/ Forside/ Teknologi / Internet / E-Mail / Spørgsmål
10  bentjuul 3460
"send" nægtet
Fra : refi
Vist : 475 gange
100 point
Dato : 03-02-05 16:01

Så har vi brug for lidt hjælp.

Problemet er at en af vores emailadresser godt kan modtage, men der kan ikke sendes fra den.
Fejlmeddelelse - Blokeret p.g.a. spam IP 195.82.220.41

Vores mailserverudbyder (wannafind) påstår fejlen ikke ligger hos dem og foreslog at ændre SMTP adressen til vores udbyders SMTP - OG DET VIRKEDE.
Så hvis jeg bruger udbyders SMTP kan jeg godt sende fra adressen men ikke hvis jeg bruger adresseudbyderens SMTP.
Kan man tjekke hvem der har IPen (det er IKKE min eller mailudbyders).

Jeg har fra mailudbyder fået et link hvor jeg kan ophæve blokeringen - men inden jeg gør det kunne det være interessant at vide hvad der sket.

Det skal tilføjes at vi i en periode modtog en del post (viagra og alt det der) men de afsendere har jeg selv blokeret.
Hvis det er det der er årsagen, burde jeg vel heller ikke kunne modtage.

Kommentar
Fra : hansen9

Dato : 03-02-05 16:09

Adressen tilhører Tele2

Kommentar
Fra : refi

Dato : 03-02-05 16:16

Det var jeg "næsten" klar over da vi har Tele2 som udbyder.
Men det løser ikke problemet da jeg jo godt kan sende gennem Tele2´s mailserver men ikke gennem min mailudbyder.
Det var det jeg fandt lidt "tricky"

Kommentar
Fra : refi

Dato : 03-02-05 16:21

Det kan yderligere tilføjes at CBL påstår at det faktisk ALDRIG er mailserveren der er blokeret.

Derfor kunne det være interessant at vide hvem der har omhandlede IP, den ligger nemlig meget tæt på min.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 03-02-05 16:30

du skal bruge den SMTP KODE som DIN internetudbyder har Da du skal i gennem deres "mailserver" først / når du går på nettet skal du også i gennem deres "linie"

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 03-02-05 16:31
Kommentar
Fra : refi

Dato : 03-02-05 16:38

"rotw"

Det er jeg helt på det rene med, men forstår stadig ikke at jeg ikke kan sende fra mailudbyder.
Det har da tidligere ikke været noget problem, men er opstået p.g.a. omhandlede spammeddelelse.
Hvis nogen bruger vores adresse til at sende spam burde den vel være blokeret alle steder.
Det der undrer mig er at IPen ikke er vores - så at den er blokeret burde jo ikke have indflydelse på vores forsendelser.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 03-02-05 16:49

tele2 har problemmer med spam får tiden

www.spywarefri.dk eller www.arlet.dk
download hijackthis og kør en hijackthis send/smid hijackthis loggen ind til en af de overstående

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 03-02-05 16:51

hvad siger windows hvilken ip har du i følge windows98/2000/xp

Kommentar
Fra : refi

Dato : 03-02-05 17:32

Som tidlige nævnt en der ligger meget tæt op af den spærrede.
Derfor var jeg næsten klar over at det var en TELE2.
Men som sagt er det ikke min, og jeg kan jo godt sende via tele2 bare ikke via min mailudbyder som er wannafind.
Og som sagt har det altid virket.
Nu har jeg lavet SMTP om i kontoen så den går via tele2´s mailserver men pop3 er stadig wannafind og det virker udmærket.
Jeg kan selvfølgelig blot hæve spærringen men er jo nysgerrig efter hvad der er årsagen.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 03-02-05 17:36

Smutter lige en times tid men tjekker senere - så kom bare med flere ideer og kommentarer.

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 03-02-05 19:31

Er der noget her, til løsning af mysteriet ?
http://www.kandu.dk/dk/spg/38451

http://www.networkingfiles.com/PingFinger/Neotraceexpress.htm
Download NeoTrace Express 3.25

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : refi

Dato : 03-02-05 20:21

Hejsa "jakjoe"

Det kan jeg ikke bruge til så meget.
Det fastslår kun hvad jeg allerede ved.
Selvfølgelig kan jeg bare ophæve blokeringen, men det fortæller mig jo ikke hvorfor.....
At man har spærret en IP p.g.a spam er ok, MEN DET ER IKKE MIN IP.
Mailene (der var 3 forskellige) blev alle afvist - Det skulle da være mærkeligt at alle tre modtagere skulle være spærret.
Har i mellemtiden talt med Wannafind der oplyser at man ALTID skal bruge sin UDBYDERS mailserver, uanset hvor man har sin adresse.
Så kan man jo undre sig over at man overhovedet får oplyst adresseserverens SMTP når man alligevel ikke skal bruge den.
Men som sagt.....
Er der nogen mulighed for at få oplyst hvem der har den omhandlede IP????

