/ Forside/ Teknologi / Internet / Hjemme sider / Spørgsmål
10  refi 3578
Er dette lovligt.
Fra : mortenfn
Vist : 507 gange
50 point
Dato : 10-01-05 21:16

Jeg har fået en henvendelse ang. denne side http://www.thorsnet.dk/?side=hvem_online er det lovligt at vise ip-adresserne på besøgende mens de er online. Hvis ikke hvor står det så?

Hilsem Morten

Kommentar
Fra : AeroByte

Dato : 10-01-05 21:18

Kan jeg ikke se noget problem i. En IP adresse er ikke noget der er hemmeligt eller "privat"

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 10-01-05 21:27

der er mange steder på nettet hvor man kan se IP adr eks her
http://www.hirsenet.dk/ klik på tæller og rul ned og klik på
informationer om seneste besøgende
tælleren kan hentes her http://www.zipstat.dk/

Kommentar
Fra : justuniverse

Dato : 10-01-05 21:29

Nope, det er der ikke noget odiøst i. I øvrigt er det lige flot nok at skrive "on-line". I http-protokollen er der mig bekendt ikke noget, der hedder online. Det kan højst være ip-adresserne på de pc-ere, der har requested på serveren sidst.

Kommentar
Fra : mortenfn

Dato : 10-01-05 21:34

justuniverse >> jeg ved det, men online lydder for mange af noget, reelt er min "online" logs(kald) de sidste 15 min.

Der var nu ikke en teknisk diskution jeg efterlyste, men et forsøg på at få ret i forhold til en diskution.

Kommentar
Fra : justuniverse

Dato : 10-01-05 21:43

mortenfn: Undskyld. Lod mig bare rive med af teknikken Men jeg er ret overbevist om, at du har retten på din side.

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 10-01-05 21:55

Det er ikke ulovligt.

Se f.eks. hvad der kan indsamles af statistik http://www.scandico.dk/dk/marketing/m_dk_statistik.asp

Citat
Visits By IP Address (besøg pr. IP-adresse)
Denne rapport viser det totale antal af besøg for hver IP-adresse indenfor den valgte rapporterings periode. Denne rapport vil også vise hostnavn på den besøgende såfremt disse data er tilgængelige. En besøgende er defineret som en brugersession. En ny brugersession opstår når en sideforespørgsel er foretaget af en ny besøgende som ikke har foretaget en forespørgsel indenfor den periode som er defineret af webserverens sessions periode.

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : AeroByte

Dato : 10-01-05 21:59

Som jeg skrev, det er der ikke noget forkert i, så hvis det er det du har holdt på i diskussionen har du jo ret :)

Kommentar
Fra : severino

Dato : 10-01-05 21:59

Jeg mener ikke det er helt iorden at vise andres IP adrresser, da de kan samles sammen til lyssky formål, med et direkte hackerprogram, kan man med en IP adresse komme ind i vedkommendes maskine, hvis den ikke er sikret godt nok.

Et sådant program kan også bruges bredere ved at gennemsøge et udvalgt antal adresser i en serie og se om de er online, og om man kan snige sig ind. - Så det vil være en udlevering af andres tilstedeværelse, til personer der har disse tanker.

Det er rigtigt at man kan se ip-adresser andre steder, men som regel er det kun en enkelt adresse og så er det ens egen adresse. Andre kan ikke se min adresse men kun deres egen.

Så det er egentlig uetisk korrekt

Kommentar
Fra : Harlekin

Dato : 10-01-05 22:34

severino: du har ret i at det er etisk betænkeligt at vise ip adresser på den måde, men det er ikke noget der strider mod nogen lovgivning.

Der er faktisk masser af programmer (og online spil) der viser ip adresser på de aktive brugere. ICQ kan indstilles til at vise IP (gjorde det som standardinstilling engang).

Jeg tror ikke der er den store fare for at hackere misbruger den information, men muligheden er der jo.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 10-01-05 22:47

Hvis hackere kan misbruge IP adressen uden videre vil en hackerscanning afsløre det samme, nemlig at porte står pivåbne.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 10-01-05 22:57

Det gør den skam mange steder BjarneD.
Der er stadig mange der bare smider deres PC på nettet, og surfer frejdigt rundt som om de var alene på nettet.
Der er også rigtig mange der lever i lykkelig uvidenhed om alt det SPAM der er ide i geografien. - De tror at hvis de har installeret et virusprogram, så er deres hellige grav velbevaret. Sådanne mennesker kender jeg rigtig mange af. Men den historie høre ikke hjemme i denne tråd.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 10-01-05 23:20

Jeg ved det, men hvis nogen vil dem noget gør de det uden den IP offentliggørelse, som jeg heller ikke bryder mig om, og jeg ville blive glad hvis fler eville høre efter og sikre deres computere for det har aldrig været lettere at finde fejlene og udbedre dem.

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 10-01-05 23:24

severino tdc bruger som mange andre en registrering af folks færden, selv på private hjemmesider.
den er kraftig irriterende da den hos mig altid dukker op som en blokeret website. 'imrworldwide.com'
stedet bruges af rigtig mange websites, tv2,dr,eb,bt,tdc,webavisen osv..osv.
så har du været på tdc og besøger tv2, for derefter at se bt. ja så har 'imrworldwide.com' den samlede viden om netop din færden.
vidre gætter jeg på at de lever af at retunere disse info mod betaling.
så når du besøger dr, ved de straks hvornår du sidst var hos tdc, ligesom tdc ved hvornår du var på eb osv osv.

det er møg iriterende men jeg gætter på at det er lovligt.
måden som http://www.thorsnet.dk/?side=hvem_online gør det på er nu lidt overdrevet.
og med to brugere online var jeg jo den ene, og jeg ønsker ikke mit ip offentliggjort.
forresten 'imrworldwide.com' er tit forklædt under cookienavnet 'cgi-bin()'
en skanning med ad-aware kan hos mig vise over 500 besøg gennem denne cookie , på en dag eller 2

Mvh. Natmaden.