/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Folkeskole / Spørgsmål
10  viviborgen 630
hej brug for hjælp
Fra : needhelp
Vist : 1358 gange
50 point
Dato : 10-02-05 22:32

er der en der vil være såsød og vise mig hvordan man sætter punktumer(.) og komaja(,)

kan ikke lige huske det hehe

Kommentar
Fra : dova

Dato : 10-02-05 23:02

Nej, det vil fylde hele siden her, at skulle forklare reglerne for det. Men få fat i et eksemplar af Dansk Retskrivningsordbog, der er et stort afsnit bag i bogen, med reglerne for kommaer og punktummer og meget andet.

mvh dova

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 10-02-05 23:02

Det er ikke så let at forklare i et kort indlæg. Du har sikkert en retskrivningsordbog, i den står et afsnit om grammatik, der finder du reglerne for tegnsætning.
Man sætter komma efter en hel sætning. eksempel. Valde svarer, -det er en sætning, fordi der er både grundled og udsagnsled. Valde er grundled (Den eller det der udfører handlingen,svarer er udsagnsled (Handlingen der udføres.
Man kan også sige: Valde svarer, Nedshelp lytter. så har vi to grundled og to udsagn. Sætningerne kan jo gøres meget længere, eksempel: Valde svarer på nedshelps spørgsmål, Nedshelp lytter til Valdes svar. Der er stadig kun to sætninger og et komma. Punktum sættes,når man begynder på en ny mening.

Kommentar
Fra : nebis

Dato : 11-02-05 11:32

Alt for mange mennesker skriver alt for lange sætninger. Dette gør, at der generelt skal der sættes punktum, så tit som muligt.
Der kan kun sættes punktum, hvis en sætning er færdig.
Et sætning består som minimum af et grundled og et udsagnsled.
Eks. på en sætning: "Peter råber."
"Peter" = Grundled, "råber" = udsagnsled
Et grundled er en navneord, dette findes ved at bytte ud med ordet "jeg", hvis det stadig lyder som en rigtig sætning, når et ord er byttet ud med "jeg", så har du fat i et grundled. "Peter" byttes ud med "jeg", sætningen er "Jeg råber", "råber" byttes ud med "jeg", sætningen er: "Peter jeg" - lyder ikke som en sætning. Altså må "Peter" være grundled.
Et udsagnsled er et udsagnord, dette kan stå i forskellige tider, derfor er dette sværere at lave en regel om, men det er f.eks. "læser", "læste", "har læst", "havde læst" eller "cykler", "cyklede", osv.

Komma-huske-regler:
- Der skal altid komma før "hv"-ord, dvs. "hvad", "hvor", "hvordan", hvorledes" osv.
- Der skal altid komma foran ordet "at" med mindre, der kommer et udsagnsord i navneform lige efter.
Et udsagnord i navneform er f.eks. "at sige", "at råbe"
- Der skal komma foran "som", hvis du kan bytte ordet ud med "der", og meningen forbliver.
- Der skal komma foran "der", hvis du kan bytte ordet ud med "som", og meningen forbliver.
- Der skal komma før en indskudt sætning. Eks: Peter, manden med den røde hue, cyklede forbi.
Kommaet skal være der fordi "Peter" kan sættes lig "Manden med den røde hue"

Der er sikkert flere, men ikke lige komme på flere lige nu.

Kommentar
Fra : cbsjanten

Dato : 11-02-05 14:18

har hørt moget om at word kan hjælpe med det men hvordan ved jeg ikke men ville gerne vide for jeg kan heller ikke sætte ,,,,,

Kommentar
Fra : sipelip

Dato : 11-02-05 21:20

en lidt lettere regel, er at når du rækker vejret naturligt i en sætning, sætter du komma og når du holder en pause og starter på en et nyt udsagn, sætter du punktum. Den holder ikke hvis en dansklærer ser på den, men så er dine skriftlige opgaver i det mindste ikke meningsforvrængende. Et eksempel fra min skoletid om kommateringens vigtighed:

'Dommen lød: hænges, ej benådes.' i modsætning til 'Dommen lød: hænges ej, benådes'