/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
Forskellige spørgsmål ang. akvarier
Fra : SiaIce
Vist : 417 gange
22 point
Dato : 03-02-05 17:12

Jeg har lige lidt af hver af spørgsmål.

Hvor mange fisk i hvilke størrelser mener i man kan have i et 110 liters?
Hvor mange gange om dagen fodre i jeres fisk og med hvilket foder?
Hvilke fisk vil i anbefale til et børneakvarie (10års alderen)?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 03-02-05 17:53

Fisk fodrer man ikke flere gange om dagen.
Max en gang om dagen og kun så meget, at det er spist inden for et par minutter.
Foderet afhænger af hvilke fisk, mere om det senere.
Al begyndelse er svær, så hvis I ikke har erfaring med akvarie, skal I være forberedt på at I sikkert mister en del fisk i begyndelsen.
Et 110 liters akvarie bør max indeholde 20 fisk.
Og ikke for mange forskellige racer.
Sværddrager og Platy er gode begynderfisk og fås i mange forskellige farver.
De trives fint med tørfoder.

Det kommer også lidt an på, hvad I har af filter, pumpe og varme hvilke fisk der vil kunne gå sammen.

mvh dova

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 03-02-05 19:48

Tommelfingerreglen er maximalt en fisk per liter.
Hvilket foder er afhængig af hvilken type fisk, det kan de oplyse, der hvor du køber fiskene, nogen spiser flager, der smuldres i passende stykker, nogen, bundfisk, får piller der lægger sig og opløser sig på bunden og der er også andre typer foder og levende foder, fx dafnier.
Det er mest almindeligt, at fodre to gange i døgnet og som Dova siger ikke mere end de spiser op på et par minutter.
Jeg vil råde dig til at læse om emnet fx Politikens håndbog eller søge efter nogen oplysende hjemmesider på nettet, så du får den rigtige erkspert-information til de spørgsmål, der dukker op, frem for at få svar fra nogen anonyme her, som du ikke kan være sikker på er så kloge som de måske gerne vil give sig ud for.

Kommentar
Fra : mehn

Dato : 03-02-05 20:15

Hej jeg syntes i skulle prøve at få fadt i nole skyttefisk,jeg har ikke set dem så mange steder de første fik jeg fra bistrup plantecenter hvor der er en lille fiske hanler.
Tankarpen på amargerbrogade har også haft/har dem det er de sjoveste fisk jeg har haft, de kan fodres med edderkopper og om vintren er der jo ikke så mange af dem men så kan man fodre dem med bænkebiddere eller købe fluer som man kan lukke ned i akvariet, som fiskene så skyder ned eller springer op og tar men de spiser selfølgelig også almindelig fiskefoder .
jeg har dem gåene sammen med et par kysseguramier og en baji haj og en masse små fisk i et 140 liters akvarie.
Men hold jer til skytte fisk de er rigtig skægge ( skal ha lidt saldt i vandet ) og hold jer fra hajer de bliver alt for store,og nole af dem tar de andre fisk..
det med størrelsen er min egen erfaring
Hilsen mehn

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 03-02-05 20:29

Hej SiaIce!
Dit første spørgsmål kan ikke besvares, da det er individuelt, alt efter hvilke fisk det drejer sig om.
Hvis du vælger neonfisk, kan der være i snesevis, men vælger du store ciklider, kan der måske kun være 2, de kan endda fås så store, at de slet ikke kan gå i 110 ltr.
Du kan heller ikke gøre det op i antal pr. ltr. af samme grund, men måske i cm. fisk pr ltr.
Dit andet spørgsmål er lidt nemmere.
Det er faktisk ligegyldigt, det vigtigste er som dova og mulberry siger, at de ikke får mere end de spiser omgående, da foder der ikke bliver spist forgifter vandet.
Levende foder kan man give mere af pr. gang, men selvfølgelig ikke så meget, at f.eks. daphnierne går så længe uden at blive ædt, at de dør og går i forrådnelse.
Dit tredie spørgsmål:
Børn kan jo lide at der sker noget i "bassinet", så jeg vil foreslå at starte med fisk der føder levende unger, generelt er disse fisk også de mest robuste og børn bryder sig jo ikke så meget om diverse dødsfald.
Der kan nævnes guppyer-platy-sværdrager-molly som alle kan gå sammen.
Held og lykke
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 03-02-05 20:32

