/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Radiator, konstant varm
Fra : tipini
Vist : 4486 gange
50 point
Dato : 27-01-05 13:59

Jeg har en radiator som ikke kan lukke. VVS har udskiftet ventil og termostat, - uden nogen effekt. De har været hos mig tre gange, - og sagde sidste da de skiftede ventilen, at hvis det ikke virkede nu, så kunne de ikke lave det. Kan det passe? Er der andet man kan gøre?
Tina

Kommentar
Fra : dova

Dato : 27-01-05 14:10

Nej, umiddelbart lyder det ikke som om det kan passe at det ikke kan laves.
Hvis radiatoren har virket før, og så bare pludselig ikke kan lukkes mere, er det fordi den ventil/hane der skal lukke for det varme vand, så det ikke løber ind i radiatoren, er defekt.

mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 27-01-05 14:11

Glemte helt, "er der andet man kan gøre?"
Få fat i en anden VVS-mand

mvh dova

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 27-01-05 14:30

Der har Dova særdeles ret. En radiatorventil der ikke vil lukke, klares normalt med en gang "motion". Duer det ikke, skifter man enten indmaden eller ventilen. Kører smeden efter det tre gange skifter man helt klart smeden, og meddeler ham iøvrigt at han ingen penge får, idet han ikke løste opgaven.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 27-01-05 15:17

Er radiatoren stor nok til at opvarme rummet? Er der ændret noget flyttet en væg eller noget?
Eller var det en førsteårslærling der så på ventilen de tre gange?
Når "Firmaet" Siger at de ikke kan løse problemet, kunne man spørge: "Hvor i alverden henvender man sig så?"

Kommentar
Fra : tipini

Dato : 27-01-05 15:22

radiatoren sidder på en væg, hvor der på den anden side af muren også sidder en radiator. Den kan godt lukke. Hvis jeg lukker helt for denne, - så bliver min problem-radiator også koldere!!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 27-01-05 15:27

Det lyder som om de har koblet radiatorerne i serie. Det er jo helt vildt. Har de vendt temostatventilen rigtigt - der er en pil på hvilken vej flowet skal rende.

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 50 point
Dato : 27-01-05 15:28

Nu er det vel ikke et af de legandariske et-strengssystemer! Altså et rør der render rundt og forsyner alle radiatorerne.

Kommentar
Fra : tipini

Dato : 27-01-05 15:31

jo, - jeg tror faktisk det er et gammelt et-strengssystem, - men den enkelte radiator har jo sin egen ventil og termostat, - og den anden radiator jeg har, - kan jo godt lukkes.....

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 27-01-05 15:40

Det kunne lugte af der sad noget skidt i ventil og eller strømtee. Find en ordentlig smed, og få ham til at kigge på det. Det burde ikke tage mange minutter, on site at finde ud af hvad det er der giver bøvlet.

Har du prøvet at tale med en højere oppe i hierakiet i det VVS firma du har snakket med?

Er det eje, eller lejebolig. Hvis det er leje er problemet udlejers!

Kommentar
Fra : tipini

Dato : 27-01-05 15:41

Jeg tror ventil og termostat sidder rigtigt, - for den er jo kun ganske lunken, når jeg lukke for varmen også i det anden rum..

Kommentar
Fra : tipini

Dato : 27-01-05 15:53

Tak for alle svarene, - nu har jeg sendt bud efter den samme igen, - han sir jeg ikke skal betale for det,- men han forstår det selvfølgelig ikke....og så kan jeg jo vise ham alle svarene jeg har fået. Tipini

Godkendelse af svar
Fra : tipini

Dato : 27-01-05 15:54

Tak for svaret 3773.

Kommentar
Fra : PrivateDK

Dato : 27-01-05 16:40

Ja, det burde være ganske simpelt. Hvis du lukket helt for termostaten, burde der ikke kommer noget som helst varme i radiatoren. Det er jo i bund og grund bare en hane, som når den er lukket kan den ikke påvirkes af rum temperatur eller andet, så skulle radiatoren være kold!! (og ikke lunken).

Kommentar
Fra : tobisch

Dato : 31-01-05 23:31

hvis du har store rør til radiatoren så kan vandet godt løbe begge veje via returrør på radiator