/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 4373
At notere becifringer i Word
Fra : jqb
Vist : 943 gange
140 point
Dato : 10-01-05 14:40

Hej. Jeg er ved at redigere en sangbog i Word 2000. Sangene er udstyret med becifringer - bare akkorderne med bogstaver, ikke med tabs. Ideen er naturligvis at akkorden skal stå korrekt over det sted i teksten hvor man skifter akkord.

Jeg har tidligere gjort dette med indryk og mellemrum med den uheldige følge at akkorderne rykker sig til forkerte steder når dokumentet er åbnet i andre versioner af Word. Jeg spørger derfor om der er en god måde at løse dette problem på.

Jeg har forsøgt at gøre det med tabeller, men det resulterer i for store mellemrum mellem ordene ved cellernes grænser. Jeg er også klar over at der er skrifttyper hvor alle tegnene er lige store, som fx courier, men jeg har ikke fundet en skrifttype der er pæn til at gøre dette med. Så er der andre muligheder?

MVH
-JQB

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 10-01-05 14:49

Du kan bygge dine noder ved at:
tryk tabel>indsæt >tabel>
antal kolonner = 3
antal rækker = 3
marker fast kolonnebredde og sæt et tal 2 cm
OK
stå i cellen >tryk tabel>tabelegenskaber>nu kan du rette tabellen til den størrelse du skal bruge.
Har du problemer med at styre din tabel, så tryk på det omvendte P

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 10-01-05 14:50

Hvad med at gøre det i excel?

Kommentar
Fra : fdbm

Dato : 10-01-05 15:04

For 250 kr kan man købe programmet Amadeus, som vist skulle være meget godt til formålet:
http://cyrk.dk/amadeus/symboler/

Mvh
/Frank

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 10-01-05 15:20

Du kan også lave en tabel til akkorderne og en tabel til teksten.

Så kan du rette øverste tabel ind efter teksten.

MVH
Hanne

Kommentar
Fra : jqb

Dato : 10-01-05 15:43

Tak for forslagene

emesen -> jeg er ikke helt sikker på hvad dit forslag skal gøre. Jeg er ikke ude efter at "bygge noder" som du skriver, men en måde at placere bogstaver på en linie der er defineret af et sted i linien nedenunder.

3773 -> jeg tænkte også på Excel, men der kan man (jeg?) ikke ændre på den enkelte kolonnes bredde i forskellige linier (akkordskift er ikke på de samme steder i forskellige verselinier). Det er sandsynligvis muligt at gøre det i Excel, men det vil så vidt jeg kan se, kræve et utal af tabelkolonner og dermed et stort pillearbejde med deraf følgende øget risiko for fejl.

fdbm -> Så vidt jeg kan se er Amadeus nogle fonts der er velegnede til at skrive noder og anden musiknotation, men det er ikke lige hvad jeg leder efter. Desuden er mit projekt ikke umiddelbart værd at bruge 250 kr. på redigeringen af.

Camillasmoster -> Det er det jeg allerede har gjort, men der bliver som sagt for stort mellemrum mellem ordene (og orddelene hvor der skiftes akkord midt i et ord) ved cellekanterne.

Andre bud?

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 10-01-05 15:50

Ok men du kan da styre cellernes størrelse i en tabel.
i række 2 kan du evt flette celler sammen så "rummet" til at skrive i bliver størrer.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 10-01-05 15:53

Fidusen er netop IKKE at ændre på bredden i excel.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 10-01-05 15:55

Uden at have checket, hvad hvis du beskytter et Word dokument?

Kommentar
Fra : jqb

Dato : 10-01-05 16:18

Tak igen - for at undgå misforståelser. Her er hvad jeg HAR gjort - det skulle også illustrere hvad problemet er:

Lad os sige vi har en sang med følgende tekst (skråstreg markerer ny linje): aaa bbbbbb cccc ddd eee fff/ggggg hhh i jjj kk.

Lad os sige akkorderne skifter således, akkorden kommer i parantes inden ordet: aaa (D) bbbbbb ccccc ddd eee (G) fff/ ggggg (D) hhh i (A) jjj (D) kk. Jeg vil gerne lave et worddokument hvor akkorderne står umiddelbart over det ord hvor den skal spilles (fx "D" umiddelbart over det første "b" i "bbbbbb").

