/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Lille diskussion før valget..
Fra : Birgitta
Vist : 349 gange
22 point
Dato : 05-02-05 15:47

Hvis man forsøger at holde folk længst muligt på arbejdsmarkedet, -vil det så ikke gå ud over 1) børnefamilierne (bedsteforældrene får mindre tid) -og 2) -de gamle, som så bliver helt overladt til offentlig omsorg, når deres børn fortsætter på arbejdsmarkedet??

Kommentar
Fra : dova

Dato : 05-02-05 16:04

De fleste gamle er i forvejen overladt til offentlig omsorg, det er ikke ret mange der er så priviligerede at have børnene så tæt på, eller med tid nok til at kunne varetage omsorgen for forældrene.
Og børnefamilierne, der har det længe været sådan, at bedsteforældrene ikke kan være det samme for børnebørnene som for mange år siden. Mange bliver bedsteforældre i 45-50 års alderen hvor de selv har mange år tilbage på arbejdsmarkedet og egne interesser at varetage.

Jeg tror faktisk ikke det går ud over ret mange, at blive holdt længst muligt på arbejdsmarkedet, hvis helbredet er i orden.
Mange føler sig endda mere eller mindre pressede til at gå på efterløn, for at give plads til yngre kræfter.

mvh dova

Kommentar
Fra : nanahund

Dato : 05-02-05 17:18

Jeg tror nu ikke der er ret mange som føler sig presset til at gå på efterløn, for som en arbejdsplads er skruet sammen i dag er der nu ikke ret mange der kan følge det tempo der er. Og det der med et fint ord hedder ældre medarbejder politik er nærmest en by i Rusland hvis vi taler om en industri virksomhed. Men det lyder så fint at det har vi ikke råd til, men har vi råd til at unge menesker får bistandshjælp, og spilder deres ungdom på ikke at yde lidt, og så reparere på alle dem som er nedslidt og dermed har en dårlig livskvalitet???. Hvis nu vi alle lærte kan man ikke få det man ønsker sig, må man ønske det man kan få. Og det kan være job - penge - og lære at klare sig selv økonomisk.
Mvh. Nanahund.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 05-02-05 17:28

Men man snakker jo også om, at de gamle skal have lov til at vælge plejehjem i nærheden af deres børn...

De jævnaldrende, jeg kender, som ikke mere er på arbejdsmarkedet, de har da børnebørn et par dage af gangen i skoleferierne. Og jeg ville da aldrig nogensinde selv have kunnet tage mig af min gamle mor den sidste tid, hun levede, hvis jeg stadig havde været på arbejdsmarkedet.

Jo, det er da rigtigt, at de fleste hellere vil passe deres job end de vil sidde hos en gammel ildelugtende mor med beskidt ble. Men kan vi være det bekendt?

Og ja, man bliver bedsteforældre i 45-50 års alderen, men det er 10 år senere, at kræfterne ikke mere rækker til alt, og man så bliver "nødt til" at vælge familien fra, -både hvad børnepasning og omsorgen for de gamle angår.

Jeg synes godt, man kan skelne mellem "ældre" og "gamle".
Når man er 60 år, så har man jo typisk en forældregeneration, der er over 80 og børnebørn i skolealderen...

Accepteret svar
Fra : valde.

Modtaget 22 point
Dato : 05-02-05 17:39

Nanahund!
Lære at klare sig selv økonomisk. Vil du så påtage dig jobbet som læremester?
Oh! Då får en klasse på tre gamle to kørestolsbrugere to blinde, en døv, fem udbrændt med gigt piskesmældeller astma, måske en eller to småtbegavede. Hvor lang skal deres skolegang være inden de lærer at klare sig selv økonomisk??

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 05-02-05 17:40

Nanahund, vi er nok ret enige.

Det, jeg siger, er derudover, at vi måske skulle se de arbejdsløse, efterlønnerne og pensionisterne som en styrke i samfundet.
Jeg har i hvert fald helt personligt -i de perioder, hvor jeg har været udenfor arbejdslivet- brugt mit eget overskud på børn, voksne og gamle, som havde (og har) brug for mig.

Det er SÅ utilfredsstillende, at arbejdslivet skal fylde ALT, hvis man også har mennesker omkring sig, som man holder af, ---som har brug for omsorg uden kroner og ører.

Men omvendt, så vil mange mennesker vælge et engagement, som giver påskønnelse i form af penge og social accept, -fremfor det gratis og usynlige arbejde, man udfører med børnebørn og gamle forældre.

---Og børnene og de gamle bliver taberne..

