/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Winxp fryser
Fra : album
Vist : 303 gange
100 point
Dato : 25-01-05 09:48

Har installeret winxp prof. ved afspildning af disk på cd-rom eller brænder ingen problemer. Men når jeg tager disk 1 ud og vil læse en ny disk fryser mit sytem. Kan kun løses ved en genstart. Er der nogen der har en forklaring.

Kommentar
Fra : CyberfishY

Dato : 25-01-05 11:36

Hvis du har en brænder installeret så prøv at fjerne dine brænder programmer hvis du har sådan nogle installeret..det kan være de laver konflikt i din comp.

Eller prøv at deaktivere din brænder ved at hive strømmen fra det og se om det hjælper !

Kommentar
Fra : joanjoergensen

Dato : 25-01-05 11:46

læs f.eks http://www.spywarefri.dk/forum/topic.asp?
ARCHIVE=true&TOPIC_ID=4752&whichpage=2

Kommentar
Fra : album

Dato : 25-01-05 11:57

Jeg har prøvet at afbryde brænder. Det hjalp ikke.
Til joanjørgensen. Jeg er rimelig sikker på at jeg ikke har virus eller trojanske heste. Jeg skanner rimelig tit.
Er der andre gode forslag.

Kommentar
Fra : CyberfishY

Dato : 25-01-05 13:27

Har dine cd rom drev virket før med andre styresystemer som win 98 eks.

hvad med jumperne på dine cd.drev ..hvordan står de ?
master ? slave ?

Kommentar
Fra : album

Dato : 25-01-05 13:51

Brænder "PlexWriter" har kørt under win98. Men ellers er det en forholdsvis ny maskine jeg har fået.
IBM ThinkCentre. CD-rom drev er mrk. "DVD Multi player". Problemet har jeg haft i et stykke tid.
Men jeg er næsten sikker på at det har virket ok på maskinene. Jeg har geninspillet winxp flere gange.
Har opdatering sp2

Kommentar
Fra : CyberfishY

Dato : 25-01-05 15:05

jeg ved at SP 1 og 2 skulle løse en del dvd problemer..men hvis du siger at du HAR sp 2 så er jeg næsten "lost".

Hvordan er dine kabler sat sammen i din comp..HD og cd rom eller cd rom og cd rom og hd og hd ?

og hvordan sad dine junper bag på drevet med hensyn til master og slave ?

Kommentar
Fra : joanjoergensen

Dato : 25-01-05 16:08

Album:
Jeg læste et svar hos Karbo's Guide som lød på, at vedkommende som havde samme problem som du, afinstallerede SP2 - og at det havde hjulpet ham.
Kun en oplysnng!

Kommentar
Fra : larsfrohn

Dato : 25-01-05 16:11

Hej Album

Du er nu blandt dem som kender til XP's herlighedre og ulykker.

Grunden til at dine drev fryser er at Firmware i dine drev ikke er opdateret, så når XP skriver via DMA direkte til DVD/CD drevet, så forstår "hjernen" (BIOS) i DVD/CD-ROM drevet ikke beskeden, og XP fryser.

Heldigvis har flere producenter en hjemmeside, hvor nyere versioner af deres Firmware ligger. Plextors er: http://www.plextor.be/technicalservices/all/downloads.asp?choice=Downloads

Derinde finder du så din model under DVD eller CD, downloader en nye opdtatering, og den kører du, hvorefter din maskine fungerer normalt.

Netop fordi XP skriver mere direkte hardwaren, så kræves der mere af den ha´rdware, end der gjorde under f.eks. 98, så derfor kan du godt få en DVD drev til at køre med win98, men opleve netop dine problemer under XP.

Andre drev som jeg ved har firmware problemer med XP er: Lite-on, Sony, Samsung, Hitachi - alle disse har Firmware opdateringer liggende på deres respektive hjemmesider.

God fornøjelse.

Lars

p.s. med en firmware kan du også opdatere skrive hastigheden på dit DVD drev - jeg har nu 16x skriv på DVD+/-R medier og 12x på DVD+/-RW