Glemte lige at sige---det vigtigste er at låne lekture på biblioteket, de har et hav af bøger om akvariedrift.

Kommentar
Fra : SiaIce

Dato : 04-02-05 14:59

Hej alle sammen!

Vi har haft akvarie et stykke tid og sprgsmålene var ikke fordi jeg ikke ved nogle
om akvarie mere fordi jeg er nysgerrig og gerne vil vide hvordan i andre gør.
Måske bare mig der ikke formuleret det ordenligt. Bortset fra det så har vi kun
haft én død sugemalle og to døde fisk i alt den tid vi har haft akvarie.

Kommentar
Fra : mehn

Dato : 06-02-05 14:09

Hej SiaIce
jeg har haft akvarie et stykke tid det jeg gør er at abonnere på fisk her på kadu og i øvrigt hvergang jeg er tvivl om nget så lede herr på nettet, det er tit at der ret ofte der står på den ene side noget er godt og på den aanden at det er dårligt. men prøv at gå en tur rundt og spør om frosne røde myg.
Efter et par måneder kan jeg også anbefale et bundfilder før havede jeg meget problemer med nitrit,
så lavede jeg et bunfilter det lostede 150.-ca.og en masse arbejte men nu er der ingen nitrit i mit vand mere.
men jeg ved jo så ikke hvor godt det er om et halvt år,men det er der også en masse meninger om nogle siger det er det bedste andre det modsatte,men det er det pæneste efter min mening nu er der ikke nogen stor pumpe nede i akvariet længere..
det var i øvrigt min fiskepushers anbefaling og prøve bunfiltret han mener ikke røde myg er gode det gør de tilgengæld nede hos bonni dyre bix så er det jo hvem der har ret??????

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 15-02-05 00:12

Kære kandubruger!
Du har stillet dette spørgsmål i kandu for over 10 dage siden og fået svar.
Det er almindeligt i kandu at man takker for hjælpen og lukker spørgsmålet. Når du ikke har gjort det, skyldes det formodentlig en forglemmelse eller ukendskab til hvordan.
Man takker for hjælpen ved at acceptere et af svarene, dette gøres ved at trykke på ”accepter som svar” ovenover og til højre for det svar du synes er bedst.
Det er muligt at svaret/svarene ikke er lige hvad du håbede på, men så vælger du blot det svar der kommer nærmest.
De point du har udsat som belønning for et svar, er alligevel tabt for dig i samme øjeblik spørgsmålet er stillet.

Mvh.
dabj

Kommentar
Fra : jesperkrogslund

Dato : 13-03-05 23:10

det er et godt spørgsmål.Vi har i min familie en fiskefortning, vi plejer at sige til folk at hvis det er små fisk kan i have omkring 60 til 70 fisk i det vil sige at det er fisk som tetra/platyer og den slags fisk det er også godt at have nogle bundfisk. Du skal kun fodder en gang om dagen og maden skal være spidst inden der ca er gådet 5 min. Her er lige lidt ander gode råd. Det er godt at have et godt bundlag i det vil sige omkring 5 cm i forgrunden og så lad det stige op til omkring 8-10 cm i baggrunden. Det er også vigtigt at man ikke har lyset tænt hele dagen da man næmt kan få problemer med alger det skal tændes når man kommer hjem fra arbejde og slukkes når man går i seng. Til sidst er det vigtigt med godt med planter i dit akvarie