/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
directx problem
Fra : anuarak
Vist : 447 gange
200 point
Dato : 12-01-05 13:02

jeg har en Dell Dimension XPS GEN 3 maskine med READON x300 grafikkort og installeret med XP DK
Maskinen har problemer med at afvikle spil og fejlmedelesen er at Directx ikke fungerer. Jeg har forsøgt at installere Directx 9.0 fra internet (direkte og inditekt) Installationen forløber underligt - efter accept af licens skulle installationen gå i gang, men den melder at den er færdig efter ca. 20 sekunder. I xp-folder direct er der intet (tom) hvor der normat ligger en setup-folder med DxDiag.ink. Jeg har prøvet at installere ny driver til grafikkort. HVAD kan der være galt? og hvad skal jeg gøre ved problemet.

Kommentar
Fra : Harlekin

Dato : 12-01-05 13:13

Kan du afinstallere DirectX ?

Kommentar
Fra : anuarak

Dato : 12-01-05 13:46

I følge Microsoft er der ikke afinstalleringsmulighed af directX 9.0 ud over genopretnigspunt
Men jeg mener ikke at directX er installeret

Kommentar
Fra : Harlekin

Dato : 12-01-05 13:52

Jeg faldt over dette program til at afinstallere DirectX med. Der er tilsyneladende mange andre der har haft det problem.

En googlesøgning på "uninstall directx 9" giver i hvertfald mange løsningsforslag. ( http://www.google.dk/search?hl=da&q=uninstall+directx+9&btnG=S%C3%B8g&meta= )

Accepteret svar
Fra : Harlekin

Modtaget 210 point
Dato : 12-01-05 13:52

Jeg faldt over dette program til at afinstallere DirectX med: http://downloads.guru3d.com/download.php?det=522

Der er tilsyneladende mange andre der har haft det problem.

En googlesøgning på "uninstall directx 9" giver i hvertfald mange løsningsforslag. ( http://www.google.dk/search?hl=da&q=uninstall+directx+9&btnG=S%C3%B8g&meta= )

Kommentar
Fra : anuarak

Dato : 12-01-05 14:02

Hej Harlekin foreløbig tak for hjælpen -- men jeg er stadig i tvivl om at directX er installeret - jeg vil prøve programmet og se hvad det gør ved problemet -- vender tilbage da maskinen står andetsteds (hjemme)

Kommentar
Fra : Harlekin

Dato : 12-01-05 14:06

Der står om programmet at det også fjerner "bogus" installs, altså mislykkede installationer så det er da et forsøg værd. Men jeg har ikke prøvet det selv.

Godkendelse af svar
Fra : anuarak

Dato : 14-01-05 20:56

Tak for svaret Harlekin. jeg har godt nok ikke haft mulighed for at afprøve dit program men i teorien lyder det som løsningen

Kommentar
Fra : anuarak

Dato : 17-01-05 10:08

Hej Harlekin
Jeg har prøvet uninstaller programmet, men det virker ikke - noget gør jeg forker.
Programmet er en dos-batfil og når jeg køre det spørger den efter på hvilken drev windows er installeret. (det er derv c:) ok!!!
Derefter spørger den hvor min net i386 path er -- og der knækker min film - jeg kan ikke finde det path -- har du nogle løsninger?

Kommentar
Fra : Harlekin

Dato : 17-01-05 10:15

Hmm.. Det kan være en folder på din windows installationsCD. Der er nemlig altid en folder der hedder i386.

Jeg har også en der hedder "C:\WINDOWS\Driver Cache\i386" men jeg tror mere på at det er den fra CDen der skal bruges...

Kommentar
Fra : Harlekin

Dato : 17-01-05 10:29

Jeg har lige taget et kig på programmet. Det er lidt ulogisk.

Først skal du sørge for at windows er startet i "safe mode". (tryk F8 mens manskinen starter og vælg safe mode fra menuen)
Så skal du køre filen UnDx9.bat
Den spørger så om hvilket drev din XP CD ligger på (for eksempel d: )
Så spøger den om hvad stien er til i386 folderen - på din CD (for eksempel d:\i386 )

Derefter går programmet i gang med at fjerne Directx9 og bagefter installere den originale DirectX 8, fra CDen.

Kommentar
Fra : anuarak

Dato : 17-01-05 10:59

Tak for svaret Harlekin -- selvfølgelig er det win xp cden -- det har jeg overset -- jeg prøver og vender tilbage.

Kommentar
Fra : anuarak

Dato : 19-01-05 08:56

Hej Harlekin
Jeg har forsøgt at bruge programmet men det ville ikke fungere.
Jeg har i stedet brugt DIRECTX HAPPY UNINSTALL V1.2 fra WWW.SUPERFOXS.COM
Dette program er ikke freeware, men det FUNKER.
Dette kun til din orintering - hvis du skulle få brug for en directx uninstaller
Problemet blev ikke løst, så det ligger et andet sted.
Mange tak for din hjælp - ha en forsat god dag

Kommentar
Fra : Harlekin

Dato : 19-01-05 09:26

Det var da ærgeligt... men godt du fik det klaret alligevel