Man kan da godt lave en opstilling hvor du kan se nogle tal ændre sig osv, og så vil der være et resultat til sidst, som er rigtigt, hvis man har gjort det rigtigt hele vejen igennem.....
Men i stedet for at "lære at dividere" så er det bedre at du lærer hvad det "betyder" at dividere, for så kan du nemlig lære dig selv at dividere
En god idé er at lave en "historie" eller nogle billeder, der passer til.
Hvis vi nu f.eks. siger at stykket hedder 24:3
Så kan man f.eks. forestille sig, at man har 24 stykker slik (gammel historie, jeg ved det godt
) og man er tre der skal have lige mange stykker.
Hvor mange får man så hver?
Og er der nogen tilbage, som ikke kan deles ud, hvis alle 3 skal have præcis lige mange?
Så kan man prøve med 27:3 men med den samme historie.
Hvor mange får man så hver?
Og er alle delt ud?
1106:7 er selvfølgelig lidt flere at have med at gøre...
Prøv at finde et godt tal som kunne være en portion alle 7 får.
f.eks. 10 hver. (Så er der kun delt 70 stykker ud, så det er måske ikke en god idé...)
Hvad så med 100 til hver? Så er der delt 700 ud... og der kan sagtens deles flere ud...
Hvad så med 150 til hver? Så er der delt 1050 ud... så er vi tæt på! Men der er flere tilbage...
Hvor mange?
Det bedste er at prøve sig frem, og så vil du komme frem til det rigtige til sidt.
På et tidspunkt, når du har gjort det ved flere regnestykker, så bliver du SÅ træt af det at du kommer på nogle bedre idéer så det kan gå noget hurtigere.
Den gang jeg gik i skole (og faktisk indtil for ikke så mange år siden... nogle steder med en lidt doven matamatiklærer endda stadigvæk) skulle man f.eks. skrive:
1106 : 7 Så kan man starte fra en ende af med en mindre del af tallet.
Det første tal er 1 - og det er jo for lidt....
11 kan "deles". Dvs. godtnok kun i én portion med 7 og så er der 4 tilbage. Så vi skriver:
1106 : 7 = 1 For der var til én portion... De 4, der er tilbage skal tænkes som et nyt tal før 0
Så det næste tal er på en måde 40.
Et mellem-regnestykke bliver så 40 : 7.
I hovedet kan man måske regne ud at 40 kan deles i 5 portioner, men med 5 tilbage,
der stadig ikke kan deles ud...
Nu har vi indtil videre....:
1106 : 7 = 15 Men stadig 5 tilbage, som ovenikøbet skal tænkes som noget, der nu står før 6-tallet.
Så det næste tal er på en måde 56.
Et mellem-regnestykke bliver så 56 : 7.
Der må man enten tælle sig frem eller kunne "den lille tabel" i hovedet.
Så finder man ud af at 56 kan deles i 8 portioner (med 7 i hver) og ikke nogen tilbage!!!!
(Det var vist lige dem vi havde tilbage i historien ovenfor, så mon ikke det passer?)
Til sidst står der så:
1106 : 7 = 158.
Men endnu en gang: Det er altså meget bedre at lære hvad det betyder at dividere end at lære at dividere. For hvis man ved, hvad det betyder at dividere, så kan man dividere selvom man ikke kan finde ud af at skrive det på den gammeldags måde, jeg lige viste fra da jeg gik i skole.
Held og lykke