/ Forside/ Teknologi / Udvikling / Java Scripts / Spørgsmål
10  konsulent.. 626
Runtime error
Fra : olavur
Vist : 659 gange
100 point
Dato : 28-01-05 00:00

Ved ikke om jeg er i det rette forum, men vi prøver:
Følgende fejlbesked fremkommer under opstart av Windows ME:

Windows script host
script C:\windows\all users\startmenu\program\startup\systems.VBS
line:1
Char:1
error: activeX component can´t create object: 'comDll.1'
Code: 800A01AD
source: microsoft VB script runtime error

Jeg har søgt på google og diverse sider, men har kun fundet to MEGET indviklede løsninger - Er der en enkelt løsning, så som sletning af en fil el.lign?
Jeg kan tilføje at jeg selv sidder i DK, mens problemet er på en PC på Færøerne, så jeg arbejder på den via "Radmin".
Ved ikke hvordan/hvornår problemet er opstået, men putteren kører suverænt sløvt; Den har Windows ME, 750 MHz, 512 MG RAM, 26 fri GB Hardisk. Den kører med Norton Antivirus. Den skulle være meget ren, da min mor ikke er den hélt vilde net-surfer, men det virker som noget smuds er kommet på MS-systemet!!

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 28-01-05 01:46

Kender ikke Radmin, men hvad er system.VBS til.

Filen prøver at lave/åbne noget komunikationsbiblotek,
men kan ikke, eller får ikke lov!

Fejlen 'microsoft VB script runtime error' kommer fra Microsoft Runtimelib for VisualBasic
*.VBS filer er tekstfiler der indeholder VisualBasicScripts (kan ligne Javascripts)
åben den med notesblok og find ud af hvilket activeX komponent der laver fejlen.

Lav først et sikkerhedskopi af 'systems.VBS' kald den feks. 'systems_org.VBS' !
Åben 'systems.VBS' og afbryd line 1 ved at sætte tegnen ' som første tegn på linien.
gem filen og genstart.

PAS PÅ !!! hvis systems.VBS har noget at gøre med Radmin, kan du midste kontakten til pc'en !

Jeg er ikke ekspert i det her,
men fortsætter når du melder tilbage.

Mvh. Natmaden

Kommentar
Fra : olavur

Dato : 31-01-05 01:16

Hej Natmaden og tak for hurtigt svar. Jeg kørte panda online virusskanner, lige før jeg beskrev problemet på kandu, men nu viser det sig at den omtalte fil (fejl) er slettet!! DVS: den omtalte VBS-fil findes ikke længere og putteren giver ikke fejl under opstart, men den er dog stadigvæk super sløv! Når man f.eks. trykker en tast, tager det 1-2 sek. før tegnet popper op på skærmen!!
Har du/I flere idéer??

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 31-01-05 11:21

Ja mange.
Et lille nemt pgm. der fortæller dig hvad din pc bruger sin tid på kan du finde her :
http://www.sysinternals.com/ntw2k/freeware/procexp.shtml

Men prøv også at slå et smut forbi http://spywarefri.dk
her tænker jeg på pgm. som 'Ad-Aware' og 'Spybot' bruger du dem? Det er en god ide at bruge dem !

Formoder at din pc ellers er up to date

Mvh. Natmaden

Kommentar
Fra : olavur

Dato : 10-02-05 00:52

Hej igen!
Sry med der er gået så lang tid med svar - putteren + internet kører jo ekstremt langsomt, og jeg har kun mulighed for at arbejde på den om aftenen (natten). Jeg har prøvet det du har foreslået, men uden held. Jeg fandt dog ud af at CPU'en kører mellem 80-100% hele tiden, men kunne ikke se noget specielt stort forbrugt på de programmer der var startet. Jeg har kørt diverse online scannere, ad-aware, cwshredder, Advanced Un-installer, spybot m.m. Har afinstalleret alt, der hedder spil, messenger, nye opdateringer (som er lavet efter at fejlen kom), så det virker for mig som om at fejlen ligger i selve Windows ME, og at jeg derfor er nødt til at re-installere!!
Jeg har kørt hijackthis, og her kommer log-filen:

