/ Forside/ Teknologi / Netværk / Andet Netværk / Spørgsmål
10  dk 1610
Kan man have 2 pc'er på trådløst netværk~
Fra : jpaludan
Vist : 1132 gange
100 point
Dato : 19-01-05 01:00

Hejsa. Jeg er vildt begejstret for alle jeres hjælp og har benyttet mig af det nogle gange med stor tilfredshed. Nu prøver jeg igen: Jeg har 2 stationære pc'er i hjemmet og 1 bærbar. Den ene PC er koblet på nettet via kablemodem hos Dansk Kabeltv. Den bærbare fulgte der er trådløst netkort med til. Min datter har den anden stationære PC' og hende ville jeg også gerne have på nettet. Nu kommer så spørgsmålet: Kan jeg købe en trådløs router og et trådløst netort til min datters PC og koble både hendes og den bærbare på samme trådløse router ?....selv om det jo helt sikkert nok bliver forskellige mærker de 2 trådløse netkort...?
Håber inderligt på at I kan hjælpe mig igen.

Kommentar
Fra : CyberfishY

Dato : 19-01-05 01:17

jo de kan man godt bare det hele har en router og den stationære har et trådløs netkort så er det ingen problem..ret vigtigt at det ER en router og IKKE et modem du har fra dansk kabel tv..da man ofte kun har 2 ip.er at være på nettet med af gangen...ellers skal man til at bestille flere og det kan godt koste lidt xtra ..måske 10 kr eller såen i måneden...såden er det hos tele 2 bla...men nu skriver du jo at det er en router så det er godt nok !

Routeren skal være trådløs og det trådløse netkort til din datter skal bare kunne snakke sammen med routeren og så skal du ikke tænke over ip fordi med kabelmoden er der kun en ip og med router er der jo mulighed for flere.

Kommentar
Fra : jpaludan

Dato : 19-01-05 01:33

Hej CyberfishY. Jeg har måske formuleret mig forkert, for jeg har ikke routeren endnu, men har et kabelmodem. Ændrer det noget på dit svar ? Jeg vil nemlig i gang med at lede efter en trådløs modem (tænker at købe en brugt...de er billigere ), så hvis det kan lade sig gøre, som du skrive det, kan jeg roligt gå i gang med det.....eller....?

Accepteret svar
Fra : berpox

Modtaget 100 point
Dato : 19-01-05 04:31

Du kobler bare den trådløse router på kabelmodemmet. Så får hele dit netværk et IP udadtil, nemlig routerens.

Indadtil kan du i princippet koble alle de computere til dit trådløse netværk som dy lyster, for de får hver sit IP af routeren.

VIGTIG info: Når routeren konfigureres, så kræves der somregel, at der er kabelforbindelse mellem komputeren hvorfra konfigureringen foregår, og så routeren.

Ellers er det egentlig ligegyldigt med fabrikaterne, blot de alle lever op til samme standarder for trådløs kommunikation (802.11g er vi vist nået til )

mvh berpox

Kommentar
Fra : severino

Dato : 19-01-05 21:08

En router er lige sagen, og du bør nok købe en NY, for de er inden for almindelig rækkevidde idag. - Husk så, når du har købt en router, at du går på nettet og får opdateret den firmware som routeren bruger.

Et access point kan normal styre op til 127 forbindelser, hvilket nok lige dækker dit behov!

Når du så slutter routeren tildin netforbindelse, så vil du opleve, at der ikke er hul igennem til den store verden (endnu).
Det er fordi du er registreret på netværket med den ene PC's MAC adresse. - Nu er det så routerens MAC adresse der skal være registreret som koblet til nettet.
Herefter er det ikke noget problem at hægte maskinerne på routeren, da den blot tildeler dem en IP.

Den båndbredde du har til rådighed, kan sagtens bære alle maskinerne. Det skulle ikke i almindelighed være nogen forringelse af hastigheden, da routeren deler trafikken. - Dog vil jeg nok sige, at hvis du sætter alle maskiner til at downloade store filer på samme tid, så vil det sløve hastigheden. Men i det daglige med lidt mail og lidt søgen, vil du ikke mærke meget til det.

Godkendelse af svar
Fra : jpaludan

Dato : 21-01-05 00:00

Tak for svaret berpox. Det er altså svært at dele pointene, men det ville være rart hvis man en gang imellem kunne det
Når du skriver, at vi er nået til 802.11g - betyder det så man ikke kan bruge en router der kører med 802.11b ?

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 21-01-05 00:16

Du kan sagtens køre med router der understøtter 802.11b, og netkort der understøtter 802.11g, bare de er bagudkompatible, og det er de som regel.

Jeg kører selv med et sammensurium af a,b og g - routeren er b da jeg endnu ikke har fået den firmware opgraderet til g. Jeg her 4 trådløse PC'er koblet op mod min router, og der er ikke 2 ens netkort...

mvh berpox

Kommentar
Fra : jpaludan

Dato : 21-01-05 00:20

nå, det er jeg da glad for at høre...jeg er nemlig ved at købe en router, der er 2 mdr. gammel, men jeg kan få den for 250 kr inkl. et trådløst netkort til den stationære computer. Jeg har følgende oplysninger på routeren:
Linksys Wireless-G Broadband Router With SpeedBooster WRT54GS Trådløs router / Ethernet / Fast Ethernet / IEEE 802.11b / IEEE 802.11g / Ekstern / IEEE 802.11b.
Jeg har ingen anelse om hvad alt dette betyder, men jeg bilder mig ind det er et godt køb....kender du den ?

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 24-01-05 20:32

Næ - kender den ikke...men prisen er ganske fornuftig, og så vidt jeg kan se, så understøtter det 54Mbit trådløst netværk - http://www.linksys.com/products/product.asp?grid=33&scid=35&prid=610 - så fortsæt du bare dit indkøb

mvh berpox