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 05-02-05 17:53

Valde, Nanahund siger jo (vistnok) netop, at folk går på efterløn fordi de ikke mere kan klare arbejdet.
At ældre medarbejdere kan have fået nok, men det bliver repareret og sendt i arbejde igen, selv om der var mere mening i, at sætte unge arbejdsløse i arbejde...

Jeg tror ikke, at Nanahund giver udtryk for, at det er i orden, at folk skal arbejde så længe som muligt...

----Min egen bekymring går på, at hvis Fogh forbliver ved magten, så vil han forsøge at få mere arbejde ud af de ældre. Han tror, det vil aflaste børnefamilierne... Men det vil bare gøre kløften mellem generationerne endnu dybere..

Kommentar
Fra : fleng

Dato : 05-02-05 18:18

Det er da egenligt mærkeligt som det er gået. dengang jeg kom på arbejdsmarkedet for mange år siden, da var arbejdstiden 48 timer pr uge. Dengang var der ingen der ikke havde tid til at passe deres børn selv om begge forældre arbejdede ude og fik børn deres passet i vuggestuer og børnehaver, kom træt hjem skulle lave mad med videre. I dag hvor arbejdstiden er meget mindre ferierne er meget længere nu er der ligesom ikke tid børnene mere, det skulle vel ikke være fordi der er kommet mange andre tilbud på hvad der kan laves i fritiden i forhold til dengang.
Alle vil gerne have, især hvis andre betaler.
Mvh. Fleng

Kommentar
Fra : binky

Dato : 05-02-05 18:20

Jeg synes, at pensionsalderen skulle nedsættes til 60 år på frivillig basis, det er jo ikke alle, der har indbetalt til efterløn. Hvis det var frivilligt, om man ville gå på pension som 60-årig, hvor de fleste har etableret sig, kunne det måske give flere arbejdspladser. Det var bare en tanke, jeg er jo ikke politiker.
mvh
binky

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 05-02-05 18:25

Fleng, når bedsteforældre passer deres børnebørn, så er det selvfølgelig nok til dels for at hjælpe forældrene, men det er da også af kærlighed til deres børnebørn..

---Og for nogen måske også med et lønligt håb om, at forældrene vil hjælpe, når bedsteforældrene får brug for det....

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 05-02-05 18:32

Jeg er enig, binky. --Jeg tror også, vi ville få et bedre samfund, hvis det blev mere acceptabelt at være uden lønnet arbejde. --Der ville blive mere overskud til omsorg for både børn og gamle.
---Og nogle gange er det os, der ikke er politikere, der skal få tankerne, binky...

Kommentar
Fra : fleng

Dato : 05-02-05 20:41

Det var nu ikke lige bedsteforældrene jeg tænkte på men, derimod den evige sang om hvor hårdt børnefamilerne har det og efter min mening har de det ikke værre i dag end førhen. bedsteforældrene har vel altid hjulpet deres børn når der var behov for det og det synes jeg er rigtigt godt.
Mvh. Fleng

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 05-02-05 20:56

Men hvis bedsteforældrene skal blive længere på arbejdsmarkedet fuld tid eller mere, -som Fogh lægger op til, så må tiden jo tages et eller andet sted fra...
Og med de gamle vel anbragt på plejehjem eller i hjemmeplejens "omsorg" --og med mere hjælp til børnefamilierne fra samfundet, så bliver det endnu sværere at bibeholde de gamle familiemæssige dyder.. Hver generation bliver endnu mere sig selv nok.

Kommentar
Fra : nanahund

Dato : 06-02-05 09:02

Jeg vil da lige sige sige til Valde, at lære at klare sig selv ikke har noget med skolegang at gøre, men at bruge sin sunde fornuft som vi dog alle fik i vuggegave, men ikke alle tog med derfra. Det kan så også kaldes forkælelse, for nogen får jo alt hvad de peger på, og bliver vartet op i hoved og røv. Og så syntes jeg nok der er forskel på om det er syge og svage eller dem der bare er så dovne at de dårligt gider stå op om morgenen.
Mvh Nanahund

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 06-02-05 12:48

Næh, Nanahund! Sund fornuft er IKKE en vuggegave.

Hvis man er umanerlig heldig, så har man nogle ressourcestærke forældre, som kan give deres børn nogle brugbare normer for, hvordan man begår sig i samfundet. Og så vokser man op og tror, at ALLE har samme vilkår.
Det har alle bare ikke. For de aller-allerfleste forældre er ikke spor perfekte, og det går ud over de sagesløse børn. Men det giver måske også børnene en bedre mulighed for at forstå andre menneskers problemer, -og ikke bare affærdige f.eks. psykiske problemer som "dovenskab"

"Sund fornuft" er nogle normer, som lige netop DINE forældre har givet DIG.
For mange andre mennesker er det i allerhøjeste grad "sund fornuft" at tage en uddannelse, så man økonomisk kan forsørge sig selv og sine børn. For dem HAR "sund fornuft" noget med skolegang at gøre!