Logfile of HijackThis v1.98.2
Scan saved at 10:07:53 PM, on 2/6/2005
Platform: Windows ME (Win9x 4.90.3000)
MSIE: Internet Explorer v6.00 SP1 (6.00.2800.1106)

Running processes:
C:\WINDOWS\SYSTEM\KERNEL32.DLL
C:\WINDOWS\SYSTEM\MSGSRV32.EXE
C:\WINDOWS\SYSTEM\SPOOL32.EXE
C:\WINDOWS\SYSTEM\MPREXE.EXE
C:\WINDOWS\SYSTEM\MSTASK.EXE
C:\WINDOWS\SYSTEM\R_SERVER.EXE
C:\WINDOWS\SYSTEM\MDM.EXE
C:\WINDOWS\SYSTEM\STIMON.EXE
C:\WINDOWS\SYSTEM\mmtask.tsk
C:\WINDOWS\EXPLORER.EXE
C:\WINDOWS\SYSTEM\SYSHID.EXE
C:\WINDOWS\TASKMON.EXE
C:\WINDOWS\SYSTEM\SYSHID.EXE
C:\WINDOWS\SYSTEM\SYSTRAY.EXE
C:\WINDOWS\SYSTEM\SYSHID.EXE
C:\WINDOWS\LOADQM.EXE
C:\WINDOWS\SYSTEM\WMIEXE.EXE
C:\WINDOWS\SYSTEM\SYSHID.EXE
C:\WINDOWS\SYSTEM\RESTORE\STMGR.EXE
C:\WINDOWS\SYSTEM\SYSHID.EXE
C:\PROGRAM FILES\INTERNET EXPLORER\IEXPLORE.EXE
C:\WINDOWS\SYSTEM\SYSHID.EXE
C:\PROGRAM FILES\INTERNET EXPLORER\IEXPLORE.EXE
C:\WINDOWS\SYSTEM\RNAAPP.EXE
C:\WINDOWS\SYSTEM\TAPISRV.EXE
C:\WINDOWS\SYSTEM\DDHELP.EXE
C:\WINDOWS\SYSTEM\SYSHID.EXE
C:\WINDOWS\SYSTEM\RESTORE\RSTRUI.EXE
C:\WINDOWS\SYSTEM\SYSHID.EXE
C:\OKO\HIJACKTHIS.EXE

R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Start Page = http://www.olivant.fo/
O3 - Toolbar: &Radio - {8E718888-423F-11D2-876E-00A0C9082467} - C:\WINDOWS\SYSTEM\MSDXM.OCX
O4 - HKLM\..\Run: [ScanRegistry] C:\WINDOWS\scanregw.exe /autorun
O4 - HKLM\..\Run: [TaskMonitor] C:\WINDOWS\taskmon.exe
O4 - HKLM\..\Run: [PCHealth] C:\WINDOWS\PCHealth\Support\PCHSchd.exe -s
O4 - HKLM\..\Run: [SystemTray] SysTray.Exe
O4 - HKLM\..\Run: [LoadPowerProfile] Rundll32.exe powrprof.dll,LoadCurrentPwrScheme
O4 - HKLM\..\Run: [NvCplDaemon] RUNDLL32.EXE C:\WINDOWS\SYSTEM\NvCpl.dll,NvStartup
O4 - HKLM\..\Run: [NvMediaCenter] RUNDLL32.EXE C:\WINDOWS\SYSTEM\NvMcTray.dll,NvTaskbarInit
O4 - HKLM\..\Run: [DXM6Patch_981116] C:\WINDOWS\p_981116.exe /Q:A
O4 - HKLM\..\Run: [LoadQM] loadqm.exe
O4 - HKLM\..\Run: [sysser] C:\WINDOWS\SYSTEM\MSCOLSRV.EXE
O4 - HKLM\..\RunServices: [LoadPowerProfile] Rundll32.exe powrprof.dll,LoadCurrentPwrScheme
O4 - HKLM\..\RunServices: [SchedulingAgent] mstask.exe
O4 - HKLM\..\RunServices: [*StateMgr] C:\WINDOWS\System\Restore\StateMgr.exe
O4 - HKLM\..\RunServices: [r_server] C:\WINDOWS\SYSTEM\R_SERVER.EXE /service
O4 - HKLM\..\RunServices: [Machine Debug Manager] C:\WINDOWS\SYSTEM\MDM.EXE
O4 - HKLM\..\RunServices: [StillImageMonitor] C:\WINDOWS\SYSTEM\STIMON.EXE
O4 - HKLM\..\RunServices: [MSCoolServ] C:\WINDOWS\SYSTEM\mscolsrv.exe -service
O4 - Startup: Microsoft Office.lnk = C:\Program Files\Microsoft Office\Office\OSA9.EXE
O9 - Extra button: Related - {c95fe080-8f5d-11d2-a20b-00aa003c157a} - C:\WINDOWS\web\related.htm
O9 - Extra 'Tools' menuitem: Show &Related Links - {c95fe080-8f5d-11d2-a20b-00aa003c157a} - C:\WINDOWS\web\related.htm

