Altså kan jeg anbefale Vaillant - dermed være intet negativt sagt om andre mærker, da jeg ikke kender noget til dem.

Hilsen myg

Godkendelse af svar
Fra : jmmm

Dato : 27-02-05 20:04

Tak for svaret joeson.