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 06-02-05 13:21

Birgitta!
Nej jeg tror bestemt ikke jeg misforstod Nanalund. Næ jeg ramte vist lige på kornet.

Nanahund!
Det er da et vrøvlesvar du giver! Prøv lige at se på den klasse jeg gav dig, of tænk dig om. Hvad hjælper sund fornuft "ivuggegave" dem?
Mange af dem der i dag udgør "Ældrebyrden", blev som 12 årige sendt ud på landet, eller ud som arbejdsdrenge eller piger, så dekunne tjene penge , til de små virksomheder. Så virksomheds ejernes børn kunne blive fritaget for arbejdet, og der kunne blive tid råd, til at de fik en uddannelse, Medens arbejdsdrengene måtte slide så der knap var kræfter til at passe skolen. Når så de blev sat i skat, måtte de betale til den tids "ældrebyrde" Foruden, at der blev mulighed, for at de nye generationer kunne få en uddannelse, den har "ældrebyrden" også betalt. men nu siger de samme forkælede unge: "I er en byrde for os, I kunne da bare have lært at klre jer selv økonomisk, I fik jo jeres sunde fornuft i vuggegave"(I modsætning til os)

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 06-02-05 13:35

valde, med "ældrebyrden" tænker man vist især på den meget store gruppe, der i dag er omkring 60 år. -Den gruppe, som i løbet af de næste årtier forrykker samfundsbalancen så en væsentlig større del af de stemmeberettigede vælgere er udenfor arbejdsmarkedet. --Det er da ikke så sært, at der kommer panikagtige forslag om nedsættelse af stemmealderen til 16 år, eller stemmeret til allen incl. børn, som forældrene så skulle stemme for.
DE ældre bliver en reel trussel mod de yngre generationers egoisme.

Tidligere var bedsteforældregenerationen jo en ressource for børnefamilien...

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 06-02-05 15:00

Birgitta!
Den synsvinkel er ny for mig. Man plejer jo kun at snakke økonomi i forbindelse med "ældrebyrden".
Så jeg har tænkt i tal (Kr.)
Jeg hører selv til de små årgange. dem som Thit Jensen fik skyld for. Der blev kun født ca 60,000 børn årligt, det gag lidt problemer på arbejdsmarkedet, i en kort periode (Ikke så store som forudset). Så kom jo "mørklægnings børnene" De årgange der er født fra 1940 - 45, i de år blev der født ca 75,000 børn årligt, nu er vi tilbage ved de "normale" 60,000 børn årligt, ok 5 år med et overskud på 15,000 årligt, giver jo noet mindre end 75,000 til at udgøre ældrebyrden, (Nogle er jo døde p gennem årene) Vi siger 75,000 som så skal forsørges af jeg ved da ikke hvor mange; men 170,000 arbejdsløse, må jo hjælpe til, og give en 25% i skat brutto, så stemmer det vel nogen lunde med det de ældre skal have i pension. så helt sort kan det jo ikke se ud!
Men stemmerne de blever jo lidt forrykkede, giver man så stemmeret til de 16 årige så er der 120,000 stemmer mere til de unge, og de beholder deres overvægt! Så du har vel ret der

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 06-02-05 15:08

Hvad mener i om at valget egentlig blevet til et præsidentvalg. Så er det som om en del af partierne ikke trænger igennem. Hvem foretrækker i egentlig som "Præsident" Pia Kærsgård eller Marianne Jejved??? Har Pia Kærsgård kke forspildt sin chanse ved at forlange en hånfæstning af Hr. Rasmussen?

Kommentar
Fra : fleng

Dato : 06-02-05 17:28

Det er muligvis et præsidentvalg men, i så faldt er der for mange skjulte kort. I et rigtigt præsidentvalg ved man trods alt hvad man stemmer på.
Mvh. Fleng

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 06-02-05 19:45

Uha, uha,,, fri os for Pia Kærsgård...

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 09-02-05 13:58

Ja, så er valget overstået, --og det gik jo desværre som man havde forudset.. Øv..

Jeg lukker spørgsmålet, og da jeg ikke vil gøre mig til dommer over, hvem der har de "rigtigste" meninger, så har jeg simpelthen talt indlæggene op og nået til følgende:

dova 1
nanahund 2
valde 4
fleng 3
binky 1

Godkendelse af svar
Fra : Birgitta

Dato : 09-02-05 14:01

Tak for svaret valde..
Og ak for indlæggene fra jer andre også.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 09-02-05 14:24

Jamen tak for diskussionen,
Og tak for pointene