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 10-02-05 16:03

Hej
Hvis det er i procexp at CPU'en kører mellem 80-100% hele tiden, så er det dens fitid,
Der står 'Idle' hvilket kan oversættes til ledig.
Jeg tør ikke rådgive ang. hijackthis. og vil foreslå dig at kikke på.
http://arlet.dk han er noget af en ekspert til hijackthis og han er også på kandu.
og ellers igen på.
http://spywarefri.dk - http://www.spywarefri.dk/forum/ - http://www.spywarefri.dk/forum/forum.asp?FORUM_ID=15

Er det en Dansk winME ? jeg kan se at du har mappen 'Program files' på den danske hedder mappen 'Programmer'
det kan drille lidt da der i mappen også er en 'Program files\common files' og på den danske 'Programmer\fælles filer'
Det er nok ikke dit problem, men kan drille.
O4 - HKLM\..\Run: [DXM6Patch_981116] C:\WINDOWS\p_981116.exe /Q:A
er en virkelig driller, fra directX, den kommer igen hvis at man fjerner den.
Men det kan lade sig gøre.

Dine
O3 - Toolbar: &Radio - {8E718888-423F-11D2-876E-00A0C9082467} - C:\WINDOWS\SYSTEM\MSDXM.OCX
prøv at afbryde den.

O9 - Extra button: Related - {c95fe080-8f5d-11d2-a20b-00aa003c157a} - C:\WINDOWS\web\related.htm
O9 - Extra 'Tools' menuitem: Show &Related Links - {c95fe080-8f5d-11d2-a20b-00aa003c157a} - C:\WINDOWS\web\related.htm
høre nok med til Office.

Men jeg tør ikke rådgive ang. hijackthis.

Hvis du vil geninstalere, så brug lidt tid på at lukke pc'en ned, ryd langsomt og sikkert ud.
Hvem hved, måske du lige pludselig finder problemet, og er blevet lidt klogere, (til næste gang).
Hvis du ikke mister noget ved det, kan det være en god ting at geninstalere, på en nyformateret HD.
Det føles som regel, som at man har fået en ny hurtig pc.
Når hvis du vil geninstalere, skal du også en del på microsoft efter opdateringer, gætter at der skal hentes ca 50mb.
Og så er der jo alle de indstillinger man selv har lavet gennem tiden.
Min måde indebære brug af ghost, to harddiske eller en der er delt.
1. instaler winme på nyformateret hd. drev1 c:
1a. lav eventuelt nu et backup med ghost på drev2 d: . så kan du gendanne din pc hertil, på ca 3-6 min.
2. opdater hvad der skal og lav de instillinger som du vil have.
3. lav nu et backup med ghost på drev2 d: .
Du har nu en fuldt ud ny winMe der er opdateret og backuped.
og går noget galt på et tidspunkt, så kan du gendanne din pc hertil, på ca 4-10 min.
kopiet fylder ca 4-600mb.

Mvh. Jørgen