/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Nørkjær-retsag
Fra : miamaja
Vist : 449 gange
50 point
Dato : 30-08-02 22:38

For mange år siden var der i tidernes morgen en retsaag imellem to mænd om retten til navnet.
Udfaldet var at den "anden" også måtte kalde sig Nørkjær, som ellers kun min mormors bror gjorde.
Hvor kan man finde oplysninger om sådan en sag, og hvor gammelt navnet er ?

Hilsen

en "ægte" Nørkjær

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 30-08-02 21:46

"miamaja" <miamaja.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:KAQb9.40234$ww6.2952150@news010.worldonline.dk...
> For mange år siden var der i tidernes morgen en retsaag imellem to mænd
> om retten til navnet.
> Udfaldet var at den "anden" også måtte kalde sig Nørkjær, som ellers kun
> min mormors bror gjorde.
> Hvor kan man finde oplysninger om sådan en sag, og hvor gammelt navnet
> er ?
>

Iflg. bogen 'Danske for- og efternavne' kommer efternavnet Nørkjær af et
stednavn, som er brugt flere steder i Danmark, og der findes i øjeblikket
110 personer i landet med efternavnet. Så sandsynligvis vil der være flere
slægter, der er 'berettiget' til at føre navnet.

mvh
Ivan Jensen

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 31-08-02 09:32

"miamaja" <miamaja.news@kandu.dk> wrote in message
news:KAQb9.40234$ww6.2952150@news010.worldonline.dk...
> For mange år siden var der i tidernes morgen en retsaag imellem to mænd
> om retten til navnet.
> Udfaldet var at den "anden" også måtte kalde sig Nørkjær, som ellers kun
> min mormors bror gjorde.
> Hvor kan man finde oplysninger om sådan en sag, og hvor gammelt navnet
> er ?

Alene i min lille by, Aulum, findes der en del af denne familie.
Så slå op i telefonbogen under Aulum og find familien Nørkjær,
det kan være, at de kan hjælpe dig, jeg ved, at flere af dem er
historisk interesserede.

Med venlig hilsen
Bodil.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 02-09-02 20:15

> For mange år siden var der i tidernes morgen en retsaag imellem to mænd
> om retten til navnet.
> Udfaldet var at den "anden" også måtte kalde sig Nørkjær, som ellers kun
> min mormors bror gjorde.
> Hvor kan man finde oplysninger om sådan en sag, og hvor gammelt navnet
> er ?

Kontakt Navneforskningsinstituttet på Kbh Universitet Amager, de har
med stor sandsynlighed afgivet det afgørend vidneudsagn i sagen.

De bedste hilsner
Steen Thomsen

=============================================================
Steen Thomsen http://www.danbbs.dk/~stst/
Frederikssundsvej 128 H st-th
DK 2700 Brønshøj
Danmark
Tlf: +45 3880 0202 steenthomsen@danbbs.dk
=============================================================

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 03-09-02 01:28

"miamaja" <miamaja.news@kandu.dk> skrev Fri, 30 Aug 2002 20:38:04 GMT

>For mange år siden var der i tidernes morgen en retsaag imellem to mænd
>om retten til navnet.
>Udfaldet var at den "anden" også måtte kalde sig Nørkjær, som ellers kun
>min mormors bror gjorde.
>
Det kan godt forekomme.

Feks. hvis den ene familie (din) har regstreret navnet efter navneloven
af 1905 - mens den anden familie, som måske har brugt navnet allerede
før den tid, senere har opfyldt betingelserne for at vinde hævd.

I den situation er der reelt to familier der begge har lige ret til at
bruge det forbeholdte navn. Men alle andre må stadigvæk ikke bruge det.

>Hvor kan man finde oplysninger om sådan en sag, og hvor gammelt navnet
>er ?
>
Hvis en sådan sag er kørt så er det en politisag, ført ved byretten i
den by hvor den anklagede bor.

Se navnelovens §16.

--
mvh, A:\Feldborg

http://www.haunstrup.dk/feldborg/genealogi/opslag/
http://www.haunstrup.dk/feldborg/genealogi/download/

Kommentar
Fra : finn0

Dato : 08-01-03 09:04

Hej
Jeg hedder finn Nørkjær, og min bedstefar og far er fra Aulum.

Nå, men andet var der ikke.

mvh

Finn Nørkjær
email: finn@plot.dk

Kommentar
Fra : finn0

Dato : 08-01-03 09:04

Hej
Jeg hedder finn Nørkjær, og min bedstefar og far er fra Aulum.

Nå, men andet var der ikke.

mvh

Finn Nørkjær
email: finn@plot.dk