/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Højere uddannelser / Spørgsmål
10  3773 570
historie opgave........!
Fra : Mac.C_ThE_PiMp
Vist : 1289 gange
400 point
Dato : 01-02-05 12:59

hej... jeg skriver historieopgave sammen med en af mine venner om forholdene under slaveriet i USA... vi har lavet denne disposision og vi vil meget gerne have noget respons på det, samt en der evt ville finde nogle sider hvor vi ka finde oplysninger om de forskellige punkter... der er gode point, og vi vil godt give 400 ekstra point for en rigtig god besvarelse... er der evt en der ude der har skrevet om emnet, som vi ka låne opgaven af, som inspirationskilde..? på forhånd tak Thomas og tue.... her er disposisionen:

Slaveriets opståen i USA

Hvor kom slaverne fra?
Hvorfor var de nødvendige/brugbare?
Hvorfra nedstammer ”slaverne”?

Forholdene under slaveriet

Boligforhold?
Arbejdstider/daglængde
Styremåde… Tvang el. frivillig
Var der en ”ejer”? JA!
Pris… Værdi?
Hierarki mellem slaver?... Slavetype?

Slaveriets ophøring/Borgerkrigens begyndelse

Hvad satte en stopper for slaveriet? Borgerkrigen??
Én bestemt hændelse? Flere?
Hvad blev resultatet af borgerkrigen?

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 01-02-05 13:33

Hvem har ikke læst "Onkel Toms Hytte" Detber en fortællin om slavernes forhold. Lån den på biblioteket, hvis i har tid. Det er een ualmindelig spændende bog.

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 01-02-05 14:23

Hej begge 2

Det er et utrolig spændende og mørkt kapitel. Prøv at læse denne artikkel .. den vil garanteret kunne hjælpe jer godt på vej. Slaveriet har en meget, meget lang historie.
http://www.faklen.dk/dk/faklen/08/slaveriets.shtml
God arbejdslyst !
/PG

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 01-02-05 15:09
Kommentar
Fra : dova

Dato : 01-02-05 15:55

I skulle næsten finde en bog af Alex Haley, den hedder "Rødder" på dansk.
Den følger en slavefamile gennem mange år.
Den blev for år tilbage filmatiseret som TV-serie og fortæller sådan set alt hvad I vil vide.

Men som svar på et par af jeres spørgsmål:

Slaverne blev hentet i Afrika. Bortført og sejlet til Amerika i de berygtde slaveskibe. Under elendige forhold hvor kun de stærkeste overlevede.
Og var de nødvendige?? Ja deres arbejdskraft var jo god nok, til de store plantageområder, og det var billigere for Amerikanerne at købe nogen slaver end at ansætte folk.
Og slaverne var negre, som ikke engang blev regnet for så meget som dyr, og derfor tillod de hvide sig at behandle dem meget dårligt.
Nu er det altid næsten kun slaveriet i Amerika man hører om, men danskerne benyttede sig også i stor stil af slavers arbejdskraft. I de danske kolonier på de Vestindiske øer.

Slaverne "nedstammer" fra forskellige afrikanske folkeslag hvor de som sagt blev indfanget og bortført.

mvh dova

Kommentar
Fra : ElseR

Dato : 01-02-05 15:58

For mange år sendte TV serien Rødder der handlede om slaven Kunta Kinte og hans efterkommere. Den fortæller en del om slavernes forhold. Den er udkommet på CD, og der findes ekstra materiale på CDen som ikke var med i serien. I kan se mere om det her http://www.cinemazone.dk/review.asp?id=2984 . Måske har I låne den et eller andet sted, men søg på Kunta Kinte og der kommer flere links op om serien.

Det lyder utrolig spændende, især baggrunden for slaveriets opståen. Det er lidt uhyggelig at tænke på at det hele den vestlig verden mente, at fordi de havde en anden hudfarve var det legalt at bruge dem som slaver.

Mvh. Else