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 03-02-05 21:05

See http://www.ripe.net/db/copyright.html

inetnum: 195.82.212.0 - 195.82.222.255
netname: DK-NETCOM
descr: Tele2 A/S
descr: Get2net dialup modem pools

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : refi

Dato : 04-02-05 00:46

Åh jo -

Det er jo også det jeg hele tiden har formodet, nemlig at IPen er en TELE2 IP, men det er nok umuligt at finde ud af hvem der bruger den.
Problemet er så stadigvæk hvorfor en spærring af netop den IP har indflydelse på min mailservers spærring af min adresse, når TELE2 godt vil sende fra den, og det er dog dem der tilsyneladende har problemet, med mindre man har spærret alle TELE2s IPer.

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 04-02-05 10:37

Som det er beskrevet fra RIPE er det en modem-pulje hos TELE2, og så må det være tilfældigt, hvem der bruger den IP.
Er det mailudbyderen der bruger TELE2´s pulje ?

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : refi

Dato : 04-02-05 11:56

Det lugter jo lidt af at alle 3 modtagere er på modem, det var nemlig alle get2net-adresser.
Jeg prøvede her i formiddags at rette SMTP tilbage til mailudbyder, og nu fungerer det igen, hvilket jo må betyde at modtagerne idag har andre IPer.
Mailudbyderen til omhandlede adresse er Wannafind, som er vores webhoteloperatør, og vores netudbyder er ganske vist Tele2, men vi er da ikke på modem.

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 04-02-05 12:06

refi> Jeg er ikke helt med på alt hvad du har skrevet.

Men den IP-adresse du oplyser, er det ikke afsenderadressen for dine mails...og den er adresse er blevet spærret af en anden "mailserver". ??

Hvordan sender Wannafind mails videre ?
Bruger de TELE2, og derfor får tildelt den omhandlede IP ?

Jeg er ude på dybt vand.....måske ?

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : refi

Dato : 04-02-05 13:45

Jeg forstår godt din frustration.....

Mailkontoen er tastet ind som pop3 til wannafind (eget domæne). SMTP er tastet ind som wannafind (eget domæne).
Det var det der pludselig ikke virkede, og gav en blokeringsbesked.
Ved ændring af SMTP til Tele2 som er netudbyder virker det.
Wannafind meddeler at SMTP ALTID skal være netudbyder og ikke mailudbyder.
Det har dog altid virket trods det at jeg har brugt mailudbyders SMTP.
Jeg er godt klar over at alt mail under alle omstændigheder går via Tele2, men problemet var jo at omhandlede IP slet ikke var vores.
Men hvorom alting er så virker det igen med SMTP sat til eget domæne, så blokeringen må være ophævet.
Mit spørgsmål gik derfor mest på HVAD der skete, siden jeg godt kunne sende via Tele2 men ikke via eget domæne.
Som sagt er IP hverken vores eller wannafind (domænehotel).

Accepteret svar
Fra : jakjoe

Modtaget 100 point
Dato : 04-02-05 14:00

refi> Kan forklaringen findes her ??

http://www.net-faq.dk/faq.pl?get=smtp
Citat
Denne to-deling er et interessant aspekt ved SMTP fordi det betyder at de adresseoplysninger som klienten viser ikke er de samme som mailserverne benytter til at håndtere posten. Det må siges at være en svaghed i protokollen og betyder at det er utroligt enkelt at forfalske de synlige adresseoplysninger. Forfalskning er meget udbredt ved spam og forskellige former for e-mail angreb, og man bør derfor som ikke tillægge adresseoplysningerne større autoritet end brødteksten.

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : refi

Dato : 04-02-05 21:03

Det lyder som en acceptabel forklaring da det jo netop var p.g.a. spam, så jeg tror ikke vi kan komme det nærmere.

Som sagt virker det også igen, så nogen må jo have ophævet blokeringen.

Tak for forsøg på at løse mysteriet...

Godkendelse af svar
Fra : refi

Dato : 04-02-05 21:04

Tak for svaret jakjoe.

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 04-02-05 21:38

Jeg siger også tak.

mvh
jakjoe