/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Portugalgisisk tidszone, hvorfor?
Fra : jongwoo
Vist : 934 gange
250 point
Dato : 06-01-05 19:20

Hej

Jeg har undret med over hvorfor Portugal har valgt Greenwich, som deres tidszone?
Det jeg ved er, at det var en canadiske jernbane-ingeniør, Stanford Fleming i 1876, som foreslog, at jorden skulle inddeles i 24 tidszoner.
Så på amerikansk initiativ indkaldte man så i 1884 til en international konference om spørgsmålet.
Og der må Portugal så have valgt, at have Greenwich (GMT), som tidszone, hvorfor den politiske beslutning?

Håber der er nogen der kan hjælpe mig!

Rulle

Accepteret svar
Fra : arne.jakobsen

Modtaget 260 point
Dato : 06-01-05 19:27

Jeg tror det hænger sammen med at Gibraltar jo er en engelsk koloni og derfor kører Greenwich-tid. Da The Great Britain altid har været storebror i den region, har Portugiserne vel på et eller andet tidspunkt og af praktiske hensyn valgt samme tidszone. Én ting er sikkert: Briterne laver ikke om på sådan noget for Portugisernes skyld.

Kommentar
Fra : jongwoo

Dato : 06-01-05 19:34

Hej Arne

Det tror jeg ikke da Gibraltar jo ikke har de store forbindelser til Portugal, de har større (dårlige) forbindelser til Spainen.
Men det kunne måske have noget, at gøre med, at engelske monke har været i Portugal tilbage i 1200 tallet... Jeg ved dette ikke

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 06-01-05 19:38

Det har du ret i. Men hvis du ser på kortet ligger Portugal på samme længdegrad som Gibraltar. Og Portugal har i mange 100 år haft stor samhandel med GB. Bl.a. med Vin. Det har måske været vigtigt for dem at have samme tid.

Kommentar
Fra : felix30

Dato : 06-01-05 19:41

Uden at vide noget konkret om det, så kan det vel være af hensyn til hvornår på dagen solen står op og ned. Altså hvilket tidsrum man har dagens lyse timer i. Altså samme årsag som vi skifter mellem sommer og vintertid. Portugal ligger jo en del vestligt og ville hvis de fulgte samme tid som resten af europa have en meget lys aften og mørk formiddag. Desuden delte man vist i det store hele jorden op i de 24 sektioner du nævnte og derefter tilsluttede landende sig dette ud fra et nemhedsprincip? Bare en strøtanke. Aner ikke om det holder.

Kommentar
Fra : jongwoo

Dato : 06-01-05 19:50

Hej Felix

En spændende betragtning du der har! Men tror ikke det har noget med nemhedsprincippet at gøre. Nej, det må have ligget en politisk beslutning bag, det er jeg næsten helt sikker på.
Da spainen har jo GMT+1 og de ligger jo lige ved siden af, jeg fatter det ikke helt...

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 06-01-05 19:54

Madeira er jo også Portugal og ligger lidt længere ude mod vest.
Måske derfor.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 06-01-05 19:55

Prøvlige at se lidt på dette Tidszone-kort:

http://www.worldtimezone.com/index24.html

Der kan man se at Portugal faktisk ligger på samme længdegrad som England. At zonen så slår en bue ud skyldes at Azorerne som ligger et stykke ude i havet er Portugisisk og derfor skulle have samme tidszone som hovedlandet.

Jeg tror sgu det er svaret.

Kommentar
Fra : felix30

Dato : 06-01-05 19:55

Nej men italien ligger ved siden af og har gtm+1. og sådan kan du fortsætte langt mod øst. Zonerne blev lavet på et kort, som man altid gjorde dengang. Der sad nogele mænd og trak nogle linier på et kort. Og franskmændene og englænderne skulle nok gøre hvad de kunne for ikke at få samme tidszone, og da man så trak en linie ned mellem dem med hver sin tidzone kom portugal med ved gtm. der er nogen der har trukket de linier, og jeg tror ikke portugal egentligt havde den helt store indflydelse. Og når stormagterne havde trukket linierne tror jeg bare alle andre fulgte med.

Kommentar
Fra : jongwoo

Dato : 06-01-05 20:09

Hej

Prøv lige at se på denne hjemmeside http://www.nordennyborg.dk/tidszoner.htm hvor dette citat er fra:

"Nogle lande har af politiske årsager placeret sig i andre tidszoner end de egentlig burde ud fra et rent geografisk synspunkt; f.eks. er hele det kontinentale Vesteuropa (undtagen Portugal) samlet i MET-zonen (mellemeuropæisk tid, UTC+1), selvom f.eks. Spanien rent geografisk ligger i UTC-zonen."

Så jeg udfra den betragtning er det en politisk beslutning.

Kommentar
Fra : jongwoo

Dato : 06-01-05 20:14

Hej

Har lige været inde og slå det op i bogen "rejsen rundt i Portugal", på tidspunktet (1889) blev alt portugals eksterne affære styret af England, så mon ikke de også har bestemt tidszonerne, som felix siger?

Kommentar
Fra : felix30

Dato : 06-01-05 20:16

England sad jo meget tungt på portugal i disse år. Så jeg tror stadig ikke det er en politisk beslutning fra portugal selv men klart styret af dem der lavede kortet fra engelsk side.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 06-01-05 20:18

jongwoo

Prøv lige at læse din tråd igen. Det sagde jeg jo i mit første indlæg.

Har du i øvrigt kigget på det tidszonekort?

Kommentar
Fra : jongwoo

Dato : 06-01-05 20:22

Hej

Ja, undskyld :) Jeg sov nok i timen...
Men det er nok svaret! Men nu hvor i er igang, så havde england da ikke noget, at gøre på Island, de burde høre til grønlandsk tid. (men som du siger så er der nok nogle der har bestemt det) - Tak

Kommentar
Fra : felix30

Dato : 06-01-05 20:24

Island er jo først for nyligt blevet selvstændigt så ja det er der andre der har bestemt

Godkendelse af svar
Fra : jongwoo

Dato : 06-01-05 20:26

Ja - Undskyld jeg sov i timen... :)
Tak for svaret arne.jakobsen.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 06-01-05 20:32

jongwoo

Hvis du igen ser på kortet, kan du se at Island havde 2 reelle muligheder: At tilslutte sig samme tidszone som et lille område i Grønland, eller den store og magtfulde Engelske. Så var valget vel ikke særlig stort eller svært? At det så også fik betydning for hvad klokken er om morgenen når solen står op, kan man vænne sig til, og det har Islændingene forlængst gjort.

Kommentar
Fra : felix30

Dato : 06-01-05 20:40

Bortsetr fra at island på det tidspunkt var underlagt Danmark og derfor ikke bestemte selv.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 06-01-05 20:51

felix

Det har du da ret i, men afstanden og rejsetiden fra Danmark til Island var så stor, at det ingen praktisk betydning havde. Derimod var det praktisk for danske søfolk der skulle til Island, at de kun skulle stille uret tilbage én gang når de kom til Skotland, og så ikke igen skulle stille det 1 time frem når de fortsatte til Island. DET havde været noget bøvl, for skulle de jo pludseligt til at stille uret 2 timer tilbage når de forlod Island for at sejle videre til Grønland og længere Vestpå.