/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
XP Home lukker ikke ned
Fra : Divser
Vist : 260 gange
200 point
Dato : 05-02-05 20:08

En af mine venner har en helt ny Zitech pc med Windows XP Home, som ikke lukker ned. Når man har ventet 4-5 minutter, mens den den står og tygger drøv på et eller andet, må man via Ctrl+alt+delete ind i SYSTEM og bede om "luk computeren", og selv det skal man somme tider gøre flere gange - selv om man har afsluttet alle programmer. Hvad kan dette skyldes? Har nogen en idé til, hvad der kan gøres?

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 05-02-05 20:26

hvis den ikke har gjort det fra day one - så prøv at sætte den tilbage til den dag med systemgendannelse

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 210 point
Dato : 05-02-05 20:38

Du kan læse lidt i denne artikel da de rkan være flere muligheder:
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;da;308029

Kommentar
Fra : olepost

Dato : 05-02-05 20:41

start-indstillinger-kontrolpanel-egenskaber for strømstyring-avanceret

Kommentar
Fra : mpjc

Dato : 05-02-05 21:22

prøv at gøre flg. kør - shutdown -a

Og scan derefter for virus.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 05-02-05 22:55

Det her bliver sjovere og sjovere, enter er spørgsmålet forkert eller også er svarene.

Kom igen Divser, lidt tilbagemelding er vist tiltrængt.

Kommentar
Fra : olepost

Dato : 05-02-05 23:22

Jeg tror nok du skulle kigge lidt på Bjarnes link først

Kommentar
Fra : Divser

Dato : 05-02-05 23:29

Tak for tilbagemeldingerne. Da jeg ikke selv har pc'en stående, vil det tage nogen tid, inden vi kan få undersøgt de forskellige muligheder, så jeg vender tilbage på et senere tidspunkt. Problemet er dog ikke, at pc'en ikke slukker, men at XP simpelthen går i stå, når den bliver bedt om at lukke.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 05-02-05 23:48

Just what I thought!
Du skal have lidt historik med ind i fejlfindingen, hvad er der sket forud for fejlen, opdatering, installering eller måske sletning af noget.
Jeg vil anbefale, at prøve med, at anvende msconfig (skriv msconfig i Kør - OK) vælg Start og enten deaktiver alle programmer der starter med Windows og aktiver et ad gangen efterfulgt af nedlukning for, at se om et af disse programmer hænger, eller afprøv med deaktivering et ad gangen.
Hvad der videre kan gøres kan vi vende tilbage til i givet fald.

Kommentar
Fra : Divser

Dato : 12-02-05 20:51

Hej igen!

I lyset af jeres tilbagemeldinger (primært fra BjarneD) har vi nu fået set nærmere på pc'en. Da der ikke så ud til at være nogle hardwareproblemer, koncentrerede vi os om softwaren. Ved gentagne forsøg blev det afklaret, at årsagen ikke var programmer, der startede op ved opstart, men det var et Harry Potter spil (som blev spillet på pc'en dagligt). Harry Potter spillet krævede et 32MB grafikkort, men der var kun et 16MB integreret grafikkort på pc'en. Derfor startede spillet op i en eller anden "software-mode", som dannede nogle kæmpe temporære filer på pc'en. Dette viste sig at være årsagen til, at programmet/spillet var evigheder om at lukke ned, når pc'en skulle slukkes. PC'en er nu blevet forsynet med et 128MB grafikkort, Harry Potter spillet afinstalleret, alle ini-filer og registreringer i registreringsdatabasen slettet (dette viste sig at være nødvendigt), hvorefter alt nu ser ud til at fungere normalt. Indtil videre ser Windows XP ud til at lukke ned ned inden for rimelig tid.
Tak for kommentarer. Pointene går til BjarneD for at rette opmærksomheden mod opstartede/kørende programmer.
Mvh
Divser

Godkendelse af svar
Fra : Divser

Dato : 12-02-05 21:03

Tak for svaret BjarneD.

Min tilbagemelding er følgende:
"I lyset af jeres tilbagemeldinger (primært fra BjarneD) har vi nu fået set nærmere på pc'en. Da der ikke så ud til at være nogle hardwareproblemer, koncentrerede vi os om softwaren. Ved gentagne forsøg blev det afklaret, at årsagen ikke var programmer, der startede op ved opstart, men det var et Harry Potter spil (som blev spillet på pc'en dagligt). Harry Potter spillet krævede et 32MB grafikkort, men der var kun et 16MB integreret grafikkort på pc'en. Derfor startede spillet op i en eller anden "software-mode", som dannede nogle kæmpe temporære filer på pc'en. Dette viste sig at være årsagen til, at programmet/spillet var evigheder om at lukke ned, når pc'en skulle slukkes. PC'en er nu blevet forsynet med et 128MB grafikkort, Harry Potter spillet afinstalleret, alle ini-filer og registreringer i registreringsdatabasen slettet (dette viste sig at være nødvendigt) og Harry Potter spillet installeret igen, hvorefter alt nu ser ud til at fungere normalt. Indtil videre ser Windows XP ud til at lukke ned ned inden for rimelig tid."

Tak for hjælpen. Jeg har anset din besvarelde for "god", selvom du ikke direkte kom med en løsning, men ud fra de informationer, du fik, havde du jo ikke havde en jordisk chance for svare mere præcist.

Mvh
Divser

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-02-05 23:48

Det kan man jo så kalde teamwork og det er da heller ikke så ringe.