/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
unmountable_boot_volume
Fra : joni321
Vist : 758 gange
455 point
Dato : 08-01-05 19:58

Hej alle sammen.
Jeg ved dette spr. er blevet stillet før, men jeg kan simpelthen ikke få det løst! :S så jeg kunne godt bruge nogle specifikke forslag?

Sagen er den at jeg får en blå skærm (unmountable_boot_volume) stop fejl ved XP opstart. Jeg kan godt komme ind i XP ved at genstarte, men denne fejl kommer så igen næste gang jeg tænder pc'en. Jeg har læst forskellige forslag og har prøvet følgende: CHKDSK (både med /p + /r), Resettet BIOS, Reparet XP via XP CD. Jeg er ikke sikker, men jeg mener at fejlen er kommet da jeg byttede om på IDE kablerne, fordi min brænder skulle være MASTER. Der er så sjovt nok kun 1 af sådan et 80pins kable i min PC og det er vist det der var før i mine 2 harddiske. Nu har jeg så taget det tilbage til harddiskene, men fejlen kommer stadig? Hvad i alverden kan det så være?? Jeg har brugt alt for mange timer på dette problem og søger nu jeres hjælp!
/Jonas

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 08-01-05 20:03

Der må osse være en stopfejl?

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 08-01-05 20:04
Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 08-01-05 20:27

Gad vide om du ikke har fået det ændret så du kan køre DMA i stedet for UDMA på din IDE.
Det der med, at brænderen skal være master holder ikke når både brænder og harddisk sidder på IDE 0.
Hvis du sætter brænderen på IDE 1 kan den ganske vist ikke flytte data med så stor hastighed, men du får stabiliseret din computer.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 08-01-05 20:31

Glemte lige det sidste, du skal så ind i BIOS og tjekke om dine harddiske kører med UDMA hvilket normalt gøres automatisk på nyere bundkort hvis du prøver at sætte den til AUTO i harddiskopsætningen.
Du skal måske prøve at frakoble brænderenheden for at få systemet til at boote norrmalt op. Brænderdrev og drivere til disse kan nemt lave STOP fejl med den melding du har fået.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 08-01-05 20:55

2 harddiske
2 CD/DVD/brænder
Bør sidde sådan
HD1 som master på IDE primary
CD-rom som slave på IDE primary

HD2 som master på IDE secundary
Brænder som slave på IDE secundary

Monteringsrækkefølge:
HD1 (primary)start og luk ned
HD2 (secundary)start og luk ned
Brænder (IDE scundary)start og luk ned
CD-rom (IDE primary)

Det ville jeg gøre, så den selv kan finde driverne.

Kommentar
Fra : joni321

Dato : 09-01-05 11:51

Efter at have skiftet over til 80pin kablet, fik jeg stadig fejlen, men så kørte jeg CHKDSK igen. Og nu har jeg faktisk ikke kunne få en blå skærm op igen.
@tedd jeg fik ikke skrevet stopfejlen ned, men det lød noget med sådan her STOP: x000000ED 0xher stod der nogen tal, 0xC0000000, 0x00000000, 0x00000000

Jeg satser på at den ikke kommer igen nu, men jeg oplever stadig noget mærkeligt. Hver gang jeg lukker XP ned og den står med den skærm der hedder "XP lukkes ned" så får jeg et laang bip fra pc-speakeren? og så lukker den ned.

Kommentar
Fra : joni321

Dato : 11-01-05 23:11

Ok problemet er nu løst og jeg får ikke mere stop fejlen.

Nu er jeg kun plaget af pc speaker biip'et. Hvis nogen kan løse det acceptere jeg det som svar.

På forhånd tak!

Kommentar
Fra : frederikshavn

Dato : 11-01-05 23:37

havde selv et lign.problem en gang da jeg kørte med 2hd fra samsung,og en seagate,+en msi dvd brænder,men det blev løst ved at køme en promise ultra tx2 ultra 133,ide controller,til de to samsung hd,og resten på boardet,håber du kan bruge det til noget

Kommentar
Fra : joni321

Dato : 12-01-05 00:21

@frederikshavn
En controller er det en selvstændig enhed man skal købe? Jeg må indrømme jeg er mest for en løsning der ikke koster noget, da det har virket tidligere, så det vil være underligt at skulle til at investere i noget. Det kan måske hjælpe hvis jeg fortæller at jeg har følgende hardware:
IDE-0
Harddisk

IDE-1
Lite-on brænder
CD-ROM

Før hen havde jeg en harddisk på hver IDE, men jeg oplevede at brænderen frøs en gang i mellem og ca. hver 3 gang jeg gik ind i NERO, så besluttede at bytte om på drevene. Brænderen kører "flydende" nu og jeg får ikke nogle sjove bip ved opstart, det er altså først når jeg lukker ned for XP og den står på nedlukningsvinduet at jeg får et enkelt 2-3 sekunders bip. Jeg ved ikke hvad det kan være, men det ville være lækkert at løse det uden at skulle ned og kravle rundt med IDE kabler og jumpers.

