/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Folkeskole / Spørgsmål
10  viviborgen 630
Spaniens Borgerkrig
Fra : TheOsirisDK
Vist : 521 gange
50 point
Dato : 19-01-05 14:31

Har lige fået til opgave at lave et _15min_ oplæg om den spanske borgerkrig!
Og jeg har NADA kendskab til den - endnu!
Altså jeg ved at der var en fyr ved navn Franco (som IKKE var fra Frankrig sjovt nok)
men deruover - ...! så jeg har lidt brug får lidt hjælp til at komme igang m'kay, ie: hvem var "the good guys" f.eks?
altså jeg har heldigvis en partner, og jeg tænkte på om man ikke kunne gøre det sådan at en af os så krigen fra Franco's side, og den anden fra spaniens regerings side?
og bliver nok nød til at have lidt "filmiske" indslag for at fylde lidt ud...?

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 19-01-05 14:35

Hvornår skal du fremlægge?

Det er en større, men meget spændende mundfuld.

Frieda
der har været spansk gift i mange, mange år

Kommentar
Fra : TheOsirisDK

Dato : 19-01-05 14:42

WOW!!! spansk gift? så du ved noget om deres historie?
(ham jeg arbejder sammen med er også halv spanier!)
når anyway skal fremlægge om en uge..! så jeg har massere tid!

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 19-01-05 14:51

Hvor gamle er I/hvilket niveau skal det være på?

frieda

Kommentar
Fra : TheOsirisDK

Dato : 19-01-05 15:08

altså vi er 15... går i ottende... men den måde min lære overdrog os opgaven lød det som om at han ikke troede vi kunne... så det skal IHVERT fald være et 13 værdigt!
(når jeg siger det sådan er det fordi min karakter ligger på omkring 10/11...)

Kommentar
Fra : slemmert

Dato : 19-01-05 23:08

hej! www.spanske borgerkrig eller www.dagbladet arbejderen søg på arkiv og skriv spanske borgerkrig..

Accepteret svar
Fra : frieda

Modtaget 50 point
Dato : 20-01-05 06:59

Jeg blev lige nødt til at arbejde lidt

Vil prøve at søge lidt for jer, men få fluks fat på George Orwells: Hyldest til Katalonien og læs. (det er ham med General Napoleon)
Den kan fås på biblioteket
http://bibliotek.dk/vis.php?base=dfa&field1=forfatter&term1=orwell&field2=titel&term2=hyldest&start=3&origin=sogning&sort=aar&step=1&element=L

Tænk også i "Den internationale brigade" baner.
   http://www.vejpark.kk.dk/monumenter/index.asp?mode=detalje&id=298

Mange danskere bl.a den danske digter Gustav Munch Petersen, der blev dræbt.

Generel tekst om Den spanske borgerkrig:
http://www.leksikon.org/art.php?n=2408

En indgangsvinkel kunne også være Picassos maleri af Guernica

Frieda

Godkendelse af svar
Fra : TheOsirisDK

Dato : 20-01-05 14:23

det må jeg sige! du kan dit stof - eller også er du bare VILDT hjælpsom! Tusind tak, men ermm... hvis nogen kunne give mig et link nogen film eller noget... kunne være fedt.... men tak anyway!

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 20-01-05 16:35

Begge dele

Frieda

Skal tjekke det med film, har et par ideér.
Skal også lige se, om jeg kan finde nogel sange frem.

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 20-01-05 18:28

Forslag til film:
Ken Loach: Land of freedom
Ay Carmela
http://www.dfi.dk/sitemod/moduler/katalog/filmside.asp?pid=8670&filmid=11430

Og så har jeg fundet en superside med de originale sange
:
http://www.altavozdelfrente.tk/
den er spansk, så du får lidt hjælp.
Når du er inde på siden, trykker du på ENTRAR
derefter (siden er langsom) kommer du ind på en side, der har en menu til venstre. Anden øverste: CANCIONES
Så er du ved sangene. Der er mange gode, men prøv:
A las barricadas.
Cancion del Frente Unido. El paso del Ebro (
No pasaran.
Sin pan.

Fortæl mig bagefter, hvordan det gik.

Frieda