Jeg har gjort følgende:
1) oprettet en ny tabel for hver linje med to rækker og et antal kolonner der svarer til det antal tekststykker som verselinien skal brydes op i (antallet af akkorder evt. plus én hvis der ikke er noget anslag på det første ord - i linjen "aaa (D) bbbbbb cccccc ddd eee (G) fff" ville jeg oprette tre kolonner: én til "aaa", én til "bbbbbb ccccc ddd eee" og én til "fff").
2) skrevet en akkord i hver celle i den øverste række og skrevet et tekststykke svarende til akkorden i hver celle i den nederste række.
3) Tilpasset kolonnebredden - så ordene kommer til at stå så tæt på hinanden som muligt, herunder indstillet bredden på rammen til det mindst mulige (1/4 pkt.)
4) gentaget denne procedure for hver linje i første vers af sangen (hvorefter mønstret som regel gentages) - jeg kan ikke bruge samme kolonnebredde for hele verset eftersom akkorderne skifter på forskellige steder i hver linje.

Problemet er at teksten kommer til at se unaturlig ud, eftersom der, på trods af at cellebredden er minimal og jeg har placeret cellerne så tæt på hinanden som muligt, _alligevel_ er for stort mellemrum mellem ordene der hvor akkorderne skifter.

3773 -> jeg forstår så ikke hvordan det skulle hjælpe ikke at ændre på bredden i excel. Du kan muligvis have ret i at det kunne løse mit konverteringsproblem hvis jeg beskyttede dokumentet, men det vil jeg for indeværende kalde plan B, eftersom en løsning på ovenstående problem vil indebære en del fordele mht. redigering og grafisk frentræden.

Accepteret svar
Fra : fdbm

Modtaget 140 point
Dato : 10-01-05 16:58

Hej JQB,
I Excel kan man jo også flette celler lodret, og vha. funktionen Juster i Formater celler kan du nemt ombryde teksten under Tekstformatering (Ombryd tekst), så f.eks. D kommer til at stå over første b i kolonne 2 (i cellen skrives "D bbbbbb" - og der laves tilpas space mellem D og bbbbbb i forhold til kolonnens bredde. Husk også at venstrejustere tekst under Tekstjustering vandret.

Dvs. altså sige, at du undervejs i indskrivningen af sangteksten (brug hver 2. linie) skal placere becifringen foran det pågældende ord, og så efterfølgende lave en redigering med ombrydning og justering.

Har prøvet det, og det fungerer - men det er måske nok en lidt bøvlet måde at gøre det på. Dog værd at lege lidt med, hvis det kun en en ad hoc opgave.

Mvh
/Frank

Kommentar
Fra : myg

Dato : 10-01-05 18:15

Her er en helt anden fremgangsmåde:

Skriv dit vers med stor linieafstand (eller flere linieskift).
Så indsætter du dine akkorder tekstbokse (findes i værktøjslinien "tegning" under "Vis") uden kant (højreklik på tekstboksen og vælg formater) på de rette steder. De vil altid følge teksten, hvis du indsætter nye linier, men ikke hvis du indsætter nye ord i den enkelte linie.

Var det en løsning?

Hilsen myg

Kommentar
Fra : jqb

Dato : 10-01-05 18:43

fdbm -> jeg kan kun få det til at virke med én linje. Jeg kan ikke se fordelen ved den løsning når det drejer sig om flere linjer.

myg -> øv, jeg troede et øjeblik det var løsningen. Men problemet er, som du næsten er inde på, at tekstboksene ikke flytter med når dokumentet konverteres, eller fx skrifttypestørrelsen ændres.

Findes der en måde at låse en tekstboks' placering i forhold til et stykke tekst?

Jeg havde virkelig ikke forestillet mig at det skulle være svært at finde en simpel løsning på dette problem.

Findes der en udgave af skrifttypen Times, hvor karaktererne er lige store - det lader til at være den sikreste måde at gøre det på?

