/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
overdreven drypperi fra sikkerhedsventil
Fra : axch
Vist : 11768 gange
200 point
Dato : 07-02-05 11:09

hej
vores sikkerhedsventil på koldtvands tilførelsen til varmtvandsbeholderen drypper voldsomt (1L-1½L pr dag) syntes vi selv, vi ved godt at det er normalt at den skal dryppe, men er der nogen der har et råd om hvordan vi evt. kunne reducere drypperiet ? sikkerhedsventilen er på 10 bar

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 07-02-05 11:38

Normalt? En sikkerhedsventil skal da ikke dryppe eller afblæse med mindre den aktiveres til over det indstillede sikkerthestryk. Prøv at manuelt aktivere ventilen et par gange, så den gennemskylles. Det skyldes sikkert kalk eller skidt. Hjælper det ikke, så vil jeg nok tilråde et VVS besøg.
NB: Sikkerhedsventiler er ikke noget man "leger" med. De er der af en årsag, og bør udskiftes hvis der er fejl på disse.

Kommentar
Fra : tobisch

Dato : 07-02-05 12:05

I hvilken kommune bor du I, lyngby har et højt vandtryk, en sikkerhedsventil må ikke ligge ned, da der samles meget kalk og snavs ved ventilsædet, den skal stå op, hvor gammel er ventilen ?

Kommentar
Fra : axch

Dato : 07-02-05 12:09

den er helt ny den blev skiftet for en måneds tid siden netop fordi den gamle dryppede men VVS eren siger at det var helt normalt at en sådan en ventil vil dryppe når det varme vand uvider sig, meeeen.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 07-02-05 12:15

Det er IKKE normalt, og da slet ikke i det omfang du nævner... han kan godt komme ud og kigge / udskifte igen. Hust du har garanti... så fat i røret

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 07-02-05 12:16

Hmmm! Tastaturvirus... hvordan fik jeg et T i stedet for et K (de ligger da langt fra hinanden)
Der skulle stå... som du sikkert har gættet "Husk du har garanti"

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 07-02-05 12:23

NB: Har du solvarme... så kan den godt "drævle" lidt, da man kan komme op på en ret høj varmtvandsbeholdet temperatur... men så'gutte 1-1,5 l. on dagen.
Da din ventil lige er installeret, så ku' det være pakgarn eller teflon tape som har sat sig i klemme. Har du prøvet at åbne / gennemskylle din ventil et par ordentlige gange (åben, luk, åben luk og skyl igennem - se så om den ikke holder tæt)?

Accepteret svar
Fra : jej123

Modtaget 200 point
Dato : 07-02-05 16:35

Hej

En sikkerhedsventil skal dryppe efter hver opvarmning af beholderen da varmt vand fylder mere en koldt vand. Men den må ikke dryppe når beholderen har nået den ønskede temperatur. Ventilen er normalt tilsluttet afløbssystemet. Altså hvis den drypper hele tiden er ventilen ikke tæt og skal enten renses eller udskiftes.

Mvh

Kommentar
Fra : tobisch

Dato : 07-02-05 17:39

Hvormange er i i familien, stort vandforbrug er lig med mange dryp, vand udvider sig måske omkring 2 % = 2 liter på en 100 liters beholder,

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 07-02-05 18:31

Hej axch !
Lad os lige starte med at slå fast, at en sikkerhedsventil SKAL druppe en lille smule lige efter et stort forbrug af varmt vand, pga. de allerede nævnte grunde.
Men hvis dit drypperi er "til stadighed" så tyder det på snavs af den ene eller anden art inde i ventilen, det kan ofte hjælpe med en kraftig gennemskyldning, som andre også har beskrevet, især når ventilen er så ny er det en god ide.
Ved en ældre ventil er det ikke så god en løsning, da evt. kalk og okker let kan sidde på pakningen, og når så ventilen lukker igen er det tvivlsomt at den "lander" præcis samme sted som før, med endnu mere utæthed til følge.
Prøv med den gennemskyldning, hvis det slet ikke hjælper synes jeg også du skulle bede din VVS-mand kikke på den igen.
Held og lykke med det

Bennymanden (Blik & VVS)

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 07-02-05 18:32

druppe = dryppe

Kommentar
Fra : jej123

Dato : 07-02-05 18:40

Hej
En lille fidus så drypperiet og dermed vandspil. er at bore et lille hul i kontraventilen , som sidder i koldtvandstilgangen, udvidelsen af vandet vil så bare sive ud af dette hul.

Mvh

Kommentar
Fra : jej123

Dato : 07-02-05 18:42

Hej
En lille fidus så drypperiet og dermed vandspil holder op. er at bore et lille hul i kontraventilen , som sidder i koldtvandstilgangen, udvidelsen af vandet vil så bare sive ud af dette hul.

Mvh

Kommentar
Fra : _kmh.

Dato : 07-02-05 18:55

"Fidusen" er god nok - men IKKE lovlig
.... en kontraventil er beregnet på at der ikke må kunne slippe "forurenet" vand ind i koldtvandsforsyningen.
Nu er det jo ikke specielt forurenet fordi det har været i varmtvandsbeholderen, men det kan dog godt indeholde visse bakterier som ikke er gode at drikke, nogle af disse bakterier trives specielt godt omkring 40 - 45 grader.
Jeg kan her komme med et eksempel på en MEGET nyttig virkning af en kontraventil, det er nemlig sådan at en hane med slangeforskruning SKAL have en sådan indbygget for at være VA-godkendt. Forestil dig hvad der sker når mureren arbejder på huset, så har han en slange liggende hen i murebaljen som han tager vand fra til sin blandemaskine, denne slange løber ofte lidt hele tiden - så sker det: ledningsbrud på naboens stikledning, og folkene fra vandværket lukker for gaden.
Når nu vandet fortsat løber ud af hullet ovre ved naboen, så kan enhver vel forestille sig hvad der sker med vandet i murebaljen, altså hvis der IKKE er en kontraventil på. RIGTIGT, det bliver suget med tilbage i vandledningen.
Så nu ved du hvorfor kaffen nogen gange smager af mørtel.

Det var et sidespring - og måske også et "tænkt" eksempel, men man må altså ikke bore huller i sin kontraventil - BASTA

mvh
Benny

Kommentar
Fra : joeson

Dato : 07-02-05 20:50

Hmm.... Kolosalt mange gode råd...men såfremt at du enten for nylig har fået skiftet vandmåler eller haft reperation på din stikledning ind til din ejendom, så er det helt normalt at sikkerhedsventilen dryper/ evt. løber af og til. Årsagen er at kontraventilen i vandmåleren ikke lader noget "smutte" retur.
Vi ser jævnligt sikkerhedsventiler der smider en del vand, men hvis du kun har fået den skiftet evt., så tag fat i ørene på din vvs-installatør, for der kan være en fejl ved sædet i ventilen.

Held og lykke med det

Mvh

joeson

Kommentar
Fra : jej123

Dato : 08-02-05 07:49

Vedr. fidus
Hvis der virkelig skulle være forurenet vand som evtl. kan blive suget tilbage så lukker det lille hul sikkert hurtigt af sig selv.
Og hvor skal evtl. forurenet komme fra.Ved små varmtvandsbeholdere er der ikke noget bakterieproblem.

Godkendelse af svar
Fra : axch

Dato : 08-02-05 08:28

Tak for svaret jej123.