Kommentar
Fra : frederikshavn

Dato : 12-01-05 00:55

det lyder som det samme problem jeg havde,jeg skiftede også alle mine ide kabler ud,men lige lidt hjalp det,men controlleren løste det hele
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=74251

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 12-01-05 10:56

Hvad er det for en bios du har?

Kommentar
Fra : joni321

Dato : 12-01-05 17:21

@tedd Det er en AMI bios fra 2000.

Hmm nå nu efter et par dage får jeg nu blåskærm stopfejlen igen!, underligt at den har kørt et par dage uden fejl. Denne gang fik jeg skevet fejlen ned:
Stop: 0x00000000ED (0x83393900, 0xC0000185, 0x00000000, 0x00000000)

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-01-05 17:29

Jeg er ret overbevist om, at du har en læsefejl på din harddisk og det er derfor din boot har problemer. Normalt kan man hvis man har installeret genoprettelseskonsol køre en bootfix, men når du kan starte op ind imellem og har kunnet køre repair må fejlen ligge i adgangen til disken.
Du skal nok starte helt forfra, helt fra bunden nu hvor du formentlig har fået rettet din opsætning ad harddisken.

Accepteret svar
Fra : larsfrohn

Modtaget 455 point
Dato : 24-01-05 09:47

Hej Joni321

Du MÅ ALDRIG (hvis det kan undgås) have en HDD + CD-ROM/DVD på samme kabel. Det nedsætter læse/skrivehastigheden til din harddisk med faktor 10-20 å ALDRIG den løsning.

Så din opsætning med alle diske samlet på IDE0 og alt andet på IDE1 er OK - 1000% i orden.

Grunden til dine mange fejl er nok at du har forsøgt at reparerer noget som i starten var iorden, og dermed er dine tabeller på harddisken og din reg. database blevet rodet godt og grundigt rundt. Prøv at google: Regsupreme, og så downloade den. Den retter alle fejl i din reg. database ganske automatisk.

Hvis din XP så efterfølgende stadig har en fejl, så er der 2 muligheder 1) ny installation med en frisk formatteret disk (og vælg ikke hurtig format under inst. - lad den lave den gundige low level format tager ca. 20 min) 2 ny disk fordi den er begyndt at have fejl i sektorerne. Jeg kan ikke se med 100% garanti at din disk er ved at stå af, netop fordi der er rodet så godt og grundigt rundt med settings, at bare en forkert reg. værdi kan lave det samme.

Lars

Kommentar
Fra : Yascin

Dato : 29-01-05 23:58

Den frytede blå skærm er næsten altid lig med fejl i hardware eller drivers til hardware.
Prøv om du ikke bare kan geninstallerer xp uden at røre filsystem.
Ellers er det altid godt at chekke hardwaren for fejl ved at koble det fra enkeltvis for at se om det hjælper.
Ellers er der osse muligt at gå ind i bios på de flesre computerer og vælge "safe setting" eller ligende.(tryk del under opstart)
Ect kan osse fjerne det lille batteri der holder mortherboaderts bios i et øjeblik og sætte i igen for at få det hele "default"
Husk at kigge når computeren starter op hvad der står på den første skærmbilled omkring hvad du har koblet til dine ide kabler.
Kig efter din harddisk og dvd-drev......hvis de ikke er allerede på listen....er det bare igang med at koble tingerne fra for at se hvordan den reagerer. Hvis de to ting virker hver for sig men ikke sammen, så skal du nok have gang i jumbers settings på disk og drev. Prøv evt Cabel select eller bytter rundt på placering på ide kabel, prøc evt osse den anden ide indgang ved at flytte kabel derover.

Kommentar
Fra : joni321

Dato : 30-01-05 14:55

Jeg ved snart ikke hvad fejlen kan være mere. Har prøvet at ordne registeringsbasen med det Regsupreme og har også kørt en Norton WinDoctor. Harddiskene sidder nu på en 80pin IDE, så det er nok heller ikke det. Og jeg ved ikke hvor mange gange jeg skal køre en CHKDSK igen og igen....
Det vil nok kræve en helt ferie at gå alle muligheder igennem systematisk :(

Godkendelse af svar
Fra : joni321

Dato : 23-03-05 00:42

Tak for svaret larsfrohn.