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 10-01-05 18:56

Det kan jo også laves med tabulering.
Linie 1 og 2 har fælles tabuleringsafstand
Tabuleringen skal være centreringstabulering
1 3 4 5
ddd aaaa ssss ccccc
Fylder din tekst mere end tabuleringsafstanden justeres med begge linier markeret

linie 3 og 4......................
det vises nok ikke rigtigt - for Kandu laver det om

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 10-01-05 19:10

Er det sådan det skal se ud:
www.hirsenet.dk/g7.htm

Kommentar
Fra : fdbm

Dato : 10-01-05 19:15

JQB >>> Jeg kan altså godt få det til at se pænt ud i Excel, endda med forskellig typografi for tekst hhv. becifringstegn. Det er jo korrekt, at det linie for linie må betragtes som en linie (sammenflettet af 2 linier), men output bliver jo vist som om det er 2 linier.

Du må gerne sende mig et par strofer (linier af din sang), så skal jeg prøve at omforme dem vha. Excel og returnere resultatet til dig. Skriv til: frank.madsen@mail.dk

Mvh
/Frank

Kommentar
Fra : jqb

Dato : 10-01-05 19:28

emesen -> nej, det er jo en sang - teksten skal stå som var den skrevet normalt. Og akkorden skal (som regel) stå lige over det første bogstav i et ord.

fdbm -> mange tak for tilbudet. Jeg sender en mail med et vers. Jeg har sikkert mistforstået dit forslag (det drejer sig dog ikke om én sang, men om en sangbog på ca. 100 sider, så jeg vil gerne vide hvad det er nøjagtig hvad du gør hvis det virker )

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 10-01-05 20:14

Kig en gang til.
http://www.hirsenet.dk/g7.htm
husk at opdatere (F5)

Kommentar
Fra : fdbm

Dato : 10-01-05 20:39

JQB -> Har leget med dit teksteksempel og lavet en løsning (se min mail til dig). Du bør nok gå ind i hver celle i regnearket for ligesom at se, hvad der egentlig er tastet i cellerne (det vises foroven i browseren, når du markerer en celle).

Men det måske lidt tungt at bruge Excel som teksteditor, når der skal laves mange tekster. Det kan dog lade sig gøre med lidt omtanke.

Hilsen
/Frank

Kommentar
Fra : jqb

Dato : 10-01-05 21:59

Hej igen.

Det lader til at der ikke umiddelbart er nogen der kan finde den perfekte løsning på mit problem. Jeg håbede der fandtes en snedig funktion i Word som jeg ikke kendte til.

emesen -> ja, det ligner mere, men der er stadig kæmpestore mellemrum mellem ordene. Jeg har dog som jeg skrevet flere gange ovenfor lavet en løsning med skemaer i Word. Det er ikke en elegant måde at gøre det på, og resultater bliver heller ikke helt pænt idet der kommer til at være for store mellemrmum mellem ordene ved cellekanterne af to grunde: 1) man kan ikke sætte bredden på cellekanten til 0 pkt., og 2) og det kan (tilsyneladende) ikke lade sig gøre at flytte cellekanterne i vilkårligt små ryk (Word opererer vist med et minimum for antallet af punkter en cellekant kan flyttes til højre eller venstre)

fdbm -> tak for forsøget. Det du foreslår synes at være det bedste alternetiv til hvad jeg allerede har gjort. Dog synes det desværre ikke umiddelbart at give et bedre resultat. Du får mine point for det bedste svar.

Men mange tak for svarene til jer alle sammen. Kandu er fyldt med rare og hjælpsomme mennesker

Godkendelse af svar
Fra : jqb

Dato : 10-01-05 22:02

Tak for svaret fdbm.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 10-01-05 22:49

Tja - det er lidt synd, at du opgiver så hurtigt.

Det jeg viser dig på linket kan skubbes så tæt så det ligner et langt ord.
Det kan det også i word når man laver det som en tabel med 2 rækker og efterhånden som der skrives kan der tilføjes kolonner. Der skal bare leges lidt med indstillingerne. Højre og venstre margin skal være 0 i cellerne.
I celle 1 kan teksten ligge i bunden
I celle 2 kan teksten ligge i toppen.
Endelig kan det gemmes og bruges som skabelon.
http://www.hirsenet.dk/g7.htm husk at opdatere (F5)