/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
Luften over os
Fra : jonas0212
Vist : 425 gange
50 point
Dato : 10-02-05 19:23

Hvorfor falder luften i atmosfæren ikke ned. Gælder tyngdeloven ikke for luft?

Accepteret svar
Fra : valde.

Modtaget 60 point
Dato : 10-02-05 19:46

Jo Tyngdeloven gælder godt nok. Ellers forsvandt luften jo ud i atmosfæren. Luften bliver jo også tndere og tyndere jo længere du kommer op i "de tyndere luftlag" Ethvert grundstof har sin bestemte "tæthed" Der er forskel på denne tæthed jern træ vand og luft har hver sin tæthed og form, det har noget med molekyleopbygningen at gøre

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 10-02-05 20:01

sådan valde

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 10-02-05 21:22

Jo da - luften falder jo ned, når den bliver koldere end den varme luft, som stiger og vejer lidt mindre.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 11-02-05 01:10

"Luft" er jo en gas - jordens massetiltrækningskraft (gravitationen) sørger for, at luften bliver ved jorden - luften er tættest ved havoverfladen af samme grund (altså gassen er mest komprimeret). Da tiltrækningskraften svinder som man fjerner sig fra jordens overflade (væk fra centrum forstås ) bliver luften tyndere jo længere man kommer væk. Dette kan forklares ved centripetalkraften - at al luften ikke blot slynges væk fra jorden kan forklares ved massetiltrækningskraften mellem de enkelte bestanddele i luften - massetiltrækningen er omvendt proportional med kvadratet på afstanden mellem partiklerne.

Så derfor vil et stykke træ med massen m1 trække gensidigt i et luftmolekyle med massen m2. Kraften kan udregnes til:

F = G (m1 · m2) / (r^2) , Gravitationskonstanten G i SI enheder er 6,67 · 10^-11 (N·m²)/kg²

mvh berpox

Kommentar
Fra : sipelip

Dato : 11-02-05 21:31

luften er opbygget af molekyler der har en indbyrdes afstand afhængig af varme og tryk. Det betyder at når tyngdekraften trækker luften ned mod jorden, stiger trykket, og ved et givet tryk et givet sted, er der ikke plads til flere molekyler. Altså lægger de resterende molekyler sig ovenpå. Deres vægt trykker imidlertid de underliggende molekyler mere sammen, hvorved trykket bliver højere jo længere ned mod jorden du kommer. Over hver cm2 på jorden ved havets overflade, er der ca. 1000g luft, Nu kan jeg slet ikke huske de korrekte tal men et skud i tågen (muligvis foden) er at 90% af atmosfærens masse ligger i de nederste 10% af atmosfæren.

At luften ikke bliver trukket længere ned, er simpelthen fordi den vejer mindre pr. rum-enhed en det der ligger under den. Prøv at hælde olie og vand sammen, så vil du også se at den lettere olie lægger sig ovenpå det tungere vand.

Godkendelse af svar
Fra : jonas0212

Dato : 13-02-05 20:58

Tak for svaret valde..

til berpox > Tyngdekraften er stort set den samme ved Jordens overflade som ved atmosfærens øverste lag, så det har ingen betydning for tryk/densitet.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 13-02-05 21:53

selv tak!

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 16-02-05 23:23

>>jonas0212<<

Sludder! Selvfølgelig har det betydning...prøv at kigge her:http://www.mansfieldct.org/schools/mms/staff/hand/lawsgravaltitude.htm

Og "luft" er jo ikke begrænset til 8 kilometer over os... og dit postulat mht. lufttrykket er ikke korrekt:
http://www.met-office.gov.uk/research/stratosphere/

Der kan du selv se, at lufttrykket falder drastisk som du kommer opad...

Så din opfattelse er desværre forkert!

mvh berpox

Kommentar
Fra : jonas0212

Dato : 26-02-05 21:05

Det er helt rigtigt lufttrykket falder, men det er ikke på grund af at tyngdeaccelerationen falder. Tyngdeacc. er stort set konstant.